Škandál vypukol po obvinení Dreyfussa - židovského dôstojníka francúzskej armády - zo štátozrady. Emile Zola táto udalosť zasiahla ako povolanie. K tomu, aby sa odhodlal k publikovaniu sporného dopisu, ktorý rozrezal Francúzsku verejnosť na dve časti. Z búrky, ktorá vypukla vyšla nová postava európskych dejín: politický intelektuál. A len tak naokraj, taktiež jej dobový nepriateľ, ultrapravicová Action Française.
Vábivá je hypotéza, podľa ktorej je text forma dobrodružstva. K tomuto podozreniu privádza teória monomýtu. To je pojem, korý rozšíril svojim výskumom Joseph Campbell (1904-1987), špecialista na literatúru a porovnávajúci výskum svetových náboženstiev. Komparoval prastaré mýty s najlepšími románmi. A objavil univerzálnu maticu. Matrix. Monomýtus.
Campbell tvrdil, že v textoch na trase Budha - Jamesa Joyca je síce tisíc tvárí dobdrodružstiev. Tie sa ale vinú sa okolo jediného typu kostry príbehu. Jeho ďalším krokom bola téza, že táto mriežka stála v dávnom spoločenstve v strede každej maličkej komunity. A monomýtus svietil ako zdroj zmyslu života. Campbell tvrdil, že v mestskej anonymnej spoločnosti sa takýto monomýtická kostra rozpustila na prach a rozptýlil sa vo víchre špecializácie. Nezmizlo však ľudské nutkanie žiť príbeh. Neprítomnosť matice sa prejavuje v na trase nuda - obezita - depresia.
"Wake up and piss, the world's on fire," (Cormack McCarthy)
Monomýtus je premena šedivého jednoliateho času na trojfázové dobrodružstvo. Podľa Campbella na každého z nás číha tam vonku povolanie, ktorého prijatie mení anonyma na dobrodruha. Emila Zolu v istom momente povolalo obvinenie okolo Dreyfussa. Po prikývnutiu volaniu prichádza druhá fáza: cesta plná výziev. Zola zbiera dôkazy, beží cez prekážky, urážky, vyhrážky. Toto sa odohráva niekde v temných zákutiach, v ktorých Zola píše svoj článok. Aby však bola mission accomplished, musí vyjsť na svetlo verejnosti a poslať ďalej nadobutnuté poznanie.
Spomenutý James Joyce poznamenal, že mestská civilizácia presťahovala dobrodružstvo do vedomia. Že sa poslanie takpovediac "stextualizovalo": už to nie sú hrdinské krížové výpravy, nekolonizuje sa divoký západ, ale verejná sféra (alebo vesmír s menom www). Zola je velikánom medzi dobrodruhmi textu. Bol otvorený povolaniu, prijal poslanie, vypracoval argument, prešiel zbierkou úloh, skomponoval text a poslal ho na stránky novín, čím zasiahol do akútne krízovej situácie.
Žeby to bol len poetický blud psychológov, podľa ktorých by si človek mal implantovať maticu dobrodružstva? Zola sa zdá byť zašifrovanou odpoveďou.

Dobrá kniha:
Campbell, Joseph. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000.
Ps.What are you working on?
If someone asks you that, are you excited to tell them the answer?
I hope so. If not, you're wasting away.
No matter what your job is, no matter where you work, there's a way to create a project
(on your own, on weekends if necessary), where the excitement is palpable, where something that might make a difference is right around the corner.
Hurry, go do that.
(Seth Godin)