Narazili ste si už niekedy na obraz, od ktorého ste nedokázali odtrhnúť zrak? Vyvolal vo vás silné emócie, myšlienky a otázky? Syn muža od Reného Magritte je jedným z takých obrazov. Čím dlhšie sa naň pozeráte, tým väčšmi sa cítite ním pohltený. Čo chcel Magritte obrazom povedať? A prečo chceme tak veľmi uvidieť mužovu tvár?
Kto bol René Magritte?
Prv, než zistíme tajomstvá Syna muža, povieme si niečo o jeho autorovi. René Magritte bol belgický surrealistický maliar, ktorého charakteristikou črtou bolo umiestňovanie bežných objektov na netradičné miesta.
Vo svojich obrazoch používal symboly ako jablká, klobúky, okná a mnoho ďalších. Tie znázorňuje v nezvyklých a nemožných situáciách, častokrát so satirickým podtónom. Presne to môžeme pozorovať aj v Synovi muža, kde jablko je umiestnené priamo pred mužovou tvárou.
Syn muža
Na obraze vidíme muža v obleku a klobúku. Stojí vzpriamene, ruky pozdĺž tela. Jeho ľavá ruka je mierne otočená. Za mužom je nízky múr, za ním more. Mohlo by sa jednať o "obyčajný" obraz, ak by nebolo zeleného jablka. To sa vznáša pred jeho tvárou, znemožňujúc ju vidieť.
Nekonečné pátranie človeka
O čom je teda Syn muža? Ako u každého obrazu, interpretácii je niekoľko. Veľkú úlohu tu zohráva tzv. "pohľad" (gaze) pozerajúceho sa a aj samotného autora.
Magrittov zámer bolo znázorniť konflikt videného a skrytého. Jablko skrýva mužovu tvár, ktorú chceme zúfalo vidieť, poznať. Ako Magritte hovorí, ľudia chcú poznať skryté: vyvoláva v nás túžbu odhaľovať a poznávať. Čo bežne vidíme nás nikdy nebude zaujímať ako to, čo je pred nami ukryté.
Symbolom hľadania odpovedí môže byť práve jablko. Eva v raji tiež chcela spoznať skryté. To aj spoznala. Načŕta sa však otázka, za akú cenu?

Skryté vs. neskryté
Chceli by sme poznať muža na obraze aj keby nebol zahalený rúškom tajomstva? Bez jablka ide o obyčajného človeka, priam radového. Na ulici ich stretneme desiatky, a určite sa za každým neotočíme.
Podobné javy pozorujeme aj v populárnej kultúre. Dnes sa síce už jedná o klišé, ale v románoch a filmoch sa žena častokrát zaľúbi do tajomného muža, o ktorom nič nevie. Priťahuje ju tajomstvo, ktoré obklopuje jej "vysneného" princa.
Podobne aj Syn muža nás priťahuje kvôli jeho tajomnosti. Ako vyzerá? Na čo myslí? Čo robí? Prečo tam je? Hľadáme odpovede, čo je jedna z charakteristických čŕt ľudí. Existencialisti o tejto ľudskej tendencii napísali množstvo esejí a románov.

Spoločnosť a jednotlivec
Ďalšou možnou interpretáciou je súboj jednotlivca a spoločnosti. Muž na obraze podľa nej musí skrývať svoju pravú tvár, aby naplnil očakávania spoločnosti. Preto je vyobrazený v obleku, ako biznismen, ktorý chce zapadnúť.
Existuje mnoho interpretácii Magrittovom fascinujúceho diela. Či už sa budeme riadiť zámerom autora, alebo necháme voľný priestor vlastným myšlienkam, ide o dielo s hlbšou myšlienkou, než sa na prvý pohľad môže zdať.
René Magritte sa k myšlienke videného a skrytého vrátil aj pri obraze Veľká vojna, kde centrálnou figúrou je žena, ktorej tvár je skrytá za kvetinou. Tu sa však Magritte sústredil aj na myšlienku vojny, ako aj názov napovedá.
Čo si myslíte o Magrittovom Synovi muža? Našli ste si svoje vysvetlenie diela? Nezabudnite ho napísať do komentárov!
Zdroje:
https://www.renemagritte.org/
https://artincontext.org/the-son-of-man-magritte/#:~:text=There%20have%20been%20a%20variety,the%20visible%20and%20hidden%20aspects.
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-magritte-fascinated-bowler-hats
https://www.bbc.com/culture/article/20171205-magritte-and-the-subversive-power-of-his-pipe