Domáca úloha, ktorú neviem či som pochopil

Dnes poobede prišla dcérka zo školy taká trošku neveselá. V školskej družine si stihla napísať všetky úlohy, len z matematiky nevedela vypočítať jeden príklad. Povedala, že je straaaašne ťažký. Je štvrtáčka a tak som jej odvážne hneď navrhol, že jej s ním pomôžem. Jeden príkald predsa rýchlo vypočítame a môže ísť von sa hrať s kamarátkami. To som ešte netušil, čo to bude za príklad. Verte alebo neverte, poriadne ma zaskočil. Skúste mi s ním trochu poradiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (117)

Príklad je z učebnice matematiky pre štvrtý ročník, takže teoreticky by s ním nikto z nás tu na blogu nemal mať väčšie problémy. Možno z vypočítaním nie, ale z pochopením ... Pre tých, ktorí máte doma štvrtáka a chcete si to pozrieť priamo z učebnice, je to na strane č. 6, príklad č.5

Príklad znie:

Odpovedzte Baltazárovi: "O štyri viac by bolo dvakrát viac. Koľkokrát viac by o osem viac?"

Priznám sa, že po prvom prečítaní tohto príkladu som hneď nevypľul výsledok, dokonca ani po prvom zamyslení nie, čo teda by pri štvrtáckom učive nemal byť až taký problém, ale ... musel som si to prečítať ešte raz a potom ešte raz a ... Otázka - koľkokrát viac, by bolo o osem viac, ma dosť zaskočila. Vzal som teda papier, napísal rovnicu o jednej neznámej, dostal medzivýsledok a následne si ešte zopár krát prečítal otázku. Akosi som sa to snažil sám sebe vysvetliť, napísal druhú rovnicu a hop - výsledok bol na svete. Ešte som si urobil niečo ako skúšku správnosti. Zdalo sa, že to sedí. Lenže potom som odložil rovnice a išiel na to ako sa vraví zdravím sedliackym rozumom. Ten mi dal iný logickejší výsledok. Zrazu sa pýtam sám seba. Pochopil som správne to, čo bolo v tejto otázke, porozumel som tomu? Výsledok je možno vypočítaný dobre, ale či som vypočítal to, na čo sa pýtali, tak to teda naozaj istý nie som.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autorom učebnice Matematika pre štvrtý ročník základných škôl je doc. RNDr. Peter Bero, PhD. a Mgr. Zuzana Berová. Mal by som na nich otázku. Skúšali ste pred zostavením a napísaním tejto učebnice tento príklad dať skutočnému štvrtákovi na začiatku školského roku? Deväťročnému dieťaťu, ktoré je po prázdninách druhý týždeň v škole a cez prázdniny čiastočne pozabúdalo aj malú násobilku? Naozaj si myslíte, že takýto príklad nielen vypočíta, ale z položenej otázky deväťročné dieťa vôbec pochopí, čo sa ho vlastne pýtajú, čo má vlastne počítať?

Mal by som aj jednu otázku na učiteľku matematiky. Vie, čo dala deťom za domácu úlohu? Ale to sa jej spýtam na najblišom rodičovskom združení.

Michal Kubala

Michal Kubala

Bloger 
  • Počet článkov:  58
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Niekedy celkom normálny a obyčajný, inokedy kladúci si otázku PREČO na nekonečne veľa vecí. Zoznam autorových rubrík:  DovolenkaMiškaSúkromnéNezaradenéZo života

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,082 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu