
Bez akéhokoľvek bagatelizovania narodenia Božieho syna treba povedať, že iba ono samo by mnoho neznamenalo. Taktiež ukrižovaných alebo inak usmrtených pre vieru, pravdu, ideu bolo neúrekom. Je to práve „životný oblúk“, ktorým Ježiš na ceste od Betlehema na Golgotu vykonal neopakovateľné dielo. Koľkí pred ním a po ňom (aj v súčasnosti) tvrdili o sebe, že sú „vykupiteľmi sveta“. Koľko fanatických vodcov rôznych skupín a siekt pripravilo hromadnú smrť stovkám nasledovníkov. No iba Syn človeka Ježiš realizoval v sebe Krista, univerzálnu Božiu silu („Boh Syn“), teda Stvoriteľa v činnosti. Ak nie vždy bolo jednoduché niesť svoj ťažký „kalich“, Ježiš svoje dielo úspešne zavŕšil na kríži. Či takéto úvahy sprevádzali umelca pri tvorbe obrazu narodenia Ježiša ťažko povedať alebo predpokladať. Možno to nevedia ani najvýznamnejší znalci diela obdivuhodného maliara, akým bol Lorenzo Lotto. Narodenie Ježiša z úzadia sledované Ježišom na kríži je však obraz hodný hlbšieho zamyslenia.