Všetky vekové kategórie, muži, ženy, rodiny s maloletými, školopovinnými deťmi, zamestnaní, nezamestnaní, ženy na materskej dovolenke žijú v dnešnej dobe, ako ja tomu hovorím „život na dlh“ a sú sem-tam odkázaní na finančnú injekciu – spotrebiteľský úver. Po každej injekcii sa bolesť na niekoľko hodín utlmí. Po finančnej injekcii od „nebankovky“ však prichádza s prvou, druhou, treťou... a následnou splátkou vytriezvenie a v mnohých prípadoch ešte väčšia bolesť. Všetci, ktorí si vzťah s „nebankovkou“ už vychutnali mi iste dajú za pravdu, že to nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá.
Ak chce klient spotrebiteľský úver od banky, musí ju navštíviť niekoľko krát, „nebankovku“ ani raz. Klientovi niekoľko krát zavolá pracovníčka banky, „nebankovky“ iba raz. Banka si klienta preklepne v úverovom registri, v „nebankovke“ klientova finančná (ne)gramotnosť cez úverový register nebude odhalená. V „nebankovke“ obchodný zástupca vypíše v domácnosti klienta alebo v lepšom prípade v kancelárii a v horšom „niekde inde“ žiadosť a osobne doručí alebo pošle kompetentným na schválenie a po schválení pôžičku, opäť v domácnosti klienta (alebo ktovie kde?) vyplatí.
Je to výhodné??? Áno. Možno. Neviem. Nie. Odpovede mnohých budú rôzne, ale keďže v „nebankovke“ príde do styku klient a obchodný zástupca raz (maximálne dva krát), nie je možné, aby obchodný zástupca zistil všetky relevantné skutočnosti o klientovi a jeho platobnej a sociálnej disciplíne. Totiž mnohí potenciálni klienti, ak im cez dieru v nohaviciach
vidieť až... , nevedia, čo majú v špajzi, čo sa patrí a čo nie, čo sa môže a čo musí. A tak neraz obchodný zástupca „dobrosrdečným“ a „falošným“ klientom naletí.
Môj známy prednedávnom pracoval ako obchodný zástupca v jednej nemenovanej „nebankovke“. V čase jeho pôsobenia v tejto inštitúcii, sa „chytal slamky“ jeden sympatický muž, pravdepodobne s vopred pripraveným zámerom úver nesplácať. Úvery sa v týchto inštitúciách začínajú splácať hneď na druhý týždeň, alebo nasledujúci mesiac. Aj náš klient, nazvime ho Miloš, zaplatil niekoľko splátok... a potom chcel prenechať svoj záväzok „na verím Boha“ a tak môj známy po niekoľkých mesiacoch, dostal pozdrav nasledovného znenia:
Uznesenie
podľa § ... ods. ... Trestného poriadku v z n á š a m obvinenie
ad. 1. za prečin úverový podvod formou spolupáchateľstva podľa................ , lebo na základe zistených skutočnosti je dostatočne odôvodnený záver, že obvinený „XX“ po predošlej dohode s „XY“ ako dlžník, ktorý nespĺňal podmienky na poskytnutie úveru uzavrel dňa ......................... zmluvu o úvere, atď.
Obchodný zástupca, tá pomyselná spojnica spájajúca spoločnosť a klienta je bitá z dvoch strán, zo strany spoločnosti a zo strany klienta. Spoločnosť v snahe dosiahnuť čo najväčší zisk vyvíja tlak na predaj úverov a ak chce obchodný zástupca slušnú províziu, koná v rámci zásad spoločnosti tak, aby boli uspokojené obe strany, vezme a zapláta dieru nohavíc klientovi.
Nerada by som niekomu v tejto súvislosti ublížila. Snahou každého podnikateľského subjektu je prosperovať a čestne obstať v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch (alebo je to len moja ilúzia?). Kompetentní by však nemali zabúdať na právnu a osobnú ochranu obchodných zástupcov. Alebo im ochráni vlastná zodpovednosť plynúca zo živnosti? A tiež si myslím, že by tu mala platiť priama úmera: koľko zodpovednosti na ramenách obchodných zástupcov, toľko právomoci.
V tomto obchodnom vzťahu je hádam najväčšia ťarcha zodpovednosti na strane klienta, ktorý musí sám rozhodnúť na základe svojej slobodnej vôle, či prispeje k nepredstaviteľným ročným ziskom nebankových subjektov (čo poviete na ročný zisk 560.000,– €?).