Príklad je z učebnice matematiky pre štvrtý ročník, takže teoreticky by s ním nikto z nás tu na blogu nemal mať väčšie problémy. Možno z vypočítaním nie, ale z pochopením ... Pre tých, ktorí máte doma štvrtáka a chcete si to pozrieť priamo z učebnice, je to na strane č. 6, príklad č.5
Príklad znie:
Odpovedzte Baltazárovi: "O štyri viac by bolo dvakrát viac. Koľkokrát viac by o osem viac?"
Priznám sa, že po prvom prečítaní tohto príkladu som hneď nevypľul výsledok, dokonca ani po prvom zamyslení nie, čo teda by pri štvrtáckom učive nemal byť až taký problém, ale ... musel som si to prečítať ešte raz a potom ešte raz a ... Otázka - koľkokrát viac, by bolo o osem viac, ma dosť zaskočila. Vzal som teda papier, napísal rovnicu o jednej neznámej, dostal medzivýsledok a následne si ešte zopár krát prečítal otázku. Akosi som sa to snažil sám sebe vysvetliť, napísal druhú rovnicu a hop - výsledok bol na svete. Ešte som si urobil niečo ako skúšku správnosti. Zdalo sa, že to sedí. Lenže potom som odložil rovnice a išiel na to ako sa vraví zdravím sedliackym rozumom. Ten mi dal iný logickejší výsledok. Zrazu sa pýtam sám seba. Pochopil som správne to, čo bolo v tejto otázke, porozumel som tomu? Výsledok je možno vypočítaný dobre, ale či som vypočítal to, na čo sa pýtali, tak to teda naozaj istý nie som.
Autorom učebnice Matematika pre štvrtý ročník základných škôl je doc. RNDr. Peter Bero, PhD. a Mgr. Zuzana Berová. Mal by som na nich otázku. Skúšali ste pred zostavením a napísaním tejto učebnice tento príklad dať skutočnému štvrtákovi na začiatku školského roku? Deväťročnému dieťaťu, ktoré je po prázdninách druhý týždeň v škole a cez prázdniny čiastočne pozabúdalo aj malú násobilku? Naozaj si myslíte, že takýto príklad nielen vypočíta, ale z položenej otázky deväťročné dieťa vôbec pochopí, čo sa ho vlastne pýtajú, čo má vlastne počítať?
Mal by som aj jednu otázku na učiteľku matematiky. Vie, čo dala deťom za domácu úlohu? Ale to sa jej spýtam na najblišom rodičovskom združení.