Skratku ISOH poznajú v každej väčšej firme, ktorá produkuje veľa odpadov.
Ide o úplne nový centrálny informačný systém odpadového hospodárstva (ISOH), ktorého zriaďovateľom a prevádzkovateľom je ministerstvo životného prostredia.
ISOH má prispieť k elektronizácii služieb v oblasti odpadového hospodárstva, zjednotiť a nahradiť existujúce informačné systémy, vytvoriť spôsob efektívnej elektronickej komunikácie medzi jednotlivými povinnými osobami a orgánmi štátnej správy a najmä zabezpečiť sledovanie celého procesu nakladania s odpadom, a to od jeho vzniku až po zneškodnenie alebo prípadné zhodnotenie.
V doterajšom regionálnom informačnom systéme odpadov (RISO) podávali obce a firmy súhrnné hlásenia okresným úradom. Zámerom ISOHu je však zhromažďovať dáta aj o priebežnej evidencii odpadu.
V čom je problém?
Slovenský ISOH je „vo výstavbe“ od roku 2017. Dodávateľom riešenia je konzorcium firiem Tempest a Softip, ktoré uspelo v súťaži, ktorú ministerstvo na tretíkrát vyhlásilo vo februári 2017. Za vybudovanie systému mal zinkasovať 15,3 milióna eur.
Odvtedy rezort životného prostredia postupne spustil len niekoľko prvkov ISOH-u.
V čase nástupu ministra Jána Budaja na post ministra životného prostredia bol zákonom stanovený termín pre finálne spustenie ISOH-u na 1. januára 2021. Od toho dňa mali všetci do systému odosielať dáta o produkcii odpadu a o nakladaní s ním.
V septembri 2020 MŽP však predložilo návrh novely zákona o odpadoch, ktorým termín spustenia ISOH-u navrhla posunúť o ďalší rok, na 1. januára 2022. Rezort pritom argumentoval tým, že na integráciu externých informačných systémov s ISOH-om nie je dostatok času.
V októbri toho istého roku odborníci na odpadové softvéry napísali ministrovi Jánovi Budajovi otvorený list, v ktorom mu ponúkli spoluprácu pri zavádzaní ISOH-u do praxe.
Zástupca prevádzkovateľa podobného informačného systému v Česku upozorňoval už v tom čase na to, že nasadenie ISOH je nesplniteľná úloha ani k predĺženému termínu 1. január 2022, nakoľko ministerstvo nezahájilo revíziu požiadaviek. Upozornil tiež na to, že slovenský systém je navrhnutý v porovnaní s českým zbytočne komplikovane, zaťaží všetkých podnikateľov a môže spôsobiť, že sa im zvýši náročnosť vedenia evidencie.
Vo februári tohto roku MŽP v odpovedi na moju otázku počas hodiny otázok uviedlo, že ukončenie implementačných prác envirorezort očakáva na konci prvého kvartálu tohto roka. Následne ministerstvo plánuje v spolupráci s dodávateľom pripravovať systém na spustenie do ostrej prevádzky v plnej funkcionalite.
„Vzhľadom na prebiehajúce implementačné práce, integrácie na systémy tretích strán, nie sú vypublikované všetky elektronické služby súvisiace s odpadovou agendou. Dostupné budú po odovzdaní projektu dodávateľom, najneskôr 30. júna 2022,“ povedal vtedy v zastúpení Jána Budaja minister financií Igor Matovič.
ISOH sa však envirorezortu opäť nepodarilo spustiť k sľubovanému termínu. Preto začiatkom tohto mesiaca MŽP uzatvorilo už štvrtý dodatok k zmluve o dielo s konzorciom firiem Tempest a Softip.
Interpelácia
Nemyslím si, že dokončiť projekt ISOH je pre ministerstvo ľahkou úlohou. Mnohí odborníci v oblasti evidenčných softvérov, s ktorými som sa stretával, tvrdili už od uzavretia zmluvy s konzorciom, že projekt je zle nastavený a nebude sa dať spustiť naraz.
Jeho dokončenie sa však už naťahuje príliš dlho a minister Ján Budaj nedodržal ani ten termín, ktorý sám sľúbil.
Preto som mu pred dvomi týždňami zaslal interpeláciu s otázkami, v ktorých sa pýtam na podrobnosti projektu.
Tu sú:
Aké sú predpokladané finálne náklady na projekt ISOH, súvisiace so zmluvou s konzorciom firiem?
Aké ďalšie náklady očakáva MŽP v súvislosti s prevádzkou systému?
Aký je ďalší stanovený termín pre odovzdanie projektu ISOH?
Podarilo sa ku koncu prvého kvartálu tohto roka ukončiť implementačné práce na projekte, ako MŽP očakávalo?
Prečo došlo k ďalšiemu predĺženiu termínu odovzdania projektu ISOH zo strany dodávateľa?
Aké kroky podniká MŽP v záujme čo najskoršieho spustenia projektu ISOH?
Akým spôsobom prebieha kontrola dodržiavania plnení zmluvy s konzorciom a aké sú výsledky kontrol?
Radovan Kazda