Konkrétny údaj – vyberanie poplatkov za vystavenie tlačiva PPN (práceneschopnosti) a tlačiva tzv. nemocenské dávky, ktoré sa vystavujú ku koncu každého kalendárneho mesiaca, v prípade, ak práceneschopnosť prechádza (pokračuje) na nasledujúci mesiac a prevažne bez vystavenia príjmového pokladničného dokladu, ktorý má charakter daňového dokladu.
Kto má v tomto prípade právo a pravdu? Pacient, ak takúto platbu odmieta, alebo sa nad ňou rozhorčuje, alebo zdravotnícke zariadenie, odvolávajúc sa na to, že vystavenie dokladu PPN nie je výkon súvisiaci s poskytovaním zdravotnej starostlivosti na základe povinného zdravotného poistenia?
Na prvý pohľad by sa zdalo, že pravdu má zdravotnícke zariadenie a preto má nárok vyberať tento poplatok, napríklad ako iné potvrdenia, ktoré zdravotnícke zariadenia vydávajú bežne a sú spoplatnené.
Háčik je v tom, že naozaj zdravotné poisťovne tento výkon nepreplácajú, ale povinnosť ho majú preplatiť sociálne poistenie, pretože vystavovanie spomínaných dokladov súvisí s nemocenským a nie zdravotným poistením. Takže záver, zdravotnícke zariadenia, ktoré vyberajú poplatok za vystavovanie dokladov súvisiacich s práceneschopnosťou (nemocenským poistením) vyberajú tento poplatok nezákonne.
Aký potom do poručujeme postup pacientom?
V prvom rade, pri každej platbe (cash - keš) v zdravotníckom zariadení si vyžiadajte platný cenník zariadenia vyhotovený na základe Zákona o cenách: tento cenník má byť prístupný pacientovi.
V druhom rade, ak už zaplatíte, požadujte vystaviť príslušný doklad o zaplatení.
V prípade platby na vystavenie PPN alebo poukážky na nemocenské dávky upozorniť lekára na protizákonný postup, ak trvá na platbe.
Potom je potrebné zaslať písomnú žiadosť o preskúmanie konkrétneho prípadu vedúcemu krajskému lekárovi (VÚC), ktorý má povinnosť takýto podnet preskúmať a vyvodiť príslušné opatrenia.
A posledný krok je ukončenie zmluvného vzťahu s takýmto zdravotníckym zariadením.