Spomenutá oáza Siwa leží v západnej časti Egypta. Alexander sa rozhodol pre 200 kilometrovú púť púšťou len a len kvôli tejto návšteve. Ťavy nemal k dispozícii. Kone. Samovražda? Možno pokus o ňu, isto však motivovaný Alexandrovou extatickou osobnosťou.
Jeden z najväčších dobyvateľov sveta bol šialene poverčivý a na svojom ťažení navštevívil každú jednu svätyňu, veštiareň, ezoterickú kaplnku, stotožňoval sa s Achillesom, ľutoval, že tak ako on nemá po ruke Homéra, videl sa v Herkulovi až... sa v oáze Siwa odohral obrat. Po prechode púšťou sa totiž dozvedel, že je ničím menším než synom Boha. A zároveň neohrozeným panovníkom.
V egyptskom či perzskom kontexte je takéto vyhlásenie legitímne. Ale aby sa človek, a čo i len kráľ - bazileus - stotožňoval s Najvyšším? V Aténach by sa pučili smiechom.
Nuž a potom po tejto radostnej zvesti sa Alexander otočil na kopýtku a zmietol z bitevného poľa pri Gaugamele gigantickú armádu perzského kráľa Dariusa III [viď nádhernú rekonštrukciu v Stone-ovom snímku Alexander].
A šiel ďalej, ďalej a ďalej. Dnešné tzv. minimalistické teórie tvrdia, že skutočne išlo o len o jeho osobnostný vrtoch, pre ktorí kreatívny Gréci vytvorili špeciálny pojem: pothos. Pothos znamená vnútornú posadnutosť po prekonaní a dobytí hviezdnych vzdialeností. Pretože India bola v tej dobe vo vzdialenosti svetelných rokov. Ale Alexander sa vrtošivo rozhodol a veril vo vlastnú nezraniteľnosť a čuduj sa svete, jeho vojská s ním šli až po Indiu. Až tu sa zasekli, vzbúrili a Alexander sa musel vrátiť a umrel v Babylone.
Významné je, že za prvé: doslova počas svojej kampane rituálne vytyčoval hranice ekumény. Za týmito bránami býva temnota. Za druhé: založil model helenistického kráľa. King je stelesnie zákona a nie jeho služobník. Kráľ je totálny suverén, nad ktorým už nestojí nič a nikto. A helenistický kráľ hovorí grécky [koyné] a uctieva grécku kultúru. Významné je, že epocha, v ktorej mala jedna osoba dejiny takpovediac v hrsti, sa rozlieha približne v intervale 336-30 pnl. To znamená, že pojem kráľ [bazileus] z Nového zákona je treba čítať s ohľadom na význam, ktorý kráľovi - tohto vesmíru - vštiepil Alexander Macedónsky.

Alexander Veľký na egyptský spôsob