Katalánske univerzity začali skúmať problematiku zamestnateľnosti absolventov pred viac ako 20 rokmi. V 90-tych rokoch celkovo šesť univerzít realizovalo výskum medzi vyše 21.000 absolventmi. Napriek variabilite použitých metodológií tak získali prvú várku relevantných údajov, ktoré boli použité na benchmarking vysokých škôl v oblasti prípravy ich absolventov pre prax. Od roku 2001 sú prieskumy realizované každé tri roky (2001, 2005, 2008) agentúrou pre kvalitu univerzitného systému AQU Catalunya. Akceptovateľnosť výsledkov je zaručená vďaka tomu, že metodológia bola zadefinovaná konsenzom predstaviteľov všetkých participujúcich škôl. Cieľom je tri roky po ukončení štúdia zhodnotiť časovú náročnosť, úspešnosť a spôsoby vstupu absolventov na trh práce, ako aj ich spokojnosť s absolvovanou prípravou. Na prieskume realizovanom v roku 2008 participovalo vyše 13.000 absolventov, pričom návratnosť štandardne presahuje 53%. Výsledkom je databáza dát o kariére absolventov podľa študijných odborov, ktorá je k dispozícii všetkým vysokým školám, akademickej obci a analytikom. S vyše 35.000 vstupmi patrí medzi najkomplexnejšie databázy tohto druhu v Európe, čím zabezpečuje informačnú základňu pre bohatú analytickú činnosť v oblasti kvality vysokého školstva.
Množstvo skúseností doteraz nazbieraných katalánskymi expertmi potvrdilo užitočnosť monitoringu uplatnenia absolventov pre účely riadenia vzdelávacej politiky. Je zrejmé, že samotné informácie nevygenerujú žiadnu zmenu. No bez nich je zmena nemožná. Prieskum uplatnenia absolventov je neoceniteľný pri rozhodovaní o sylabách, praktickej dimenzii výučby či službách kariérneho poradenstva. To všetko sú faktory, ktoré zásadným spôsobom predurčujú plynulosť prechodu absolventa do praxe.