Zodpovednosti za tisíce mŕtvych v dôsledku svojich rozhodnutí prijímaných skrze "nezávislých odborníkov" ako boli minister Krajči alebo hygienik Mikas sa bývalý premiér nezbaví. Takisto je očividné, že jeho hlúposť a ješitnosť mu nedovolí počúvať rady iných, pretože tí sú evidentne múdrejší ako on (čo je v jeho okruhu asi každý). Takže v pozícii ministra financií teraz Slovensku škodí inak, ale v rovnakom modus operandi.
Pomsta (Lengvarskému, Kolíkovej, Sulíkovi) a psychopatická potreba byť ten najväčší záchranca v dejinách sveta sú hlavné motívy konania tejto osoby, ktorá by najlepšie pomohla Slovensku, keby nebola. Spolok jeho verných závislých neosobností mu zaisťuje blokačné hlasy proti akýmkoľvek rozumným zákonom, takže hoci by aj štartérov gang nebol súčasťou vládnej koalície, reformy táto vláda nepresadí.
Najnovšie predstavil Daňovú revolúciu, ktorá mu má splniť sen a presláviť ho. Určite sa k tomu vyjadria ekonómovia, pozriem sa na to ale aj ja.
Poďme teda k ostatnému výstrel(k)u I.M. Tzv. daňová revolúcia je v skutočnosti ďalšou deformou, tak ako Krajniakov pokus o zhoršenie dôchodkového systému. Nie že by v tejto súvislosti neboli žiadne pozitíva, chcem byť objektívny, tak ako sa len dá, takže začnem práve s pozitívami.
Pozitíva
Igor Matovič na tlačovke spomenul, že Slovensko si nemôže dovoliť platiť 440 000 štátnych zamestnancov.
Negatíva
Jeho "revolúcia" je vlastne volebná korupcia za 1,2 mld. €. Pozrime sa na detaily:
Podpora rodiny
Zvýšenie prídavkov na deti nie je reforma, ale zmena parametra existujúceho systému. Skokové navýšenie vyzerá zdanlivo dobre, ale v skutočnosti je to len ďalšie navyšovanie prítomnosti štátu v našich životoch. Zvýšenie daňového bonusu a prídavkov na deti by malo byť rozpočtovo neutrálne, ale Matovič si chce ponechať ako voličov aj dôchodcov (tí budú aj tak voliť hlavne Fica tak ako babky-demokratky volili a bojovali za svojho Mečiara).
Ak by zdanil dôchodky (a pridal aj zdravotné odvody) a toto by pokrylo navýšenie detských prídavkov, bolo by to v poriadku (navyše by to riešilo problém zdravotných odvodov za dôchodcov a navýšilo by to príjmy obcí). Mohol by pri tom aj znížiť daň z príjmu FO. Nevyšla by mu však asi celá suma a určite by mu neostalo na stravné krúžkové lístky.
Úplne mimo je navýšenie detských prídavkov pre dospelé deti. Slovensko potrebuje znížiť počet vysokoškolákov na 1/4, lebo to, čo je u nás dnes vysoká škola nedosahuje ani úroveň stredných škôl v minulosti. Ak budú chcieť ľudia získavať na týchto inštitúciách (väčšina dnešných VŠ) vzdelanie, nech si ho zaplatia ako kurz čínštiny. Nemajú dostať akademický titul a nemajú dostávať detské prídavky.
Tá štvrtina, ktorá na to má schopnosti a predsa nechce/nemôže absolvovať celé štúdium v zahraničí, by potrebovala skôr štipendium. Hlavne by išlo o menší počet ľudí, ktorí by tieto prídavky prijímali. Ak by došlo k zvýšeniu kvality VŠ a zmene statusu mnohých VŠ tak, aby sa na ne nevzťahoval detský prídavok, mohlo by byť tých 50€ v poriadku, ale v dnešnej situácii je to prejedanie a čistá volebná korupcia.
Pod vplyvom omamných látok museli na ministerstve financií napísať, že zníženie počtu zamestnancov verejnej správy (VS) o 2% prinesie ročnú úsporu 180 miliónov €. Tie 2% predstavuje asi 8400 ľudí, teda mesačné výdavky štátu ne týchto úradníkov by mali byť 1785€. Daň z príjmov ide naspäť do rozpočtu, takže ide o hrubú mzdu 1400€ mesačne (iste sa dá ušetriť aj na budovách, kde pracujú, ale vychádza mi to tak, že je to zlomok oproti mzdovým nákladom).
Samotné ministerstvo v hlavnom dokumente k rozpočtu https://www.mfsr.sk/files/archiv/55/Hlavnakniha.pdf na strane 63 uvádza, že SR dáva na VS 11,5% HDP (Nemecko 8,5%). Máme o 1/3 viac zamestnancov na 100 000 obyv. ako Nemecko (83,1 vs. <60 ), takže problém s prezamestnanosťou verejnej správy asi na MF evidujú. Ale idú ho riešiť vyhodením 2% tých, čo lepšie zarábajú a čo sú možno jediní odborníci v štátnej správe. Ak by som sa mýlil a v štátnej správe je veľa manažérov, ktorých nepotrebujú (t.j. niekto v tejto krajine vie, aké úradnícke pozície má štátna správa a navyše to povedal ľuďom na MF), tak je možné, že dôjde k úspore 180 mil. € pri vyhodení zbytočných riadiacich článkov.
V skutočnosti je možné vyhodiť asi aj 20 - 40% zo štátnych úradníkov, ale asi je lepšie sa zbaviť tých zbytočných (hoci títo môžu mať problém nájsť si prácu). Chcelo by to verejne prístupnú databázu pracovných pozícií v štátnej správe (samosprávu vie štát ovplyvniť iba zlučovaním obcí, o čom každý mlčí), aby sa dalo povedať ktoré pozície nepotrebujeme a takto ušetriť rádovo vyššie sumy. V každom prípade by som očakával úsporu skôr okolo 100 mil. a nie 180 mil. €. Znižovanie počtu štátnych úradníkov je potrebná vec a má sa uskutočniť po analýze toho, čo štát chce poskytovať a nie len tak odboku, aby numericky sedeli výdavky a príjmy.
Milionárska daň je neuskutočniteľná, vyššia efektivita štátnych podnikov, nižší rast podielových daní, sú varenie z vody. Jedine vyššia daň z hazardu môže byť reálna, ale možno by sme nemali podporovať hazard, len preto, že z toho má štát nejaký peniaz, pretože následky rozvrátených rodín a kriminality na druhú stranu váh nikto nedáva. Takže by som v prípade hazardu očakával nielen zvýšenie daní (ja som navrhoval zdaňovať už vklad, nielen výhru) ale aj zlepšenie situácie psychologických poradní pre závislých. Môže to v konečnom súčte byť 100 mil. €.
Ak chce dosiahnuť, že mu v budúcnosti bude mať na Slovensku kto prispieť na jeho dôchodok, tak je tu vážny problém a to je kvalita. Kvantita nemusí byť dôležitá, ak teda chce žiť v krajine, ktorá má vysokú pôrodnosť, odporúčam mu nech sa presťahuje do Mali. Veľa detí v rodinách voličov SMER-u a iných strán iba vytvorí masu nesamostatných, od štátu závislých ľudí (neschopných kritického myslenia, ale dožadujúcich sa svojich domnelých práv).
Zlé štátne vzdelávanie to ešte umocní. Takže v budúcnosti bude málo mladých, ktorí by boli šikovní a aj tí odídu aspoň do Česka a bude veľa ľudí, ktorí budú schopní pracovať len za pásom a nadávať na vládu, ktorá sa o nich nevie postarať. Táto logika je rovnaká ako u Krajniaka.
Podpora mladých rodín a detí by mala byť prostredníctvom nízkych daní a odvodov a daňových bonusov (hlavne na vzdelávanie, ale keďže je IM etatista, daňový bonus je na rekreáciu a krúžky). Aby sa tu oplatilo podnikať a žiť. Ekonomický rast je jediné, čo môže zlepšiť situáciu rodín a ten nedosiahne vyšším deficitom a väčším prerozdeľovaním.
Zdaňovanie práce
V druhej časti predstavuje "zjednodušenie" odvodov a daní. Prvý slajd je dobrý, treba znížiť daňovo-odvodové zaťaženie. Ale na to je potrebné upratať v sociálnej poisťovni, vyriešiť 30% deficit dôchodkového fondu a zrušiť hrubú mzdu.
Zníženie daní a odvodov môže byť samo o sebe v konečnom dôsledku výhodné aj v prípade, že sa výpadok nedokáže vykryť zvýšenými príjmami inde. Menej štátu môže viesť k vyššiemu ekonomickému rastu a tým aj vyššiemu výberu daní. Ak sa to spojí so znížením počtu štátnych zamestnancov, tak na konci môže dochádzať aj k zníženiu dlhu. To všetko dokázal Ivan Mikloš pred 15 rokmi. Je možné, že s tým rátajú, a vyčíslili to sumou 100 mil. € na zvýšených príjmoch ako dynamické efekty.
Ale toto je iba o presúvaní škatuliek, úspory z jednotného výberu majú priniesť 50 mil. €, ale tie isté peniaze sú zarátané už inde, pri znížení počtu zamestnancov štátnej správy. V tomto prípade bude musieť byť viac práce na strane SP, ktorá bude musieť tieto peniaze z jedného fondu rozdeliť do dôchodkového fondu a ostatných, čiže tam bude viac administratívy, ktorá sa dá odbúrať len pomocou informačných systémov, čo na Slovensku znamená roky a veľa premrhaných peňazí.
Ostatné položky, ktoré by mali navýšiť príjmy sú tiež otázne. Ešte stále máme 250 mil. € v daňových výnimkách? Veď Miklošova reforma zrušila tieto výnimky, ak ich Fico zaviedol, koalícia mala rok a pol, aby ich zrušila aj bez veľkej reformy.
Na zrušení odvodových výnimiek očakáva 300 mil. €. Netuším, aké sú to výnimky, nepredpokladám však, že firmy, ktoré ich z nejakých dôvodov majú, budú platiť navyše 300 mil. €. Dynamické efekty 100 mil. € - prečo nie 500 mil. €. Potrebovali jedno číslo - snáď sa na to niekto pozrie, čo je to za bulharskú konštantu.
Neutrálne
V tretej časti (zdaňovanie firiem) sa uvádza úspora 200 mil. € pre firmy kvôli zrýchleným odpisom. Ale to je len presúvanie v čase.
Príjmy na vykrytie týchto dopadov obsahujú také veci ako vyššie zdanenie bánk, opatrenia proti podvodom či známu bulharskú konštantu - zaujímavé je, že rovnako vysokú ako predtým - dynamické efekty.
Plán znížiť daň z príjmov PO z 21 na 19 percent opäť nie je reforma, ale úprava parametra. V tomto prípade možno aj ide správnym smerom, pretože okolité krajiny majú nižšiu daň z príjmov PO. Toto by bolo medzi pozitívami, ak by to vedel vykryť inými príjmami, alebo nižšími výdavkami. Ale ani úradníci na MF asi nedokázali nič lepšie vymyslieť ako zdanenie oligopolov (ako to definujú?).
Okrem toho, že vyšší podiel sa vyberie z príjmov tých, čo mali doteraz daň 15% (týmto najmenším podnikateľom sa teda zdanenie zvýši) sú ostatné príjmy postavené na vode. Vyšší výber zo zdanenia bánk zaplatia všetci nepriamo, možno je to však správny krok.
Ako to dopadne
Predpokladám, že to Igor M. postaví na hranu - buď všetko alebo nič. SaS si snáď počká na odborné výhrady a keďže s nimi neuspeje, nebude za túto reformu hlasovať (ide o zvýšenie dlhu, teda budúcich daní). Nepomôže ani šiesty slajd druhého dielu, v ktorom sa Igor M. prihlasuje k daňovej brzde tak ako ju predstavuje v ČR ODS a u nás SaS - ústavný zákon, ktorý nedovolí rast daňovo-odvodového zaťaženia. Avšak je to v zásade ťažko realizovateľné a nestojí to za to, aby SaS podporila tento paškvil.
Keďže od Matoviča nemožno čakať nič dobré, pomstiť sa určite bude chcieť všetkým, ktorí mu nedovolia zhodiť na Slovensko ďalšiu bombu. Preto to definitívne zamietnutie jeho revolúcie treba odkladať na čo najneskorší čas. V jeho prípade totiž môže nakoniec dôjsť k takému zlomu, že si povie, že končí, ale spolu s ním musia skončiť aj ostatní a zahlasuje za pád vlády a predčasné voľby. Má na to príliš veľa žetónov. Pretože vydieračom sa neustupuje, bude možno nakoniec Slovensko tam, kde si zaslúži byť, to si však mohli voliči OĽANO uvedomiť, keď tak bezhlavo zaň hlasovali.
Nevidím žiadnu protihodnotu, ktorú by SaS mohla vymeniť za podporu tejto revolúcie tak ako je teraz predstavená, pretože aj súdna aj školská reforma zrejme žiadnymi skutočnými reformami nebudú. A SaS by rozhodne nemala podporiť zvýšenie dlhov, ktoré nepovedie k žiadnemu ekonomickému rastu v blízkej budúcnosti, aby tie dlhy začali sami od seba (vďaka vysokému rastu HDP) klesať.