Správu by som preto nepreceňoval, no ani nepodceňoval. Vieme, čo všetko a akými rôznymi spôsobmi elektrizujú vatikánske vyhlásenia na tému sexuality verejnú mienku celého sveta. Senzačnosť odhalenia je síce z cirkevno-politického hľadiska škandálikom a nepríjemnou epizódou, no z hľadiska človeka, ktorý sa rozhodol pre takýto coming out by stála za úvahu stručná analýza dôvodov a motivácia.
Krajné pozície budú pozície pohoršených presvedčených veriacich katolíkov, ktorí v tejto epizóde budú vidieť opäť sprisahanie diabla a médií a určite príde čoskoro aj inštrukcia od vrchnosti, ako to treba chápať. Druhou krajnou pozíciou bude zrejme názor tých, ktorí nájdu v epizóde preláta ospravedlnenie svojich minulých postojov a aj do budúcnosti budú vedieť aj tento príklad použiť na to, aby zdôvodnili svoj negatívny postoj voči rímskokatolíckej cirkvi.
Niekde v rámci tohoto spektra sa možno ozvú kresťania, ktorí ako homosexuáli nenachádzajú vo svojej cirkvi také miesto a také prijatie, ako by si oni sami predstavovali. Možno zaznie aj hlas, že ide o vnútornú záležitosť Vatikánu a preto ju iné zahraničné inštancie nemajú čo komentovať.
Možno každé z týchto stanovísk má svoju pravdu, nemôžem sa však akosi stotožniť ani s jedným z nich. Asi by to stálo skôr za poctivú reflexiu toho, čo sa to vlastne v človeku a v spoločnosti odohráva, ako dozrieva, ako sa celý život učí a spoznáva. Odhaľuje aj nečakané a na prvý pohľad problematické polia svojich vnútorných záhybov duše. A ducha. A napriek tomu ak má chuť ďalej žiť odhodlá sa hľadať odpovede na nečakané.
"Čo vlastne hovorí Biblia o homosexualite? Záleží na tom, aký prístup k biblickému textu zvolíme. Ak budeme uplatňovať doslovné fundametalistické čítanie Písma, môžeme nadobudnúť dojem, že Biblia homosexualitu na niekoľkých miestach odsudzuje. Ak však budeme pristupovať k biblickému textu historicko-kriticky, uvidíme, že výklad tých istých miest je oveľa zložitejší a že jednoduché závery nie sú na mieste", hovorí text na prebale knihy What the Bible really says about homosexuality, od Daniela A. Helminiaka, teológa a psychológa, rím.kat. kňaza, absolventa Gregoriánskej univerzity v Ríme, ktorá práve vyšla v českom preklade Co vlastně Bible říká o homosexualitě, CDK 2007 (môžete si ju kúpiť v Artfore).
Čo preblesklo hlavou mne? Jeden prelát homosexuál vo Vatikáne. Vtip o jednom vlase? Je to veľa alebo málo? Je to relatívne. Jeden vlas na hlave je relatívne málo, jeden vlas v polievke je dosť... Spomenul som si aj na svoj čas štúdií v Ríme, na to ako ma moji niektorí kolegovia klerici prehovárali, že určite som homosexuál, lebo inak by som predsa nebol kňazom. Ja som zvodným návrhom odolal a homosexuálom som sa nestal. Neskôr som jedného z nich nečakane no bez prekvapenia našiel v jednom slovenskom týždenníku (jasné, že liberálnom :-) aj s menovkou v chúlostivých intímnych pozíciách so študentmi teológie a seminaristami na fotografiách dokumentujúcich škandál z kňazského seminára zo St. Poelten.
Bolo by fajn, ak by rímski katolíci začali brať vážne znamenia čias a namiesto prehlbovania zákopov a zametania "problémov" pod koberec vstúpili do dialógu s ľuďmi, ktorí o tento dialóg ešte stoja. Bez ohľadu na to, či hierarchia o tento dialóg záujem má alebo nie. Všetkých suspendovať totiž ani pápež nemôže. Ale vlastne môže, čo to trepem... Buona Domenica a tutti!