Madeira a Porto Santo (s múzeom Cristiana Ronalda)

Poďme sa spoločne pozrieť na ,,ostrov večnej jari,, Madeira a najkrajšiu pláž v Európe pre rok 2022 Porto Santo!

Hlavné mesto Funchal, Madeira, 2022 (Zdroj: Marek Kytka)

Tohto roku sme sa spoločne a manželkou rozhodli, že po covidových opatreniach a dvoch rokoch ,,doma,, sa vyberieme na dovolenku do zahraničia. Zvolili sme úžasný portugalský ostrov Madeira, s ubytovaním v hlavnom meste Funchal. Mimochodom Madeira je rodným domovom skvelého futbalistu Cristiana Ronalda, ktorého tunajšie múzeum sme samozrejme nevynechali. Priznám sa, že som mal trošku obavy, nakoľko prvý krát v živote som letel lietadlom.

Veci zbalené, pamäťová karta v telefóne uvoľnená a vzrušenie z pripravovaných zážitkov bolo veľké.

Keďže sme leteli zo Schwechatu, deň pred odletom sa spalo u sesternici v Bratislave. Čas sme využili a pozreli pár krás v Bratislave.

A je to tu konečne deň D. Na letisko do Schwechatu sme sa dopravili pomocou autobusovej dopravy Slovak Lines, ktorá nás priviezla zo zastávky Most SNP v Bratislave, až priamo pred turniket letiska. Určite to vrelo odporúčame! Lístky s miestenkami je potrebné objednať skôr, zhruba dva dni dopredu. Ideálne je zvoliť si spoj radšej o hodinu skôr, pretože nikdy nemôžete vedieť, či niekde nebude na ceste zdržanie. Autobus chodí z dvoch staníc a to autobusová stanica Nivy a zastávka Most SNP. Cesta trvala zhruba hodinku, za sumu 8,9 € pre jedného.

Let, ako aj dovolenku sme si zabezpečili cez cestovnú kanceláriu SATUR. K tomu musíme povedať, že absolútna spokojnosť. Milá pani vedúca z Trenčína nám poskytla všetky potrebné informácie a servis bol na vysokej úrovni. Dokonca nám zabookovala letenky, takže sme nemuseli vypĺňať rôzne papiere na letisku a postup bol rovno ku kontrole.

Lietadlo TAP Portugal
Lietadlo TAP Portugal (zdroj: Marek Kytka)

VÝPREDAJ na 4home ! zľavy až 80% a súčasne použi KÓD - AF3 a získaj ďalšiu zľavu 3%!!! Link: https://lnk.sk/bqes

Skvelé fitness oblečenie zn. Ironaesthetics so zľavou nad 50 eur ! KÓD - IRON5 Link: https://lnk.sk/pfil

Pre mňa to bolo všetko nové, keďže ako som spomínal, letel som prvý krát lietadlom. Let sa dal v pohode zvládnuť. Po počiatočnom vzlietnutí sa ukľudnil aj žalúdok. Manželka so mnou rozprávala a držala ma celý čas vzletu za ruku, takže sa to dalo zvládnuť a ani som nevedel a už sa lietalo vo vzduchu. Let trval takmer 6 hodín, s jedným prestupom v Lisabone. Tam sme sa stihli najesť, pozrieť pár obchodov, chvíľku odpočinku a šlo sa k turniketu smerom na Madeiru.

Pohľad z neba
Pohľad z neba (zdroj: Marek Kytka)

Do Funchalu sme pristáli niečo pred pol 10 večer. Pilotovi sme zatlieskali, pretože zvládol pristátie na prvý krát. Hovorí sa, že pristávacia dráha na Madeire je jedna z najzložitejších a len skutoční profi piloti pristanú na prvý krát. Po vzatí batožiny na nás čakal transfer do hotela. Ubytovaní sme boli v hoteli Hotel Pestana Grand Premium Ocean Resort.(link na hotel https://www.pestana.com/en/hotel/pestana-grand?utm_source=google-my-business&utm_medium=organicsearch&utm_campaign=pestana-grand)

Tento päť hviezdičkový hotel má najväčší slaný bazén na Madeire. Pláž Fraia Formosa s nádherným čiernym pieskom je vzdialená niečo okolo 30 minút peši. Súčasne nad hotelom zhruba do 15 minút sa nachádza veľké obchodné centrum Forum Madeira. Na hotel sme sa dostali zhruba o pol 11 večer, po transferi z letiska. Zaplatené bola polpenzia, nakoľko vyhovovala, keďže sme sa nechceli vracať na obed do hotela, ak by sme boli na pláži, alebo nejakom výlete. Pani na recepcii bola veľmi milá, všetko podstatné nám vysvetlila a čakal nás (na naše prekvapenie) welcome drink v podobe pohárika portského vínka.

Izba bola pekne zariadená, čistá a výhľad sme mali objednaný smerom do hôr. Na stole nás čakala takáto nádherná neskorá večera, keďže sme nestihli večeru v hoteli. Naprosto parádička. Veď posúďte sami.

Izba v hoteli v meste Funchal
Izba v hoteli v meste Funchal (zdroj: Marek Kytka)
Večera na izbe v hoteli
Večera na izbe v hoteli (zdroj: Marek Kytka)

Ráno sme ostali úplne zaskočení a prekvapení, nakoľko výhľad z izby bol priamo na Atlantický oceán! Neopísateľné nádherný pocit (nakoľko sme boli v hoteli viac ako 10 dní, a väčšinu pobytov majú na 7 dní, tak nám na hoteli dali izbu s výhľadom na oceán).

Úžasný výhľad z hotelovej izby na Atlantický oceán
Úžasný výhľad z hotelovej izby na Atlantický oceán (zdroj: Marek Kytka)

navštívte môj web a využite rôzne zľavové kódy! https://linktr.ee/Kitkat29

(zdroj: Marek Kytka)

Po raňajkách formou švédskych stolov sme sa rozhodli, že pôjdeme len na nákup vody, povybaľujeme z kufrov veci a oddýchneme si. Opak bol však pravdou a nakoniec za tento deň sme nachodili vyše 30 000 krokov. Blázni! A to mal byť len nákup pitnej vody. Čistú vodu z hotela sme moc piť nechceli, keďže na Madeire majú občas problém s pitnou vodou.

Rozhodlo sa, že pôjdeme pozrieť do Funchalu peši. (boli sme ubytovaní ďalej od Funchalu, zhruba do 40 minút peši) Počasie bolo ideálne. Krásne slnečno, bez mráčika, s teplotou zhruna 23-24 stupňov, no zdalo sa, že je minimálne 30°. Navyše ani jeden jediný deň dovolenky nám nepršalo. Nad horami sa to už pár krát za deň zbieralo, no napokon nepršalo.

Uličkami Funchalu
Uličkami Funchalu (zdroj: Marek Kytka)

Postupne sme prechádzali uličkami. Prvou zastávkou bola cestou malá botanická záhrada (u nich nazývané Jardim), kde boli nádherné rastliny a kvety. U nás sa snažíme aby nám tieto rastliny povyrástli, no tu bolo vidieť, že majú ideálne podmienky. Nakukli sme do malého obchodíka a dokúpili vodu. Ceny sú porovnateľné s našimi, pričom niečo drahšie, niečo zase lacnejšie. Ovocie zelenina väčšinou lacnejšie, ako u nás (na trhovisku čerešne kilo za 2,99€, na Slovensku v Kauflande boli takmer za 9 eur kilo). Po ceste ďalej sme sa odfotili pri soche cisárovnej Sisi.

Cisárovná Sisi
Cisárovná Sisi (zdroj: Marek Kytka)

Opäť zastávka v ďalšej malej botanickej záhrade-parku, kde sme si dali obed -sendvič, ktorý nás vyšiel s miešaným drinkom do 10€ na jedného (jedlo, všade kde sme boli, tak ho veru dopriali vždy poriadne).

Prvý obed v meste Funchal
Prvý obed v meste Funchal (zdroj: Marek Kytka)

Malých jasteričiek bolo všade neúrekom.

(zdroj: Marek Kytka)

Následne sme sa presunuli viac k oceánu mesta Funchal a prešli sme sa po nádhernom móle!

Hlavné mesto Funchal, Madeira, 2022
Hlavné mesto Funchal, Madeira, 2022 (zdroj: Marek Kytka)
(zdroj: Marek Kytka)

Kúsok odtiaľ zhruba do 10-15 minút peši je najznámejšie trhovisko Mercado dos Lavradores, ktoré sa nevynechalo. Mnohí predajcovia v stánkoch boli v ich dobových krojoch. Každý jeden stánok sa Vás snažil zlákať na ich ponuku.

Potom sme porozmýšľali, či už predsa len radšej nejdeme na hotel ... ale nieee, kdeže... kúsok od trhoviska sa nachádzala najznámejšia lanovka, ktorou sme sa vyviezli, nakoľko naša ďalšia zastávka bola Monte Palace botanical garden (botanická záhrada). Cesta lanovkou tam a späť stojí na jedného 18€. Zážitok a výhľady boli neopísateľné (neskôr vieme, že keby sme si kúpili lístok na autobus za 5€ na jedného, na celých 24 hodín a pozrieme si spoj, ktorý by nás tam vyviezol, vyšlo by nás to oveľa lacnejšie, súčasne za tých 5 eur sme mohli cestovať viackrát neobmedzene počas dňa). Botanická záhrada bola vysoko v horách a tým pádom nás privítalo zamračené počasie a chladno, ktoré nám však po tom teple dole, padlo vhod. Nachádza sa tu mnoho úsekov rozdelených na časti (čínska, egyptská) s množstvo kvetov, stromov, sukulentov, atď.. Po stenách na nachádzali obrazy z domácej keramiky, ktorou sú na Madeire známy. Vstup zhruba 12€ na osobu.

Výhľad z lanovky
Výhľad z lanovky (zdroj: Marek Kytka)
(zdroj: Marek Kytka)

Lanovkou sme sa zviezli dole a po móle nasledovala návšteva múzea Cristiana Ronalda! Odfotili sme sa pri jeho soche a navštívili toto múzeum. Vstup 5€ na osobu. Je tu celá zbierka jeho trofejí, získaných zlatých kopačiek, pohárov, ocenení, podpísaných dresov, kopačiek a lôpt, z rôznych dôležitých zápasov. Určite v suveníroch si nekupujte fotku s podpisom Ronalda (údajne to podpisuje jeho brat) a stojí to 10€.

Socha Ronalda pred jeho múzeom
Socha Ronalda pred jeho múzeom (zdroj: Marek Kytka)
(zdroj: Marek Kytka)

Zľava 20% na nezlacnenú obuv značky NEW BALANCE ! KÓD - EDGN20CM Link: https://lnk.sk/uhqy

8 % zľava - Všetko pre domácnosť! KÓD - 2022OLASHOP8 Link: https://lnk.sk/xozy

Po návšteve múzea, unavení sme sa presunuli na hotel, dať si večeru a oddych. Večera bola zabezpečená taktiež formou švédskych stolov. Navyše, nakoľko sme boli ubytovaní viac ako 10 dní, v hoteli mali ďalšie reštaurácie, z ktorých sme si 3 krát mohli zvoliť jedlo mimo švédskych stolov.

Ďalší deň po raňajkách sme sa vybrali do botanickej záhrady Jardim Botanico Madeira. Neopísateľné nádherné výhľady, sukulenty, orchideje a množstvo ďalších kvetov. Vstupné bolo cca 8 eur. Posúďte sami :)

(zdroj: Marek Kytka)

Po návšteve tejto botanickej záhrady, sme sa vybrali uličkami Funchalu, aby sme pozreli, ako si tu nažívajú domáci (google maps nás ani jediný krát počas dovolenky nesklamal!) a súčasne to bola cesta do ďalšej botanickej záhrady Quinta da Boa Vista, ktorá bola zameraná výhradne len na orchideje. To nebolo dobré, keďže moja pani manželka je vášnivou pestovateľkou orchideí (doma máme takmer 200 rastlín). Tisíce a tisíce orchideí a skutočne bez srandy, že tisíce. Manželka bola doslova v nebi a nevedela, kam skôr kuknúť. Ako sme sa neskôr dozvedeli, záhradu vlastní rodina z Anglicka, ktorá sa dedí z pokolenia na pokolenie. Vstup zhruba 5€, s tým, že lístok Vám opakovane po predložení platil znova. Neodišli sme samozrejme bez orchidey. Áno bolo ich viac. :D

Po tejto botanickej záhrade sme sa opäť vracali dole smerom k mólu vo Funchali, na neskorší obed a následne nasledoval presun do hotela.

Ďalší deň sme sa presunuli peši na pláž Fraia Formosa, s nádherným čiernym pieskom. Oceán bol celkom studený. Užili sme si nádherné výhľady, nafotili krásne zábery a prešli sme sa po pláži. Naobedovali sme sa v jednej reštaurácii a ochutnali taktiež tradičný nápoj Poncha. Poncha je tradičný alkoholický nápoj z ostrova Madeira vyrobený z aguardente de cana, medu, cukru a buď pomarančového džúsu alebo citrónovej šťavy.

Tradičný madeirský nápoj Poncha
Tradičný madeirský nápoj Poncha (zdroj: Marek Kytka)
(zdroj: Marek Kytka)

Ďalej nasledovalo malé obchodné centrum, kde sme si dokúpili potrebné veci.

Keďže sme boli za tieto dni unavení, rozhodlo sa, že nasledujúce tri dni ostaneme na hoteli a využijeme ich na oddych, relax, opaľovanie, kúpanie v bazéne. Neskôr večer sme chodili na prechádzky okolo hotela. Jeden deň sa zadelil obed v McDonald's. Menu hranoliek, veľkého nápoja, a burgera (dokonca aj s kečupom k hranolkám) vyšlo na jedného 5,2€, čo za to sa dneska človek u nás ani nenaobeduje.

Meno v McDonalde vo Funchale 5,2€ !
Meno v McDonalde vo Funchale 5,2€ ! (zdroj: Marek Kytka)

navštívte môj web a využite rôzne zľavové kódy! https://linktr.ee/Kitkat29

10% na poriadne kryty a vybavenie pre počítače a telefóny! KÓD - C2TGPIDK Link: https://lnk.sk/prek

Ôsmy deň na Madeire sme sa rozhodli, že využijeme tunajšie autobusy. 24 hodinový lístok, ako som spomínal vyššie stojí 5€. 72 hodinový nás vyšiel len na 12€. Cesty sú tu úzke a väčšinou je všetko do kopca. Niektoré uličky, ktorými viedol ,,ujo Google,, boli teda poriadne strmé. Zastávky MHD sú na stenách plotov alebo domov priamo pri ceste, preto na bezpečnosť treba dávať obrovský pozor. Šoféri to ani nehovorím, to sú majstri Milimetrov, a to doslova. Zákruty režú poriadne a niekedy sme si už mysleli, že spätné zrkadlá na odstavených autách, sú preč. Opatrenia proti covidu tu síce skončili, no ľudia hlavne teda do MHD (bolo jedno či mladí, či starí) to rúško mali na tvári zakaždým. V obchodoch taktiež, avšak väčšinou všetko len domáci. Šoféri na priechodoch pre chodcov púšťajú takmer okamžite, okrem a to si skutočne vždy treba dať pozor na taxikárov. Autá tu z 90% jazdia všetko menšie, žiadne kombíky.

Po vystúpení z autobusu sme sa vybrali najskôr do múzea histórie (Museum de Historia natural do Funchal). Pocity ? Za 6 € pre jedného celkom sklamanie. Je tu síce veľa vypchatých zvierat, rôzne kamene, aj málo udržiavaná záhrada, ale čo si budeme hovoriť, moc to nezaujalo a hodnotenia okolo 3,5 z 5,0 hviezdičiek hovoria o priemere, v tom sa zhodneme.

Po návšteve múzea sa pokračovalo na pevnosť Fortaleza de Dal João Baptista do Pico. Pevnosť je menej udržiavaná a vstup je tu zdarma. Na stenách pevnosti uvidíte rásť paradajky. Ponúka však naozaj krásne fotogenické výhľady na celé mesto Funchal. Veď posúďte sami.

(zdroj: Marek Kytka)

Po návšteve pevnosti sme sa presunuli znovu pozrieť trh Mercado, pričom ďalej sa navštívila žltá pevnosť São Tagio. Plánovali sme tu obed, ale tie ceny 18€ a vyššie pre jedného, za obed bolo skutočne dosť. Cestou nižšie od pevnosti sa našla reštika, kde sme si dali pizzu na dve časti, ktorá nás dokopy vyšla 12€.

Trh Mercado dos Lavradores
Trh Mercado dos Lavradores (zdroj: Marek Kytka)
Rybí trh v Mercade
Rybí trh v Mercade (zdroj: Marek Kytka)

Po obede sme sa autobusom presunuli na štadión Maritimo Madeira, avšak bolo po sezóne, rekonštruovali ho a vstup do vnútorných priestorov nebol umožnený. Aspoň fotka zvonku.

(zdroj: Marek Kytka)

Opäť sme nasadli na autobus a odviezli sa do Madeira Shopping centrum, najväčšieho nákupného centra na Madeire, s vyše 100 obchodmi, takmer všetkých značiek. Po vyčerpávajúcich obchodoch nasledovala cesta na hotel.

9 deň sme sa rozhodli na nákup darčekov. Opäť trh v Mercade, kde sa nakúpili orchideje (áno ďalšie :D ), rôzne korenia a na obed sa podávala grilovaná chobotnica, za ktorú sme zaplatili cca 18€ pre jedného. Cestou na hotel sa dokúpili magnetky, pohľadnice, alkohol (miestne vínko, spoločne s madeirským rumom a jedno ružové vínko, ktoré nám nesmierne chutilo a stálo 1,59€!).

Súčasne všade, na každom rohu boli billboardy a malé cestovné kancelárie, ktoré ponúkali trajekt na najkrajšiu pláž v Európe pre rok 2022 - Porto Santo. Rozhodli sme sa preto, že posledný deň pred odletom si zarezervujeme tento trajekt. Cena 130€ pre oboch. K tomu by sme určite chceli upozorniť, že cena zahŕňa len presun trajektom, nakoľko loď príde do prístavu. Neskôr si musíte ešte priplatiť za autobus (3,2€ obojsmerne pre jedného) do centra, ktorý má následne odchod z centra o 18:00 hod. Ak by ste si nekúpili lístok, môžete ísť peši zhruba 3-4 km. Cestovky toto nepovedia a odpovedi sa snažia vyhýbať. Cesta trajektom trvá 2,5 hod. Výhľady však stoja určite zato. Viete si urobiť prekrásne fotky. Odchod trajektu je o 8:00 hod. ráno, kúsok od múzea Cristiana Ronalda a odchod z Porto Santo je zhruba o 19:00 hod. večer. Na hotel sme sa dostali až okolo pol 11 večer. Takže, ak na Porto Santo trajektom, určite si nato vyhraďte celý deň.

Trajekt na Porto Santo
Trajekt na Porto Santo (zdroj: Marek Kytka)
Výhľady z lode
Výhľady z lode (zdroj: Marek Kytka)

Zľava 10% na skvelé štýlové oblečenie ! KÓD - WINTER link: https://lnk.sk/hubx

Samotné Porto Santo sa mne osobne zdá zapadákov. Okrem naozaj úžasnej pláže (šírky 9 km) so zlatistým pieskom a možnosťou ísť na výlet do hôr, tu nie je nič zaujímavé. Ľudia sú tu strašne spomalení a majú na všetko čas. Najete sa až po 12 hod., skôr nie. Určite neodporúčame reštauráciu Porto Santo Beach Club, nakoľko obsluha katastrofa a hodinu čakať len na obsluhu, s následnými udalosťami, ktoré sa stali, nás dokonca ,,prinútili” opustiť sami od seba reštauráciu! (doteraz v živote sme neopustili ani jednu reštauráciu) Ešte dobre, že sa nás tretí krát neprišla obsluha opýtať, či sme platili, to by bol už vrchol.

Reštaurácie sú k dispozícii priamo popri pláži. Je tu blízko aj múzeum Krištofa Kolomba, do ktorého sme sa však nedostali. Vychutnali a užili sme si túto naozaj nádhernú pláž. Oddych a relax tu bol naozaj zaručený. Našlo sa pár úlomkov mušlí. Hovorí sa taktiež, že pláž obsahuje liečivý piesok, hlavne teda pre kožné ochorenia.

Najkrajšia pláž v Európe pre rok 2022 Porto Santo!
Najkrajšia pláž v Európe pre rok 2022 Porto Santo! (zdroj: Marek Kytka)

Z Madeiry sme odlietali celkom skoro, už o 5 ráno sme mali byť už na letisku. Z hotela nás vyzdvihol transfer.

Samotný hotel je užasný. Ľudia a obsluha na profesionálnej úrovni. Dokonca Vám otvoria Vašu fľašku vínka s úsmevom a nerobia z toho vedu. Okolie hotela je taktiež nádherné. Prechádzky popod hotel a popri útesoch vo večerných hodinách sú úchvatné. Za fľašku vínka k večeri zaplatíte zhruba 14€. Je tu možnosť masáží, wellnesu, malé fitko, biliardový stôl, kaderníctvo a pod. Večer bývali rôzne vystúpenia hudobníkov. K vyššie spomínaným večerám sme si vybrali 3 dni postupne reštaurácie v marockej, talianskej a domácej kuchyni. Kulinárske zážitky to boli naozaj parádne. Celkovo Madeira je skutočne nádherný ostrov. Preskúmali sme len hlavné mesto Funchal ale určite sa tu plánujeme vrátiť. Verím, že ak sa rozhodnete pre dovolenku na Madeire nebudete vôbec ľutovať!

Skvelé oblečenie značky Gate vo výpredaji! Link: https://lnk.sk/kij9

Budem rád, ak ma budete odoberať na mojich sociálnych sieťach. Určite môžete uvidieť viac fotiek, príbehov z rôznych výletov a spoznávania krás nie len Slovenska. Ďakujem za prečítanie a teším sa na Vás pri ďalšom článku.

Ak by ste mali záujem o kompletne popísaný tréning korte s rozpisom tréningu, stravou, suplementáciou a mnoho iného dokopy na  50 stranách neváhajte ma kontaktovať.

Marek Kytka

Milujem prírodu, turistiku, cestovanie, pričom rád navštevujem krásne miesta a najmä hrady a zámky. Ak máte záujem o spoluprácu, reklamu, propagáciu, promo, súťaž, príspevok na mojich sociálnych sieťach, tak ma neváhajte osloviť :) Zoznam autorových rubrík:  ŠportCestovanieCvičenie, strava, tréningy