Jeden priateľ, mimochodom veľmi vyzretá duchovná osobnosť a zároveň vyštudovaný matematik a filozof, mi raz pri diskusii o evolúcii povedal: „Ak by sme vedeli všetko vysvetliť evolučnou teóriou, nepotrebovali by sme Boha."
Túto úzkosť z ohrozenia viery, či už vedomú alebo podvedomú, často cítim za argumentmi ľudí, ktorí evolučným vedcom odmietajú veriť.
My, kresťania, sa v Európe cítime, či už si to priznáme, alebo nie, ako vymierajúci druh. Našu vieru, ktorú sme zdedili po predkoch, vnímame ako nesmierne cenný dar a cítime sa zodpovední za jej odovzdanie ďalej. V posledných stáročiach však s obavami sledujeme, ako veda postupne vyvracia mnohé z našich presvedčení, ktoré sme mylne považovali za súčasť kresťanstva. Javy, ktoré sme si nevedeli vysvetliť inak, ako priamym Božím pôsobením, zrazu dostávali úplne prozaické vysvetlenia a celkom prirodzene sa natískala otázka, kam to až dospeje. Čo keď raz príde veda s dôkazom, že Boh neexistuje?
Táto úzkosť, i keď v konečnom dôsledku neopodstatnená, vysvetľuje, prečo sa toľkí bádatelia počnúc Sokratom, cez Koperníka, Darwina až po Hawkinga stretávajú s odmietaním ba ja prenasledovaním zo strany veriacich. Dokonca mnohí z týchto mysliteľov ako Newton, Einstein, či mnohí Darwinovi spolupracovníci vymýšľali, aspoň pre seba, rôzne kľučky aby do svojich teórií „zapracovali" aj priame Božie pôsobenie.
Dnes už vieme prirodzeným spôsobom vysvetliť takú širokú škálu javov okolo nás, že už nám nezostáva prakticky žiadny priestor na systematické pôsobenie nadprirodzených síl v našom hmotnom svete. Pre našu vieru je to z psychologického hľadiska bezprecedentná zaťažkávacia skúška. Budem si schopný, zachovať vieru a, hlavne, všetky hodnoty s ňou spojené, keď už nebudem „nútený" veriť v Boha, lebo všetko sa bude dať vysvetliť aj bez neho?
Preto naše podvedomie úporne bojuje o to, aby si udržalo posledné bašty teritória poznania, ktoré je vedecky nevysvetliteľné.
Jednou z nich je aj vysvetlenie našej existencie ako jedinečného druhu bytostí a s tým úzko súvisiaci vývoj živočíšnych druhov.
V podstate jediným argumentom popieračov darwinovskej evolučnej teórie je to, že má ešte veľa bielych miest na mape poznania (kambrijská explózia, princíp neredukovateľnosti).
Biele miesta však postupne miznú a ak sa pozrieme na historický vývoj ľudského poznania, niet najmenšieho dôvodu domnievať sa, že to, že ňou zatiaľ nedokážeme vysvetliť všetko, ju spochybňuje ako celok.
Zaujímavá otázka je, prečo sa práve evolučná teória stala týmto ideologickým bojiskom medzi vedou a vierou, keď existujú iné oblasti, kde je ešte viac otáznikov a pochybností.
Vesmírne teleskopy nám týždeň čo týždeň prinášajú nové záhady, na ktoré sú súčasné teórie krátke a predsa nikto nespochybňuje nielen newtonovskú fyziku ale ani Einsteinove teórie relativity, či kvantovú mechaniku. Dokonca sme schopní bez problémov akceptovať aj také čudá ako neutrónové hviezdy či čierne diery.
A čo by dali zástancovia teórie inteligentného dizajnu za to, keby sa v biológií objavila podobná záhada ako je temná energia? Len pred nejakými desiatimi rokmi sa ukázalo, že tri štvrtiny hmoty nášho vesmíru sú tvorené niečím, čo je v úplnom rozpore so všetkým, čo sme si mysleli, že o fyzike vieme. Napriek tomu žiadne masovejšie volanie po „vedeckej teórii" stvorenia sveta za 6 dní nepočuť.
Biológovia majú zrejme tú smolu, že Darwinova je postavená na takých jednoduchých princípoch, že človek aj bez hlbšieho štúdia môže rýchlo získať pocit, že tomu rozumie a ľahko prepadne zdaniu, že je schopný vymyslieť k nej životaschopnú alternatívu. Okrem toho ľudia o existencií temnej energie vedia (ak vôbec), len z rozprávania fyzikov, kdežto s rozmanitosťou života sa každý z nás stretáva už od útleho detstva.
V skutočnosti za evolučnou teóriou je toľko vedeckej práce, že akékoľvek jej spochybňovanie ako celku je rovnaký nezmysel ako tvrdiť, že proces horenia nie je spôsobený okysličovaním, ale uvoľňovaním flogistonu ako sa kedysi verilo.
Pozrime sa radšej do svojho vnútra a úprimne si položme otázku: „Dáva mi moja kresťanská viera zmysel aj v prípade, že priame pôsobenie Boha na tejto zemi sa nedá zistiť ani dokázať?" Ak bude naša odpoveď záporná, tak popierať vedecké teórie kvôli takej viere nemá veľký zmysel, ak si odpovieme „áno", tak potom takýto boj nemá zmysel žiadny :)