Ak si však banky dokážu požičiavať peniaze a platiť za ne úroky vyššie, ako je úroveň inflácie a zároveň dosahovať zisk, znamená to, že ony vedia požičané peniaze investovať tak, aby výnos bol vyšší, ako úroky, ktoré zaplatia vkladateľom.
Áno, v skutku väčšina investícií do podnikov poskytuje väčší výnos (vytvára viac bohatstva), ako je bežný výnos na termínovaných vkladoch. Sú dokonca odvetvia, kde priemerné výnosy sú výrazne vyššie. (Pozor nehovorím o 30% ako ponúkali spoločnosti typu BMG invest, také zisky sa legálne dajú dosiahnuť len zriedka a pri veľkom riziku).
Z hľadiska vytvárania celospoločenského bohatstva, teda podniky, ktoré dosahujú len taký zisk, ktorý neumožňuje aspoň takú výnosnosť kapitálu ako je priemer v danom odvetví, sú skôr škodlivé. Samozrejme, môžu byť dôležité napríklad z toho hľadiska, že zabezpečujú konkurenčné prostredie. Nefungujú však optimálne, lebo nevedia investované bohatstvo zhodnotiť tak dobre ako mnohé iné v danom odvetví.
Je potrebné si však uvedomiť ešte jedno. Podnikateľské prostredie nie je statické ale veľmi sa mení. Firmy vznikajú a zanikajú, z nováčikov sa stávajú obri (Google), z gigantov okrajoví hráči (Rover).
Priemerná životnosť podniku v USA je okolo 30 rokov a stále sa skracuje. Požiadavky zákazníkov sa menia stále rýchlejšie a konkurencia je stále ostrejšia (auto vyvinuté pred tromi rokmi je dnes zastaralé). Ako hovorí guru manažmentu Peter Drucker, podniky dnes musia intenzívne pracovať na svojej budúcnosti, musia „vytvárať budúcnosť". A to je veľmi drahé a prináša veľa otáznikov, pretože ako píše (ak sa dobre pamätám) vo svojej knihe Výzvy manažmentu pre 21. storočie: „mnohí si myslia, že budúcnosť bude podobná ako dnešok, len hektickejšia avšak mýlia sa. Ako história neustále dokazuje, budúcnosť bude úplne iná a nikto s určitosťou nevie aká." (parafrázované). Na záver hovorí niečo v tomto zmysle: „Vytváranie budúcnosti je veľmi riskantné. Mnohé z podnikov, ktoré sa o to pokúšajú zrejme skrachujú. Čo je však isté je to, že tie, ktoré sa o to nepokúšajú, skrachujú všetky."
Z tohto dôvodu teda jediné podnikové správanie ktoré je zodpovedné voči majiteľom, svojim zákazníkom, dodávateľom, voči svojim zamestnancom, voči celej spoločnosti je dosahovanie vysokého zisku.