Zisk, či nezisk? To je otázka. III.

V poslednom článku som napísal, že na to, aby podnik vytváral bohatstvo pre spoločnosť a teda bol pre ňu užitočný, nielenže nesmie vytvárať stratu, ale mal by dlhodobo produkovať slušný zisk (aby výnosnosť viazaného kapitálu bola minimálne na úrovni bankových úrokov).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Ak si však banky dokážu požičiavať peniaze a platiť za ne úroky vyššie, ako je úroveň inflácie a zároveň dosahovať zisk, znamená to, že ony vedia požičané peniaze investovať tak, aby výnos bol vyšší, ako úroky, ktoré zaplatia vkladateľom.

Áno, v skutku väčšina investícií do podnikov poskytuje väčší výnos (vytvára viac bohatstva), ako je bežný výnos na termínovaných vkladoch. Sú dokonca odvetvia, kde priemerné výnosy sú výrazne vyššie. (Pozor nehovorím o 30% ako ponúkali spoločnosti typu BMG invest, také zisky sa legálne dajú dosiahnuť len zriedka a pri veľkom riziku).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z hľadiska vytvárania celospoločenského bohatstva, teda podniky, ktoré dosahujú len taký zisk, ktorý neumožňuje aspoň takú výnosnosť kapitálu ako je priemer v danom odvetví, sú skôr škodlivé. Samozrejme, môžu byť dôležité napríklad z toho hľadiska, že zabezpečujú konkurenčné prostredie. Nefungujú však optimálne, lebo nevedia investované bohatstvo zhodnotiť tak dobre ako mnohé iné v danom odvetví.

Je potrebné si však uvedomiť ešte jedno. Podnikateľské prostredie nie je statické ale veľmi sa mení. Firmy vznikajú a zanikajú, z nováčikov sa stávajú obri (Google), z gigantov okrajoví hráči (Rover).

Priemerná životnosť podniku v USA je okolo 30 rokov a stále sa skracuje. Požiadavky zákazníkov sa menia stále rýchlejšie a konkurencia je stále ostrejšia (auto vyvinuté pred tromi rokmi je dnes zastaralé). Ako hovorí guru manažmentu Peter Drucker, podniky dnes musia intenzívne pracovať na svojej budúcnosti, musia „vytvárať budúcnosť". A to je veľmi drahé a prináša veľa otáznikov, pretože ako píše (ak sa dobre pamätám) vo svojej knihe Výzvy manažmentu pre 21. storočie: „mnohí si myslia, že budúcnosť bude podobná ako dnešok, len hektickejšia avšak mýlia sa. Ako história neustále dokazuje, budúcnosť bude úplne iná a nikto s určitosťou nevie aká." (parafrázované). Na záver hovorí niečo v tomto zmysle: „Vytváranie budúcnosti je veľmi riskantné. Mnohé z podnikov, ktoré sa o to pokúšajú zrejme skrachujú. Čo je však isté je to, že tie, ktoré sa o to nepokúšajú, skrachujú všetky."

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto dôvodu teda jediné podnikové správanie ktoré je zodpovedné voči majiteľom, svojim zákazníkom, dodávateľom, voči svojim zamestnancom, voči celej spoločnosti je dosahovanie vysokého zisku.

Miro Koseček

Miro Koseček

Bloger 
  • Počet článkov:  117
  •  | 
  • Páči sa:  230x

Jeden z tých 926 nešťastníkov, ktorý v minulých voľbách chcel voliť PS-Spolu, ale v poslednej chvíli sa rozhodol hodiť to KDH, lebo chcel, aby sa aj oni dostali do parlamentu. Tento rok to napravím, volím PS! Tento blog nie je nijakým spôsobom sponzorovaný žiadnou politickou stranou. Zoznam autorových rubrík:  Spiritualita a duchovný životEkonomika, politikaSpoločnosťFotoRozvoj osobnostiBusiness intelligence, OLAP, DSúkromnéNezaradenéUmelá inteligencia

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

312 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu