
Dobré ráno,
v Sociálnej sieti uštipačný Sean Parker prorokuje Markovi Zuckenbergovi:
"A million dollars isn't cool. You know what is cool? A b i l l i o n dollars."
Nuž, nie je to miliarda, ale asi 365 miliónov dolárov, o ktoré sa Facebook obohatil najnovšou investíciou od... zloducha z Wall street 2 Peniaze nikdy nespia. Oliver Stone vytvoril zloducha zo skupinky investičných bankérov z Goldman Sachs (filmovo zakódovaná pod menom Churchill Schwartz). Žeby film ako sociálny seizmograf?
-)
To len tak na okraj a teraz novinky bokom. Tesne pred mojím narodením 26 rokov dozadu otriasol svetom Amadeus. Teda, film Amadeus. Je to piaty americký snímok Miloša Formana. Ten prezieravo spŕchol z Československa ihneď po Invázii 1968, ktorá mimochodom spôsobila najväčší vlnu utečencov v Československa vôbec.
Formanov Amadeus je adaptácia úspešnej provokujúcej rovnomennej divadelnej hry Petera Shaffera, ktorý sa podpísal aj pod scenár filmu. Rozprávačom príbehu skladateľ Antonio Salieri, Mozartov dobový rival, tajný nepriateľ a závistlivec (Oskarom ovenčený Fahrid Murray Abraham). Ten sa potom, čo si neúspešne siahol na život ocitá v blázinci a spomína v prítomnosti vybitého spovedníka na dobu, v ktorej mu Mozart zrovnal zo zemou svoj sen o výnimočnosti. Salieri teda predstavuje drámu Mozartovho posledného životného obdobia, tzv. Viedeňských rokov 1781-1791.
Dej rozpracúva klasicky formanovskú tému konfliktu medzi utláčajúcou spoločnosťou a provokujúcim indivíduom. Mozart je v podaní smutnosmiešneho Toma Hulceho vykreslený ako geniálny sociálny debil. Mix workoholika a alkoholika, ktorému straší vo veži otcovský komplex. A filmom sa nesie hudba i kontext tvorby Mozartových opier od Idomenea až k Čarovnej flaute.
Forman je zicher jeden z najlepších syntetizátorov tragického a komického živlu. K dobru Amadea patrí aj to, že sa nabúral do presladeného obrazu Mozarta, tej splodiny 19. storočia, na ktorej už vyše storočia úspešne parazituje nemenovaný brand viedeňských sladkostí. Namiesto sladkého chlapčeka však z protagonistu vyšiel infantilný idiot. Filmu to samozrejme brutálne svedčí, ale stále to nie je Mozart Mozart. Mozart, ktorý sa sám zo srandy ešte v Paríži premenoval z pôvodného Gottlieb na Amadei. Nanešťastie mu to prischlo a aj vo filme je jeho meno najmä Wolfie. Mozart Mozart inteligentný natoľko, že bol členom Slobodomurárskeho rádu a implantoval ich doktrínu do svojej poslednej čarovnej opery. Mozart Mozart, s ktorým sa kamošil libretista La Ponte, ktorý sa kamošil s libertínom Casanovom. A seriózny Mozart Mozart, ktorému je podľa mňa najbližšia mimika dirigenta Ricarda Mutiho (viď video). Na obrazoch, ktoré plodí kultúra záleží. Hrajú až príliš dôležitú rolu v prístupe k samotnému obsahu. A to nemusí byť len presladenie Mozarta spôsobujúce podceňovanie jeho vymakanej muziky. Môžu to byť i strašidelne presladené sošky "panenky Márie".
Amadeus
Historická dráma, Orion Pictures, 1984
Réžia: Miloš Forman
Scenár: Peter Shaffer
Produkcia: Saul Zaentz
Hudba: Mozart
Obsadenie: Tom Hulce, Fahrid Murray Abraham, Elizabeth Berridge