Vždy rád čítam knihy o fotení. Knihy majú oproti článkom či dnes tak populárnym videám tú výhodu, že nám vsiaknu do hlavy. Nie sú iba iskrou, ktorá vzplanie a zase zhasne. Čítaním kníh meníme spôsob svojho myslenia. Preprogramujeme sa. Sami si určujeme tempo. Niektoré časti preskočíme, pri iných sa zdržíme a pri niektorých zaspíme. Nuž, ale veď aj oddýchnuť si treba. Ale to iba žartujem. Ak máte radi krajinkársku fotografiu, pri tejto knihe sa nudiť nebudete.

Nakoľko žiaľ nemám práva k fotkám Ansela Adamsa alebo Michaela Fryeho, použil som v článku obrázky z Bretónska. St. Mathieu. Nikkor 24 mm, F5.6, 1/40 sec, ISO 200
Michael Frye napísal knihu o tom, aké je to fotografovať krajinu digitálnym fotoaparátom. Knihu o tom, čo sa oproti foteniu na film zmenilo a čo naopak zostalo. Digitálna technika priniesla do farebnej fotografie slobodu, ktorú pretým poznali iba tí, čo fotili na čiernobiely film. Pre starých majstrov krajinkárov nebolo exponovanie negatívu koncom, ale začiatkom kreatívneho procesu. Digitálna technológia a počítačové spracovanie obrazov otvárajú priestor pre kreativitu. Najlepšie časti knihy sú tie, kde Frye naznačuje kde ležia hranice, cez ktoré by sa nemalo ísť, ako ich rozpoznať a kto ich určuje.
Frye vo svojej knihe postupne heslovito prechádza všetkými kľúčovými krokmi tvorby fotografie krajiny. Jeho kniha nie je iba o technických aspektoch fotografie. Na veľkej ploche sa venuje kompozícii. Svetlu, farbe, línii, nálade. Krátke texty sú doplnené ukážkami z jeho tvorby, ktorej ťažisko leží v Yosemitoch. Posledná časť knihy je venovaná digitálnej tmavej komore, editovaniu v počítači a tlači fotografií. Nevýhodou tejto časti je, že neodráža schopnosti súčasnej verzie programov. Veľa krokov a úprav, ktoré sú v knihe riešené vo Photoshope je dnes možné realizovať priamo v Lightroome.

St. Malo. Nikkor 50mm, F 5.6, 10 sec, ISO 200
Digitálna krajinkárska fotografia je dobrá kniha. Jediný bod, v ktorom s Fryem nie úplne súhlasím, je jeho odporúčanie snažiť sa pri fotení krajiny o čo najväčšie zjednodušenie. Koniec koncov, veď aj mnohé jeho obrázky uverejnené v knihe sú dôkazom toho, že pevná stavba a dobré svetlo dokážu vniesť poriadok i do komplexných scén, ktoré potešia oko prechádzajúce od jedného detailu ku druhému. Najjednoduchším spôsobom čistenia záberu je použitie teleobjektívu. Tu je ale riziko, že z krajiny zostane iba abstraktný výsek či znak, ktorý potom už nie je obrazom konkrétnej krajiny, ale iba grafickým zachytením idey.Knihu v češtine vydal Zoner Press, kúpiť si ju môžete v internetovom kníhkupectve Martinus. (Ak by ste si kúpili knihu cez tento link, skončí pár peňazí z tohto nákupu na mojom účte. Plati aj pre link na Amazon). Anglický originál vydaný v roku 2009 nájdete na Amazone Digital Landscape Photography: In the Footsteps of Ansel Adams and the Great Masters