reklama

Pavučina na bižutériu V.

Pri pohľade na dielo pavúka musí človek, ktorý ešte vie žasnúť obdivovať zázrak prírody vložený do inštinktu pavúka. Neviem prečo má pavučina pre mnohých ľudí negatívnu konotáciu. Moje riadky na tému perál a bižutérie boli podnietené tým ako som videl a čítal rôzne - všetkými možnými smermi zľahčujúce i preháňajúce- reakcie ľudí polemizujúcich s aktualizovaným postojom rímskeho pápeža k iným kresťanským spoločenstvám. Téma je háklivá, zainteresovaných veľa, kompetentný sa cíti takmer každý. Je to taká jemná pavučinka. V nej sa z bižutérie má postupne stávať nepotrebný odpad. Prečo si to myslím?

Písmo: A- | A+
Pavučina
Pavučina (zdroj: freefoto.com)

Problém nevidím v tom, žeby nebolo možné vytvoriť mechanizmy, ktorými by sme mohli z nefunkčného systému-nesystému spraviť systém funkčný. Problém je zrejme niekde inde. Klerikálny systém je založený na zvláštnom pôso­bení síl, ktorých tajomstvo je rezervované len pre vyvolených oddelencov, z gréčtiny klérus . Táto zvláštnou aurou ozdobená kasta je takmer nedotknuteľná. Čomu vlastne kresťanský klérus za túto auru vďačí, nevie nikto racionálne popísať. Samozrejmosť s akou sa na tento jav väčšinová spoločnosť díva, je však len zdanlivo samozrejmosťou. Moderná sociológia a psychológia však môžu potvrdiť, že vnútorné pravidlá, ktorými je klérus rímskokatolíckej cirkvi viazaný sú maximálne represívne a manipulatívne. Významnú úlohu vo vnútornej organizácii systému má inštitucionálne podchytené regulovanie osobnej slobody jednotlivca – klerika, ktorého osobnostná profilácia prechádza rôznym vývojom. Klerik v rímskokatolíckej cirkvi je cez tzv. sľuby poslušnosti, chudoby a čistoty plne závislý od systému, ktorého sa stal súčasťou. Jeho vôľa, ľudské väzby i schopnosť nezávislej existencie sú v plnej moci jeho predstavených. Tento osobný sľub je ľudského hľadiska jednostranný. Často sa zdôrazňuje metaforická paralela manželstva klerika s cirkevnou štruktúrou, v praktickom živote je však klerik odkázaný sám na seba a štruktúra mu ponúka pod podmienkou lojality skôr inštitucionálne zázemie ako naplnenie citového a osobného charakteru. Porušenie sľubu je vnímané ako vážne cirkevnoprávne zlyhanie s dôslednou následnou represiou, ktorá je limitovaná len obmedzenou mocou rímskokatolíckej cirkvi v občianskej spoločnosti. Odpadlíci nehoria na hraniciach ako pred storočiami, avšak marginalizácia a odmietnutie neposlušných je jej v mnohom podobná ak nie ešte zdrvujúcejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Hviezda, kde sa podľa tradície Boh dotkol zeme ako človek

Aura nedotknuteľnosti pochádza z pohanskej predstavy sveta rozdeleného na svet smrteľných ľudí a svet nesmrteľných bohov. Toto však radoví veriaci po 2000 rokoch selektívnej interpretácie dejín kresťanstva nevedia. Dvorní teológovia vytvorili účelovú analógiu, ktorá posunula do úlohy pohanských kňazov, ktorí sprostredkúvali svojimi rituálmi kontakt medzi týmito dvoma svetmi novú, práve sa formujúcu skupinu kresťanských správcov spoločenstiev veriacich tzv. starších. Rada starších mala v Starej zmluve nezastupiteľnú úlohu. Boli akýmisi mudrcmi či think tankmi starozmluvnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Stará zmluva poznala dynastické kňazstvo - Western Wall pamätník ritualizmu

Starší - prezbyter (gr.) si vyslúžil svoje postavenie na rozdiel od dynastického levitického či Áronovského pôvodu svojou životnou skúsenosťou a mravnou integritou, ktorá ho v komunite posunula medzi morálne autority a intelektuálnu elitu. Z týchto prezbyterov (tento starozmluvný pojem používa pre správcov kresťanských obcí Nový Zákon) sa stali najskôr per analogiam, neskôr per definitionem kňazi. Božstvo rímskych cisárov a ich titul pontifex maximus sa nestal v 5. storočí pápežským titulom náhodou. Divinizácia úradu svetskej moci a jeho spojenie s mocou duchovnou mu dodala punc večnosti a zabezpečovala vysokú mieru sociálnej stability.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(to be continued)

Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  235
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu