Minulý režim sa tak môže s odstupom času stále tešiť zo svojho ovocia, aj keď ho už nemôže naplno vychutnať. Kresťania sa cítia kresťanmi len v kostole a v rodine. Teda v spoločenstve, ktoré im zabezpečuje pokojnú anonymitu a nekladie pred nich nečakané výzvy ohľadom ich vnútorného sveta.
Lebo v kostole sa všetci modlíme a doma takisto ešte môžeme nájsť aký-taký vnútorný azyl pre naplenie našich predstáv. A o to predsa ideológom išlo - zavrieť či skôr "vyvrieť" Boha do kostolov a rodín. Nepustiť ho do škôl, tovární, úradov, médií - slovom do bežného života. Ak sa o to predsa len niekto pokúsil, stal sa nepriateľom, ktorý provokačne sype soľ do očí svojich chlebodarcov. Tí z nich celkom nevedomky "vyrábali" mučeníkov, ktorí svojim životmi obsiali zdanlivo neúrodné polia duchovného života.
Tieto životy dávali nádej i silu veriť, že to ľudia vytvárajú dobu a svet a nie naopak. Dodávali slabším chuť žiť a neostať vo vnútri nehybným konzumentom a čakateľom na zmenu. Boli soľou slovenskej zeme, lebo nerobili kompromisy so svojim okolím, a nechceli aby ich doba pohltila bez toho, aby nezakúsila trpkosť nezmyselnosti boja proti duchovným hodnotám, ktorých najvyššou zárukou je sám Boh. V hlbokej duchovnosti - mystike pramenil ich jednoznačný a pre odporcov Ducha nestráviteľný politický postoj. Zakorenenosť v Bohu umožňuje prinášať to pravé ovocie. Hĺbka vnútra -mystika- pretvára i vonkajší život - politiku.

Asi o to ide Ježišovi Kristovi. (Mt 5, 13-16) Ak soľ stratí svoje koreniace a konzervačné účinky, ktoré chránia potraviny pred skazou, treba ju vyhodiť. Ak sa jeho učeníci svojou životnou praxou prestanú odlišovať od okolitého sveta a prestanú ho aktívne pretvárať silou svojho svedectva, čaká ich podobný osud. Pošliapanie takejto nepotrebnej soli mimovoľne vyvoláva biblickú predstavu o zničení Jeruzalema a naberá preto silné obrysy hrozby a odsúdenia.
Cirkev je mystická, ak má vo svojom strede Boha. Ak je v ňom zakorenená. Protiklad medzi mystikou a politikou je iba umelý. Len hlboký a vnútorný človek dokáže významne pretvárať i svoje okolie. Len taký človek je totiž schopný zvestovať iným Ježiša(Sk 8, 35) a nielen o ňom - odpustite mi ten výraz - "trepať".