Preco Slovensko je vzdy horsie od Ceska?

Cesko a Slovensko su uz 18 rokov okreme staty a preto teoreticky kazdy s nich ma rovnake podmienky a sance. Avsak napriek tomu stale plati nepisane pravidlo, ze Cesi su prefikanejsi a vzdy lepsie dokazu presvedcit Europanov ako Slovaci, co je viditelne najma v oblasti tranzitnej dopravy a cestovneho ruchu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Pozrime si najprv na to, ako Cesko a Slovensko dokazu vyuzit svoj skvely tranzitny potencial na osi Sever – Juh. S Krakova, Varsavy a Gdanska mozna ist do Rakuska a na Jadranske more tranzitom bud cez Slovensko, bud cez Cesku Republiku. Plati to zaroven pre osobnu, ako aj nakladnu dopravu. A v obu pripadach Prahe a Bratislave malo by zalezet na tom, aby ludia a naklady isli prave cez ich krajinu, a ne susednu, lebo to znamena peniaze, hospodarsky rozvoj tranzitnych uzemi, zvysenie ich investicneho potencialu a nove pracovne miesta.

Dobrym prikladom je tu celoeuropsky projekt SoNorA, ktoreho cielom je vyznacit trasu dopravneho koridora, spajajuceho Skandinaviu, baltske pristavy Gdansk – Gdynia (Polsko) a stredoeuropske metropole (Łódź, Warszawa, Katowice, Vieden) s jadranskymi pristavmi Triest, Koper a Rijeka. Ako je vidiet na mape, tieto punkty mozeme spojit roznymi sposobmi a dokonca projekt povoluje urobit dve paralelne vetvy koridora. To, ci dane mesto a region bude na trase tohto koridora, ovplyvni jeho dalsi rozvoj. Prave preto tak velky zaujem o to maju Cesi, ktori vsade, kde tolki mozno, presadzuju nazor, ze transeuropska magistrala Baltika – Jadran ma prejst cez Ostravu a Brno, a nie cez Zilinu a Bratislavu.

A co Slovaci? Slovaci sice sa tiez v tomto projekte reprezentovani, avsak zaujem Bratislavy, Trencina a Ziliny o to, aby propagovat prave slovensky variant dopravneho koridora, je velmi maly. Slovenske mesta a regiony mali by sa spojit s Krakovom a Malopolskym vojvodstvom, ktore su mimo tohto projektu a presadzovat vychodny Slovensku variant tranzitneho koridora. Cize Gdańsk – Warszawa – Kraków – Zilina – Bratislava – Vieden/Budapest namiesto konkurencneho variantu Gdańsk – Łódź – Katowice – Ostrava – Brno/Breclav – Vieden.

Mam predsa pocit, ze Slovaci sa na tuto vec uplne vykaslali, ako aj na spolupracu s Polskom (Krakov), ktora takmer vobec neexistuje. Slovenskym uradnikom a politikom je uplne jedno, ci tento koridor prejde nasim uzemim, ci nie, a najradsej by sme to hned oddali Cechom – „ved su to nasi bratia“.

Identicka situacia je pri projekte vodneho spojenia Odra – Dunaj, ktory prave zaraz je presadzovany na europskej urovni. Slovensko uz dlhe roky postupne realizuje svoj program stvorenia Vazskej vodnej cesty s Komarna do Ziliny a dalej cez Kysuce na Odru. Aj ked termin realizacii posledneho useku (Zilina – Bohumin) je daleky (2025-2035 rok), kanal na Kysuciach je uz zapisany v uzemnych planach a vladnych investicnych programach. Napriek tomu, Poliaci a cela Europa o tom vobec nevie, a namiesto toho sa presadzuje konkurencny variant prepojenia Odry s Dunajom cez Cesku Republiku (Odra – Morava – Dunaj). Cesi este na tom nezacali, na rozdiel od Slovenska, ale urobili tomu projektu taky skvely PR, ze odbornici na vodnu dopravu v Polsku a celej Europe su presvedceni, ze je to jediny mozny variant, a o Vazskej vodnej ceste ani netusia.

A na koniec – cestovny ruch. Ked polska cestovka organizuje poznavaci zajazd do Viednie alebo Talianska, moze si obrat cestu bud cez Slovensko, bud cez Cesko. V prvom variante zastavi sa po ceste pozriet si napriklad Oravsky hrad, hrad Strecno, Trencin a Bratislavu. A dokonca niekde na Slovensku skupina prespi v hoteli a necha tu peniaze.

Avsak ovela castejsie polske cestovne kancelarie pojdu cez Moravy a zastavia sa v Brne a Znojme. Preco? Pretoze Slovaci nevedia svoju krajinu spropagovat inac, nez ako Tatry, lyzovacka a bryndza. O Trencine a Bratislave Poliak ani netusi, ze je tu nieco zaujimave a zaroven vie, ze Brno, Moravsky kras a Znojmo je nieco super a ze hodi sa tu zastavit po ceste do Viedne. A dokonca vacsina Poliakov berie ako samozrejmost, ze ak cesta s Polska do Rakuska – to iba cez Cesku Republiku.

Mam pocit, ze Slovaci vobec si ani neuvedomuju, ze Ceska Republika je v tychto oblastiach konkurentom Slovenska a nikto sa tu nesnazi tuto konkurenciu vyhrat. Preco Cesi su taki sikovni v propagacii svojej krajiny a Slovaci, ktori maju rovnake alebo lepsie podmienky (ak hovorime o tranzite Polsko-Rakusko), uplne sa na toto vykaslu?

Jakub Loginow

Pozri si aj:

http://porteuropa.eu/sk/index.php/polsko-a-ukrajina-priamo-do-vaseho-mailu

Jakub Loginow

Jakub Loginow

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Poliak s Krakova. Od februara 2010 do maja 2011 som pracoval v Bratislave ako marketingovy zastupca isteho hotelu a ako zahranicny korespondent ukrajinskej a polskej tlaci. Viac sa dozviete s mojej webovej stranky http://www.porteuropa.eu/sk/ Zoznam autorových rubrík:  UkrajinaPolskoSlovenskoRakuskoBlog po polskuSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
INESS

INESS

110 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu