Ríbezľový kresťan dvojkrížový

Je zaujímavé, že na Slovensku hlásiacemu sa k hlinkovskému či tisovskému odkazu abstinentských spolkov, môže byť Ján Slota predsedom tzv. národnej strany... Podnet občana Ondreja Dostála na prešetrenie výrokov pána poslanca občana Jána Slotu má niekoľko rovín, ktoré si zasluhujú pozornosť. Mňa zaujalo na celej veci toto.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)
Obrázok blogu
(zdroj: foto: aktualne.sk)

 

Slušný a neslušný občan

Občan Ondrej Dostál vystupuje podľa svojich vlastných slov ako zástupca slušných občanov proti prejavom vulgarizmu a hulvátstva vo verejnom živote. Táto rovina je podľa mňa dôležitá lebo rétorika, po ktorej siahajú verejní činitelia v poslednom období, je naozaj podprahovou komunikáciu násilia, hnevu a nenávisti. To, čo po takejto komunikácii pokračuje je zrejmé. Od násilných slov sa zvyčajne prechádza k násilným skutkom.

Občan Ján Slota je zaujímavý podporou, ktorej sa vo verejnosti teší jeho štýl politiky a jeho štýl komunikácie. Opakovane sa odvoláva na to, že to, čo robí, je ľudovou a ľudu zrozumiteľnou artikuláciou problémov. Ak tento druh komunikácie vieme označiť za spoločensky neprijateľný a napriek tomu je tento druh komunikácie prijateľný pre také vysoké percento populácie, zasluhuje si to viac ako len jazykovednú pozornosť. Je ofenzívna expresívnosť prijateľným prostriedkom komunikácie...? Je násilný a militantný slovník prijateľný pre ľudí šíriacich lásku k národu? Sú masívne dvojkríže, červené oči a militantná gestikulácia sprevádzaná militantným sloveným prejavom tým pravým koktejlom pre vzbudenie lásky k národu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Národ a ľud 

Pri pohľade do slovníkov sa slovo národ v rôznych jazykoch odvodzuje od koreňa narodiť sa (lat. nascor). Je to väzba biologickej či rodovej a genetickej príbuznosti. Ostáva na úrovni kmeňovej príslušnosti a menej sa dostáva do popredia otázka osobného rozhodnutia či osobných preferencií jednotlivca. To, do akej miery sa Slovensko prikláňa ku kmeňovej spoločnosti ovládanej tribálnymi pudmi etnocentrizmu a kolektívneho egoizmu, je na diskusiu. Strach pred migráciou a čistotou slovenského genofondu či dejiny vyrovnávania sa so zástupcami menšín v minulosti sú výrečným príkladom toho, že tento druh národného cítenia má na Slovensku veľa stúpencov. Jednoducho - to v akom národe sa narodíme, si nemôžeme vybrať.

SkryťVypnúť reklamu

Latinské slovo populus, ktoré je v rôznych jazykoch (popolo, people, peuple ai.) koreňom smerujúcim skôr k politicky zadefinovanej skupine obyvateľstva s istými politickými a spoločenskými preferenciami, kultúrou či záujmami a dejinami má v modernej dobe svoje opodstatnenie. Je to to, čo ľudí môže a má posúvať v spoločnom úsilí o koexistenciu a spoluprácu. V období migrácie, stále viac sa skracujúcich vzdialeností a miznúcich geografických bariér si ľudia vyberajú, kde a s kým chcú žiť: Napriek nepopierateľnej genetickej predispozícii, ktorá nás robí členmi toho či onoho kmeňa, ľud je viac ako národ.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojkrížové ríbezľové kresťanstvo

Dejiny kresťanstva sú pestré. C. S. Lewis v úvode do Mere Christianity hovorí, že je to skôr sociologická kategória ako kategória etická. Kresťania sú kresťanmi preto, lebo sa za nich považujú. Aj kresťan môže byť človekom hodným opovrhnutia.

Iste, akosi podvedome očakávame, že kresťania budú slušní ľudia. Niektorí kresťania na Slovensku bojovali za striedmosť slovenského ľudu, napomínali ho, zakladali spolky striezlivosti. V duchu antických zásad sa podporovaním cnosti striedmosti snažili vykorenením jednej neresti pozdvihnúť mravnú úroveň a rozvinúť cnosti slovenského ľudu aj v iných oblastiach. Kam smeruje a aké pudy odkrýva ríbezľové dvojkrížové kresťanstvo je viac ako zrejmé. Je zaujímavé, že na Slovensku hlásiacemu sa k hlinkovskému či tisovskému odkazu abstinentských spolkov, môže byť Ján Slota predsedom tzv. národnej strany... Kto by sa však tomu ešte čudoval, však? Je tragédiou, že sa voči ríbezľovému dvojkrížovému kresťanstvu nikto, kto má duchovnú moc, nemal chuť vyjadriť. Chcelo to demarš alebo aspoň pastiersky list. Namiesto toho boli kríž pofŕkať svätenou vodou. Škoda mlčať... Ak náhodou máte deti a učíte ich ako sa majú slušne správať a kde sú hranice, tak dnešná verejná politická diskusia vám odôvodnenosť takéhoto rodičovského či pedagogického snaženia značne zotázni. Buďte slušní, neopisujte, nepoužívajte vulgarizmy... Naopak. Ten mu ale dal.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte dobre, že na Slovensku žije aj občan Ondrej Dostál. Aj ja som uvažoval o niečom podobnom. Tomuto sa už naozaj nedá prizerať... A ak naozaj žijeme v Ruristane, nech nám to dá generálna prokurátora na papieri. Veď staré rurálne krčmové tradície hovoria, že práve alkohol je zdrojom imunity. Žeby aj tej poslaneckej?

Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  248
  •  | 
  • Páči sa:  2 866x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu