Nie je brušný tanec ako brušný tanec

Trend orientálnych tancov už dorazil pred pár rokmi aj na Slovensko. Tanečných štúdií tu vyrástlo ako húb po daždi. Žial, mnohé z nich patria priemerným wanna be tanečníčkam, ktoré niekde absolvovali 4 mesačný kurz, alebo ešte lepšie, učili sa doma z rôznych videí a dvd-čiek, a už si trúfajú učiť. Často im pritom nechýba možno ani tak pohybové vzdelanie, ako to teoretické - nepoznajú históriu vyvoja brušného tanca na Blízkom a Strednom Východe, nehovoriac už o rôznych štýloch. Samy nevedia definovať, akým štýlom tancujú a čo vlastne svoje žiačky učia. Štýlov je neúrekom, ale dá sa vyčleniť aspoň zopár hlavných...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu

Väčšina ľudí si spojí brušný tanec (ktorý mimochodom v doslovnom zmysle, teda tanec s dôrazom na brucho, nájdeme v rôznych kultúrach po celom svete...ja však budem venovať tomu orientálnemu, čiže to, čo väčšine evokuje rozprávky Tisíc a jednej noci) s Egyptom. A nemajú ďaleko od pravdy. Egypt je jedným z hlavných stredísk moderného brušného tanca a egyptský štýl je veľmi špecifický.

Raks Sharki

"Tanec východu", aj takto sa to dá nazvať v arabčine a väčšinou sa tým dnes medzi tanečnicami myslí práve egyptský štýl. Prvýkrát bol brušný tanec v dnešnom chápaní uvedený na Svetovej výstave v Chigacu roku 1983 sýrskou tanečníčkou s gréckymi koreňmi, nazývanou Little Egypt. Svet bol šokovaný ale aj zaujatý. Odvtedy prešiel tanec dlhým vývojom a vyvinul svoje charakteristiky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Egypte tanečnice tancujú takmer výlučne s live kapelou a platí, že čím ma tanečnícka lepšiu reputáciu, tým väčšia kapela. Kedysi sa tanečníčky aj sami sprevádzali hrou na prstové činelky nazývané sagat. Dneš však priamo v kapele sedí skúsená osoba, čo je znakom luxusu, pretože tanečníčka si ju môže dovoliť. Aby sa však sama nenechala zahanbiť, niekedy odohrá jednu skladbu sama, aby ukázala, že to vie. Hudba je často mierne orchestrálna, čo je dôsledkom vplyvu Západnej Európy na Egypt v prvej polovici dvadsiateho storočia.

Je takisto niekoľko pohybov, ktoré vyčleňujú egyptský raks sharki od iných štýlov, napríklad tureckého. Zo zásady tanečníčka netancuje kombinácie na zemi. V starších filmoch to síce môžete vidieť, ale vláda urobila začiatkom 50tych rokov tanečníčkam škrt cez rozpočet a zákonom zakázala tancovanie prvkov na zemi. Výjnimkou je tanec so shamadan, obrovským svietnikom, ktorý ma tanečníčka na hlave, pretože ide o tradičný prvok kultúry.

SkryťVypnúť reklamu

Shimmy, čiže "trasy" sú skôr drobné, dobre izolované, ale veľmi efektné. Celkovo je dôraz na dolnej časti tela, pričom však aj tu sú niektoré pohyby zakázané. Hrudník sa využíva najmä na jednopohybové zdôraznenie, napríklad úderu bubienka. Krúžky a osmičky sa hrudníkom robia pomenej, ak vôbec. Tanec musí posôbiť veľmi elegantne a vzdušne, tancuje sa často na špičkách nôh. Veľmi typický je aj "veľký kruh", pri ktorom ma tanečníčka mierne rozkročene nohy, robí pánvou veľký vodorovný kruh, príčom trupom robí proti pohyb, t.j. keď je zadok najviac vzadu, hlava a hruď sú najviac vpredu. Veľmi často sa tanečníčka úplne predkloní až po zem. Takisto sa aj veľa "vrstvuje", pretože v hudbe sa často prekrývajú rytmy dvoch bubnov. Robí sa shimmy a pritom sa hýbe hrudníkom alebo ešte lepšie, vlní bruchom. Vyzerá to naozaj dobre a niekedy aj celkom ľahko, ale je to poriadna drina.

SkryťVypnúť reklamu

Tanečníčka tancuje sama. Iba niekedy si veľmi známa tanečníčka môže pozvať zopár background tanečníčok, ktoré zabaávajú publikum, kým si ona mení kostým.

V egyptskom štýle sa tancuje so závojom (rozumej veľkou šatkou) len veľmi málo. Tanečníčka s ním zväčša príde na scénu, párkrát s ním pokrúti a odhodí ho. 

Ďalším veľmi typickým prvkom je tanec s paličkou, raks assaya. Často označovaný ako tradičný, tento tanec skôr reprezentuje čosi ako paródiu na pravý tradičný tanec mužov s paličkou (môj priteľ ho napríklad neznáša a tvrdí, že ho tancujú len feministické mužatky...proti gustu žiaden dišputát). Je však pravda, že je to "tradičnejší" prvok. Tancuje sa v dlhých šatách, buď volnejších, pripomínajúcich galabiyeh, prepásaných peniažkovým pásom, alebo modernejších, s obtiahnutým pásom, zvonovými rukávmi a množstvom trblietavých korálikov a flitrov. Využívajú sa krokové kombinácie vidieckych tancov. V skratke, pomerne veľa sa poskakuje... A samozrejme sa používa palička - krúti sa ňou, vlní sa ňou, nadhadzuje sa...

SkryťVypnúť reklamu

Melaya leff je pomerne moderná záležitosť. Je to čosi ako rozprávanie príbehu roztopašnej dievčiny, ktorá sa odhaľuje spod melaya, čiže veľkého kusu látky. Pri tanci sa melaya používa čierna a pod ňou má tanečníčka veľmi pestré minišaty s kvietkovaným vzorom.

V USA sa postupne vytvorilo čosi, čo môžeme nazvať modern egyptian. Ide skoro o to isté, s malinkými modifikáciami. Napríklad sa závojom sa pomele trochu viac.

Toľko v skratke. Je tam toho samozrejme ešte omnoho viac, ale to by bolo na hotovú štúdiu. Snažila som sa len trochu načrtnúť, o čom egyptský štýl je a čím sa odlišuje od ostatných.

Nabudúce sa pozrieme na špecifiká tureckého štýlu...

Ranya Malovičová

Ranya Malovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Študentka politických vied so zameraním na Blízky a Stredný Východ na Institut d'études politiques de Paris. Momentálne v Káhire. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáTak toto som ja...Môj židovský svetDopisy z púšteDopisy z FrancúzskaRodina mojaTancuj, tancuj, vykrúcajTaké všeličoSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

278 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
SkryťZatvoriť reklamu