Pozrime si najprv na to, ako Cesko a Slovensko dokazu vyuzit svoj skvely tranzitny potencial na osi Sever – Juh. S Krakova, Varsavy a Gdanska mozna ist do Rakuska a na Jadranske more tranzitom bud cez Slovensko, bud cez Cesku Republiku. Plati to zaroven pre osobnu, ako aj nakladnu dopravu. A v obu pripadach Prahe a Bratislave malo by zalezet na tom, aby ludia a naklady isli prave cez ich krajinu, a ne susednu, lebo to znamena peniaze, hospodarsky rozvoj tranzitnych uzemi, zvysenie ich investicneho potencialu a nove pracovne miesta.
Dobrym prikladom je tu celoeuropsky projekt SoNorA, ktoreho cielom je vyznacit trasu dopravneho koridora, spajajuceho Skandinaviu, baltske pristavy Gdansk – Gdynia (Polsko) a stredoeuropske metropole (Łódź, Warszawa, Katowice, Vieden) s jadranskymi pristavmi Triest, Koper a Rijeka. Ako je vidiet na mape, tieto punkty mozeme spojit roznymi sposobmi a dokonca projekt povoluje urobit dve paralelne vetvy koridora. To, ci dane mesto a region bude na trase tohto koridora, ovplyvni jeho dalsi rozvoj. Prave preto tak velky zaujem o to maju Cesi, ktori vsade, kde tolki mozno, presadzuju nazor, ze transeuropska magistrala Baltika – Jadran ma prejst cez Ostravu a Brno, a nie cez Zilinu a Bratislavu.
A co Slovaci? Slovaci sice sa tiez v tomto projekte reprezentovani, avsak zaujem Bratislavy, Trencina a Ziliny o to, aby propagovat prave slovensky variant dopravneho koridora, je velmi maly. Slovenske mesta a regiony mali by sa spojit s Krakovom a Malopolskym vojvodstvom, ktore su mimo tohto projektu a presadzovat vychodny Slovensku variant tranzitneho koridora. Cize Gdańsk – Warszawa – Kraków – Zilina – Bratislava – Vieden/Budapest namiesto konkurencneho variantu Gdańsk – Łódź – Katowice – Ostrava – Brno/Breclav – Vieden.
Mam predsa pocit, ze Slovaci sa na tuto vec uplne vykaslali, ako aj na spolupracu s Polskom (Krakov), ktora takmer vobec neexistuje. Slovenskym uradnikom a politikom je uplne jedno, ci tento koridor prejde nasim uzemim, ci nie, a najradsej by sme to hned oddali Cechom – „ved su to nasi bratia“.
Identicka situacia je pri projekte vodneho spojenia Odra – Dunaj, ktory prave zaraz je presadzovany na europskej urovni. Slovensko uz dlhe roky postupne realizuje svoj program stvorenia Vazskej vodnej cesty s Komarna do Ziliny a dalej cez Kysuce na Odru. Aj ked termin realizacii posledneho useku (Zilina – Bohumin) je daleky (2025-2035 rok), kanal na Kysuciach je uz zapisany v uzemnych planach a vladnych investicnych programach. Napriek tomu, Poliaci a cela Europa o tom vobec nevie, a namiesto toho sa presadzuje konkurencny variant prepojenia Odry s Dunajom cez Cesku Republiku (Odra – Morava – Dunaj). Cesi este na tom nezacali, na rozdiel od Slovenska, ale urobili tomu projektu taky skvely PR, ze odbornici na vodnu dopravu v Polsku a celej Europe su presvedceni, ze je to jediny mozny variant, a o Vazskej vodnej ceste ani netusia.
A na koniec – cestovny ruch. Ked polska cestovka organizuje poznavaci zajazd do Viednie alebo Talianska, moze si obrat cestu bud cez Slovensko, bud cez Cesko. V prvom variante zastavi sa po ceste pozriet si napriklad Oravsky hrad, hrad Strecno, Trencin a Bratislavu. A dokonca niekde na Slovensku skupina prespi v hoteli a necha tu peniaze.
Avsak ovela castejsie polske cestovne kancelarie pojdu cez Moravy a zastavia sa v Brne a Znojme. Preco? Pretoze Slovaci nevedia svoju krajinu spropagovat inac, nez ako Tatry, lyzovacka a bryndza. O Trencine a Bratislave Poliak ani netusi, ze je tu nieco zaujimave a zaroven vie, ze Brno, Moravsky kras a Znojmo je nieco super a ze hodi sa tu zastavit po ceste do Viedne. A dokonca vacsina Poliakov berie ako samozrejmost, ze ak cesta s Polska do Rakuska – to iba cez Cesku Republiku.
Mam pocit, ze Slovaci vobec si ani neuvedomuju, ze Ceska Republika je v tychto oblastiach konkurentom Slovenska a nikto sa tu nesnazi tuto konkurenciu vyhrat. Preco Cesi su taki sikovni v propagacii svojej krajiny a Slovaci, ktori maju rovnake alebo lepsie podmienky (ak hovorime o tranzite Polsko-Rakusko), uplne sa na toto vykaslu?
Jakub Loginow
Pozri si aj:
http://porteuropa.eu/sk/index.php/polsko-a-ukrajina-priamo-do-vaseho-mailu
Preco Slovensko je vzdy horsie od Ceska?
Cesko a Slovensko su uz 18 rokov okreme staty a preto teoreticky kazdy s nich ma rovnake podmienky a sance. Avsak napriek tomu stale plati nepisane pravidlo, ze Cesi su prefikanejsi a vzdy lepsie dokazu presvedcit Europanov ako Slovaci, co je viditelne najma v oblasti tranzitnej dopravy a cestovneho ruchu.