reklama

11 tipov pre správne SEO

Garry McGovern je veľmi šikovný chlapík, ktorý sa na svojom blogu i v e-mailovom newsletteri New Thinking zaoberá prevažne problematikou SEO - Seeking Engines Optimization. Že je toto odvetvie jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich web-marketingových nástrojov, niet pochýb. Vo svojom najnovšom vydaní New Thinking prináša Gerry 11 celkom zaujímavých tipov, ako dosiahnuť správne SEO. Poďme sa na ne pozrieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (36)

Aby sme sa neopájali len čistou teóriou, aplikujme si aspoň tie tipy, u ktorých to ide, na konkrétny prípad. Ten si, samozrejme, vymyslíme, aby sme nikomu nerobili reklamu. Máme stránku zaoberajúcu sa krmivami pre psov + internetový obchod. Článok nie je voľným prekladom, ale obsahuje moje komentáre k jednotlivým tipom.

<title> tag je najdôležitejší

Majte preto na každej podstránke iný, vlastný title. Ak máte na hlavnej stránke charakteristiku firmy, dajte do tagu title všetky kľúčové slová - krmivo, pes, psi, psy, vymenujte najznámejšie plemená. Najlepšie sú vzrastovo najväčšie - sú to najlepší zákazníci. ;-). Je tiež vhodné používať tie isté slová v iných tvaroch a pádoch. Ak máte podstránku s obchodom, spomeňte v title tagu slová ako predaj, obchod a podobne. Môžte ich spomenúť aj inde, ale nazbúdajte na to, že text tohto tagu by nemal presiahnuť 60 znakov, čo je asi 8-10 slov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

<description> tag je tiež veľmi dôležitý

Tento tag si takisto vyhľadávače všímajú veľmi podrobne. Malo by sa jednať o stručný popis obsahu stránky, niečo ako "Všetko o krmivách pre psov. Značky, názory odborníkov, spotrebiteľov i psov." Je vhodné takisto ho meniť, prispôsobovať na každej podstránke.

Jednoduchý, až diétny HTML zdrojový kód.

Gerry má v tomto tipe na mysli hlavne veľkosť HTML kódu, ktorá by podľa neho nemala presiahnuť 50KB (ideálny prípad). Stránky väčšie ako 100KB už zaberú vyhľadávacím robotom viac procesorového času, takže nie sú príliš optimálne. Neviem, či je to až taký podstatný argument, ale treba myslieť i na návštevníkov - nie každý má rýchly internet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mapa webu

Všetky pokročilé CMS systémy podporujú túto funkciu nielen z dôvodu, že to vítajú návštevníci stránok. Aj vyhľadávače to majú veľmi radi, takže je dôležité, aby bol odkaz na mapu webu hneď z titulnej stránky a aby bola mapa pravidelne aktualizovaná, čo mnoho CMS systémov zabezpečí bez toho, aby ste sa tomu museli venovať. Vyhľadávač dostane kompletný web ako na tanieri a jeho indexácia je podstatne jednoduchšia.

Pozor na Flash

Technológia Flash samozrejme nie je a priori zlá. Sú weby, ktoré potrebujú skôr vynikajúcu grafiku ako dobré SEO - napríklad prezentácia dobre známej, renomovanej grafickej agentúry, ktorá má stabilnú klientelu a potrebuje pôsobiť profesionálne. Nášmu webu však flash animácia narobí viac škody ako osohu. Pre návštevníkov je to síce pútavé, vyhľadávaču to však nič nepovie, pretože flash nevie zindexovať a tak text na ňom uvedený "nevidí". Pokiaľ sa pamätám, už v jednom z mojich predchádzajúcich článkov som odporúčal pozrieť si stránku v niektorom z textových prehliadačov, pretože tak nejako ju vidí vyhľadávací robot.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak je to možné, robte statické stránky.

Toto Gerry zdôvodňuje vyššou rýchlosťou načítavania statických stránok a ich lepšej indexácie. Musím povedať, že i keď je to teoreticky pravda, nemyslím si, že by to až tak podstatne vplývalo na pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Oproti tomu je jasné, že weby, ktoré potrebujú popredné pozície a kvalitné SEO sú málokedy statické. Väčšinou sa jedná o internetový biznis, realizovaný dynamickými technológiami. I náš jednoduchý magazín o krmivách pre psov má dynamickú sekciu. Navyše nielen SEO ale i CMS je dobre rozbiehajúci sa trh, takže v statických stránkach budúcnosť nevidím. Ale ak môžte, tak staticky, jasné?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozor na PDF

Aj keď v dnešnej dobe už zvládajú vyhľadávače indexovať aj dokumenty vo formáte PDF, je stále lepšie, pokiaľ sa dá, publikovať ich ako HTML. V ideálnom prípade udržiavať dokument ako XML a pomocou trasformácií ho poskytovať aj ako HTML aj PDF. A znovu sme pri CMS, z ktorých aspoň tie kvalitnejšie majú možnosť k článku priradiť odkaz na jeho PDF verziu.

Zabudnite na rámy (frames)

Teraz som zistil, že nepoznám slovenské synonymum pre výraz frames. Táto technológia je zastaralá a dnes neexistuje žiaden dôvod pre jej používanie. Proste na ňu zabudnite. Naveky, úplne. Naštudujte si CSS.

Pozor na JavaScript

Ak máte porobené odkazy cez JavaScript (rôzne pôsobivé efekty a podobne...), dajte ich aj ako čisté HTML, ináč sa vám môže stať, že vyhľadávací robot ho prehliadne a odkazovanú stránku nezaindexuje vôbec. Porozmýšľajte tiež o tom, či by sa podobný efekt nedal dosiahnúť použitím technológie CSS.

Nezabúdajte na atribút alt!

Aj keď atribút alt si vyhľadávací robot všíma len v prípade, že obrázok je zároveň odkazom (i keď aj toto nie je celkom isté, aspoň u Google Images), mali by ste ho uvádzať pri každom obrázku. Ak už nie kvôli dodržiavaniu štandardov, tak kvôli tomu, aby ste si na to jednoducho zvykli. Používajte pri tom dostatočne charakteristické, nie dlhé heslá, napríklad pre fotku krabice s krivom ABC "Krmivo ABC - držiteľ ocenenia kvality spotrebiteľov".

<keywords> tag a jeho hodnota.

Posledný tip vyžaduje dôkladnejšie preskúmanie metódou pokus-omyl. Podľa Gerryho totiž niektoré vyhľadávače začali devalvovať hodnotu tohto tagu pretože tvorcovia webových stránok doň zvykli dávať populárne slová, nesúvisiace so skutočným zameraním webu. Akoby sme do <keywords> nášho pokusného webu napísali niečo takéto: "free sex movies porn mp3 video". Je jasné, že teoreticky by to malo prilákať množstvo návštevníkov, keby sa proti tomu nezačali vyhľadávače brániť kladením malého dôrazu v záujme poskytovania čo najrelevantnejších výsledkov. Neviem presne, o ktoré vyhľadávače sa jedná, treba to skúsiť.

V zásade je SEO záležitosť nie na jednu noc, ale na niekoľko týždňov. Kvalitné SEO sa vždy robí metódou skúmania, pričom nestačí poznať len odporučené ale i zakázané techniky, aby ste sa i v dobrej vôli pomôcť neocitli na čiernom zozname niektorého z vyhľadávačov. Trvalo by vám potom nepomerne dlhšie znovu získať svoje pozície.

Je tiež na mieste zdôrazniť, že aj keď som v celom článku používal kvôli zjednodušniu výraz HTML, mali by sme mať na mysli XHMTL Strict. Dôsledné dodržiavanie štandardov totiž zaručí, že vyhľadávací robot bude presne vedieť, čo z toho písmenkového gulášu (rozumej: XHTML dokument) je tag, čo je atribút tagu a čo je samotný obsah, content, ktorý má vziať do úvahy pri indexovaní. Zároveň upozorňujem, že sa nejedná o vyčerpávajúci popis všektých techník (znalcovi napríklad určite chýbajú tzv. friendly URL's), len o naznačenie smeru. Iné môžem kľudne spomenúť v niektorom z ďalších článkov. Článkov, nie blogov, jasné, nie? Ok.

Peter Petiar Lachký

Peter Petiar Lachký

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pesničkár. V diskusiách ma spoznáte pod prezývkou Petiar. Pozor, som očkovaný. Zoznam autorových rubrík:  I **** AppleAnglickoHudbaInternetPetiarPrózaSpoločnosťSúkromnéTV Folk.skTreking v OmáneTvoríme básničky podľa LachkéhNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu