Do povedomia sa v súvislosti s autonómnym riadením vozidiel dostáva nový pojem. Teledriving je šoférovanie automobilov ľuďmi z fyzických staníc vzdialených od vozidiel niekoľko kilometrov. V praxi by sa dal prirovnať k autám s diaľkovým ovládaním, tentokrát však nejde o malé RC autíčka, ale o veľké vozidlá schopné prepravovať ľudí.
Plynulý prechod k nahradeniu vodičov
Fungovanie teledrivingu spočíva v tom, že teledriver sa nachádza vo fyzickej stanici a jeho prácou je dopraviť automobil k zákazníkovi. Zákazníci si objednávajú elektrické vozidlo prostredníctvom apliká-cie Vay. Po príjazde nastúpia a sami sa odvezú do želaného cieľa. Teledriver potom vozidlo prevezme a dopraví ho k ďalšiemu zákazníkovi, čím sa vyhne plateniu za parkovacie miesto. Ide v podstate o donáškovú službu vozidiel. Teledriveri ovládajú všetky funkcie vozidla vrátane riadenia, brzdenia a plynu a robia všetky rozhodnutia týkajúce sa jazdy, čím zabezpečujú pohodlné a spoľahlivé cestova-nie. Všetci sú profesionálne vyškolení a dodržiavajú zásady bezpečnej jazdy.
Testovanie už prebieha v uliciach Hamburgu
Startup získal povolenie na vykonávanie testov v meste Hamburg. Pre zachovanie bezpečnosti sa to týka len dopredu určených trás. Táto technológia bola testovaná pomocou upravených elektromobi-lov KIA už viac ako tri roky. Rozhodnutie zakomponovať diaľkovo riadené vozidlá do verejnej dopravy a priame testovanie v mestách znamená prechodný krok k úplnej autonómii. Cieľom spoločnosti je postupne zavádzať do systému funkcie autonómneho riadenia, keď to bude bezpečné a povolené. „Teraz budeme pracovať s úradmi na ďalších krokoch, aby sme mohli ponúknuť túto službu externis-tom,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Voy Thomas von der Ohe, ktorý má skúsenosti s testovaním autonómnych vozidiel značky Zoox. Podľa neho je kompletné zavedenie teledrivingu otázkou niekoľkých mesiacov.
Autonómne riadenie si získava dôveru investorov
Startup Vay, ktorý má svoje sídlo v Berlíne, dostal od investorov na rozvoj tejto technológie takmer 100 miliónov USD. Momentálne je spoločnosť v súkromnom vlastníctve, nedá sa teda verejne ob-chodovať. Existuje však množstvo investorov, ktorí vidia vo vývoji autonómnych vozidiel potenciál. Patria k nim napríklad bývalý finančný riaditeľ Googlu Patrick Pichette alebo spoločnosť Atomico. Au-tonómna doprava zažíva svoj boom a pozitívne správy v tejto oblasti priniesla aj spoločnosť Tesla, keď v decembri minulého roka dodala svoje prvé kusy nákladných elektrických vozidiel Semi Trucks.
Nezaostávajú ani najväčšie taxi služby
Jednou zo spoločností zaujímajúcich sa o autonómne riadenie je aj Uber, ktorý urobil svoj prvý krok so spoločnosťou Motional. Je to spoločný projekt automobilky Hyundai a Aptiv. Uber a Motional už podpísali partnerstvo na desať rokov a v súčasnosti ponúkajú novú službu s názvom robotaxis. Tá prichádza po úspešnom spustení autonómneho doručovania Uber Eats v oblasti Los Angeles. V autách sú aj naďalej prítomní bezpečností vodiči pre prípad, že by si autonómny systém nevedel poradiť, no aj oni budú v priebehu tohto roka vysadení. Môžeme sa pripravovať na to, že nás už čoskoro budú taxíky prevážať bez prítomnosti ďalších ľudí.