
Banka
Pokiaľ si dobre pamätám, jediné, čo som si so sebou priniesol bol cestovný pas a možno som mal aj zamestnanecký preukaz. So zamestnancom banky som si dohodol stretnutie na ten istý deň o trošku neskôr, pretože si potreboval pripraviť zmluvy a tak aby som zbytočne nečakal. Na samotnom stretnutí sme sa porozprávali, popodpisoval som pár papierov a asi takýto dialóg nastal na konci (ZB znamená zamestnanec banky, na tie ostatné skratky prídete sami):
PL: Aké sú poplatky za výbery?
ZB: Aké poplatky???
PL: No za výbery z bankomatu.
ZB: Poplatky? Žiadne, samozrejme.
PL: Aha.... A koľko peňazí vám mám dať?
ZB: Načo?
PL: Kvôli minimálnemu zostatku na účte.
ZB: Čo? (prekvapený výraz)
PL: Aký je u vás minimálny zostatok na účte?
ZB: (smiech) No predsa nula, nie?
PL: Ok, to je super. A kedy si mám prísť po bankomatové karty?
ZB: Tie vám pošleme poštou.
Krásny príklad toho, ako sa neraz sám pobavím na svojich článkoch je situácia, pri ktorej som do dialógu, skopírovaného z e-mailu, dopĺňal diakritiku a v jednej chvíli som mal pred sebou otázku: "Aký je u vás minimálny zostatok na úcte?"
Karty, šekovú knižku aj údaje pre prihlásenie sa do Online Bankingu som mal doma v priebehu jedného týždňa, žiadosť o kreditnú kartu, samozrejme, neschválili, čo je celkom pochopiteľné, veď odomňa zatiaľ nevideli ani korunu, pardón, libru. Ale aj tak už jednu mám, takže o druhú ani veľmi nestojím. Čistá robota.
Bývanie
Je taká skvelá stránka, že gumtree.com, vďaka ktorej som mal už v deň príchodu do UK vybavené ubytovanie. Ak by to náhodou nevyšlo, mal som ďalšie dva kontaky, z ktorých každý znamenal reálnu možnosť ubytovať sa ešte v ten deň. A okrem toho, každý slovák má minimálne jedného známeho v Anglicku, u ktorého môže nejaký čas prespať. Ja mám dvoch a jeden z nich má doma dva litre Jelínkovej slivovice. Hm, mal. Čistá robota.
Registrácia zamestnancov
Je také tlačivo, čo si stiahnete z webu. Najprv ma pokúšalo kúpiť si od londyn.sk aj návod na jeho vyplnenie, ale keď som videl to tlačivo a päťstranový manuál k nemu, bol som rád, že som tú slovenskú stokorunu zbytočne nevyhodil. Navyše tam bol kontaktný e-mail, takže som sa so žiadosťou o pomoc pri vypĺňaní formuláru mohol obrátiť priamo na Home Office. Aj som tak urobil (blbo sa to vypĺňa, keď hneď v priebehu prvého mesiaca de jure meníte zamestnávateľa i miesto práce, ale de facto ostávate pracovať na tom istom mieste). Odpoveď som obdržal e-mailom, teraz sa posaďte, o tri (slovom tri) minúty! (Pre porovnanie – dnes som dostal odpoveď podobného rozsahu od spoločnosti UPC Slovensko na môj e-mail zo 6. januára.) Občiansky preukaz, ktorý bolo potrebné zaslať spolu s formulárom mi vrátili poštou o dva dni, potvrdenie registrácie mi domáca pani podsunula popod dvere mojej izby presne o týždeň. Keď som sa tým chcel pochváliť slečnám na HR (personálne...) odbili ma s tým, že už ich o výsledku mojej registrácie Home Office informoval. Čistá robota.
National Insurance Number (sociálna/zdravotná poistka)
Kolega, ktorý sedí vedľa mňa a s ktorým úzko spolupracujem, má kamaráta, ktorý pracuje na Department of Social Security toť neďaleko. Mám pokračovať? Čistá robota.
Pošta
Je fantastické, čo všetko sa tu dá vybaviť poštou. Možno to naozaj na prvý pohľad pripadá ako byrokracia, ale podľa mňa je omnoho príjemnejšie prísť na poštu, počkať si a poslať všetky formuláre naraz. Potom len každý večer skontrolovať obálky, dôležité veci do spodnej poličky a nedôležité viete kam a je to. Čistá robota.
A čo na záver?
Žiadna kaša sa neje taká horúca ako sa varí a na každého raz príde. Ak mali naši predkovia v tomto pravdu, a ak to takto easy pôjde aj naďalej, tak ma niekde za nejakým rohom čaká, obrazne povedané, poriadna rana do čela. Ale ako hovoria budhisti: ak má problém riešenie, nemá zmysel sa kvôli nemu znepokojovať. Ak riešenie nemá, starosti nám nepomôžu. Čistá robota.
Práve mi prišiel e-mailom dokument s názvom Joint Communication. Toto je krásna krajina...