Šokujúci zámer ?

Nezodpovedné plány? Alebo „iba“ úprimný verbálny prešľap najväčšieho „diaľničníka“ (t.j. splnomocnenca vlády SR pre výstavbu diaľnic)? Ten totiž na margo obhajoby úsporného variantu estakády ponad Považskú Bystricu aj z hľadiska kvality architektonického riešenia povedal, že „Slovensko potrebuje diaľnice a nie nejaké architektonické skvosty“ (sic!).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)
Viadukt pri Telgárte
Viadukt pri Telgárte (zdroj: J.Liptay, 2008)

  Takáto konštrukcia v hľadaní úspor vo výstavbe našich diaľnic je však veľmi nebezpečná hneď z viacerých hľadísk. Vopred predpokladať, že kvalitné architektonické riešenie znamená vyššie finančné nároky na realizáciu stavby, je nezmyslom. Práve naopak, kvalitný projekt architektonického riešenia, získaný spravidla verejnou súťažou, býva v konečnom dôsledku najefektívnejším riešením. Možno nie vždy vo vstupných nákladoch, no kvalita riešenia vždy ovplyvní najmä budúcu prevádzku, čo v priebehu rokov môže znamenať miliónové úspory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Predovšetkým inžinierske diela zaznamenali v posledných desaťročiach výrazný pokrok nielen z hľadiska konštrukčného, no aj architektonického a výtvarného. Zrejme netreba chodiť až do zahraničia, dobré príklady možno nájsť už aj u nás. Ak dnes Slovensko niečo potrebuje, tak sú to kvalitné architektonické riešenia, keďže tuctových a nevýrazných stavieb pribudlo v poslednom období neúrekom. Mnohé z nich zaostávajú aj za šedým priemerom bývalých desaťročí,„doktrínu" prezentovanú splnomocnencom vlády by nepredstihla ani päťročnicami vytýčená socialistická industrializácia. Čitatelia, ktorí aspoň čo-to precestovali po diaľniciach v Európe, mi určite dajú za pravdu, že mnohé trasy, mosty, tunely, estakády ich doslova nadchli. Pritom nebolo potrebné rútiť sa autom Kalábriou až k Mesine alebo prekonať údolie viaduktom Millau v južnom Francúzsku. Zámer šetriť na kvalite architektonických riešení ďalších úsekov našich diaľnic je tentoraz nezodpovednejší ako kedykoľvek doteraz. Výstavba diaľnic sa totiž dostáva do atraktívnych polôh Slovenska. Do Turca, Liptova, pod Vysoké Tatry, na Spiš. Absencia architektonického a výtvarného tvaru na jednoduchých úsekoch, tým viac na mostoch, viaduktoch, estakádach, by bola neodpustiteľnou chybou. Tak negramotne sa k dopravným (inžinierskym) stavbám nepristupovalo snáď nikdy. Stačí si všimnúť napr. železničné trate Banská Bystrica - Diviaky, Hronská Dúbrava - Horná Štubňa alebo trať „hladovou dolinou" Červená Skala - Margecany. Viadukty pri Telgárte sú stále pýchou medzi technickými dielami, jeden sa dokonca ocitol v propagačnej kampani nového loga VÚB (no spojitosť oblúkov s tvarom loga je dezinformáciou).

SkryťVypnúť reklamu

 Dúfam, že prezradenie kvality „koncepcie" vo výstavbe diaľnic si všimli aj zodpovední členovia a predstavitelia našich stavovských architektonických združení a komôr a pokúsia sa kompetentným predstaviteľom na ministerstvách dopravy a výstavby takéto „šetrenie" vytĺcť z hláv a z príslušných uznesení vlády. V záujme predísť hanbe a kultúrnym škodám.

Jaroslav Liptay

Jaroslav Liptay

Bloger 
  • Počet článkov:  339
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nenarodil som sa, nedokázal som to. Porodila ma moja vlastná matka (iná toho nebola schopná...) Odvtedy si zvykám žiť ... (snáď sa mi to včas podarí...?!) Zoznam autorových rubrík:  Povietkovaniebá-snenieMyšlienkySpoločnosťBlogogáňBlogôňkovoKuklapuklaLesáreňPermoníkovoJajka-niePra-mienkyDeblogácieNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu