Informácie pre pacientov

Dnešná doba je veľmi nepriaznivo naklonená zdravotníctvu a prednedávnom sa udialo niekoľko závažných chýb, vyprodukovaných parlamentom, prezidentom, vládou, ministerstvom zdravotníctva, ale aj samotnými zdravotníkmi, iba na hlavného vinníka sa akosi pozabudlo a tým sú zdravotné poisťovne. Výsledkom týchto skutočností (chýb) je kolabujúci zdravotnícky systém, ktorý nadobudne po 1. apríli globálny charakter. Jednoducho nebudú peniaze na prevádzku zdravotníckych zariadení a tentoraz v teréne, ako sa to zvykne nazývať, v prvom kontakte. Lekárom neostáva nič iné, ako najrozličnejšími cestami zabezpečiť finančné krytie nákladov na ambulanciu a mnohokrát sú tieto cesty úplne v rozpore so zákonom a bohužiaľ na úkor pacienta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Konkrétny údaj – vyberanie poplatkov za vystavenie tlačiva PPN (práceneschopnosti) a tlačiva tzv. nemocenské dávky, ktoré sa vystavujú ku koncu každého kalendárneho mesiaca, v prípade, ak práceneschopnosť prechádza (pokračuje) na nasledujúci mesiac a prevažne bez vystavenia príjmového pokladničného dokladu, ktorý má charakter daňového dokladu.

Kto má v tomto prípade právo a pravdu? Pacient, ak takúto platbu odmieta, alebo sa nad ňou rozhorčuje, alebo zdravotnícke zariadenie, odvolávajúc sa na to, že vystavenie dokladu PPN nie je výkon súvisiaci s poskytovaním zdravotnej starostlivosti na základe povinného zdravotného poistenia?

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na prvý pohľad by sa zdalo, že pravdu má zdravotnícke zariadenie a preto má nárok vyberať tento poplatok, napríklad ako iné potvrdenia, ktoré zdravotnícke zariadenia vydávajú bežne a sú spoplatnené.

Háčik je v tom, že naozaj zdravotné poisťovne tento výkon nepreplácajú, ale povinnosť ho majú preplatiť sociálne poistenie, pretože vystavovanie spomínaných dokladov súvisí s nemocenským a nie zdravotným poistením. Takže záver, zdravotnícke zariadenia, ktoré vyberajú poplatok za vystavovanie dokladov súvisiacich s práceneschopnosťou (nemocenským poistením) vyberajú tento poplatok nezákonne.

Aký potom do poručujeme postup pacientom?

Skryť Vypnúť reklamu

V prvom rade, pri každej platbe (cash - keš) v zdravotníckom zariadení si vyžiadajte platný cenník zariadenia vyhotovený na základe Zákona o cenách: tento cenník má byť prístupný pacientovi.

V druhom rade, ak už zaplatíte, požadujte vystaviť príslušný doklad o zaplatení.

V prípade platby na vystavenie PPN alebo poukážky na nemocenské dávky upozorniť lekára na protizákonný postup, ak trvá na platbe.

Potom je potrebné zaslať písomnú žiadosť o preskúmanie konkrétneho prípadu vedúcemu krajskému lekárovi (VÚC), ktorý má povinnosť takýto podnet preskúmať a vyvodiť príslušné opatrenia.

A posledný krok je ukončenie zmluvného vzťahu s takýmto zdravotníckym zariadením.

Katarína Kellnerová

Katarína Kellnerová

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nemusíme žiť tak, ako sme žili do včera. Nedržte sa zaužívaných návykov, a tisícky možností vás budú pozývať do nového života. Christian Morgenstern Zoznam autorových rubrík:  Bútľavá vŕbaLuna na každý deňĽudia nášho mestaNezaradené

Prémioví blogeri

Skryť Zatvoriť reklamu