V článku Covid a nadúmrtia som sa v druhej časti venoval slovenským výsledkom.
Pokiaľ ide o nutné obete, chápal som ich ako výsledok stavu nášho zdravotníctva, keď človek v bežnej slovenskej nemocnici skôr chytí smrtelné ochorenie ako sa vylieči. Navyše patríme medzi "lídrov" v počte odvrátiteľných úmrtí v rámci Európy (168 na 100 00 obyv., ČR mala 122, Poľsko 140). Toto predpovedalo, že naše zdravotníctvo nezachráni viac ťažkých prípadov ako rakúske, ale mohlo by to byť podobné ako v prípade českého alebo poľského zdravotníctva a lepšie ako v maďarskom zdravotníctve.
Avšak počet nadúmrtí bol vyšší ako v Maďarsku, Litve, Lotyšsku, Chorvátsku či Česku. Ak by sme mali nadúmrtia ako v Maďarsku, umrelo by o 5600 ľudí menej, ak ako v Lotyšsku, o 5300 ľudí menej, ak ako v Chrovátsku, o 4200 menej, ak ako v Litve, o 3100 menej, ak ako v Česku, o 2800 menej. Ak by to bolo ako v Poľsku, umrelo by o 3800 ľudí viac. Až na to Poľsko aj vzhľadom k prvej vlne, ktorú sme vlastne vďaka prísnym opatreniam nemali, sme nemali mať až takú nadúmrtnosť.
Druhý problematický záver sa týkal zatvorených škôl. Tu je dôležité si osviežiť pamäť priebehom covid-19.
Keď KSČ (čínski komunisti) prezentovali svetu model šírenia kovidu v autobuse vo Wu-Chane, ale aj na základe Bergama sa dalo o tomto víruse z rodiny SARS povedať, že sa šíri kvapôčkami a že na infikovanie sa, tak ako pri iných respiračných ochoreniach, je nutné dostať na sliznicu dostatočné množstvo vírusu. Preto opatrenia na zníženie interakcie a ochranu dýchacích ciest rúškami viedli k spomaleniu šírenia vírusu a preto sme zvládli dobre prvú vlnu.
Neskoršie zistienia o aerosólnej transmisii potom viedli k používaniu respirátorov a ďalšie mutácie ukázali, že tá účinnosť aj tak nie je dostatočná. V tom čase - prvá polovica roka 2020 - neboli ešte dáta o šírení medzi deťmi, resp. z detí na dospelých, ale už sa vedelo o tom, že vážny priebeh majú ľudia s komorbiditami (ktoré s vekom pribúdajú, takže v skupine 75+ sú to skoro všetci).
Z toho dôvodu bolo potrebné chrániť zraniteľných a s malými výhradami k spôsobu, bolo snáď do konca roku 2020 akceptovateľné zatvoriť školy, pretože dôchodcovia sa doobeda nakaziť nemohli a k nákaze dochádzalo až po návrate vnúčat zo škôl. Avšak plošné zatvorenie prišlo už pri identifkovaní jediného prípadu nakazenia. Ako na to upozorňuje Inštitút pre stratégie a analýzy: školy sme zavreli skôr ako ostatní a otvárali sme neskôr ako Rakúsko (hoci skôr ako Maďarsko, Poľsko či Česko, avšak ako sa spomína vyššie, nemali sme preto menej úmrtí).
Neviem koľko je trojgeneračných domácností a či práve deti boli tie, ktoré boli so starými rodičmi viac ako ich rodičia (ktorí museli chodiť do obchodu alebo do práce), ale povedzme, že do podávania vakcín bolo potrebné obmedziť práva a psychické zdravie vnúčať v prospech ich starých rodičov.
Od roku 2021 však prišlo k očkovaniu a tretia vlna očkovania (komorbidity a 70+) prebiehala vo ferbuári a začiatkom marca 2021. 8.3.2021 sa spustila 4. vlna očkovania pre ľudí od 60 rokov, takže niekedy najneskôr okolo 19.4.2021 boli ľudia s komorbiditami alebo 70+ už aspoň 2 týždne po druhej dávke vakcíny. Preto sa školy mali otvoriť v polovici apríla 2021 - čo sa stalo len čiastočne od 19.4.2021 - takže v zásade dátum je v poriadku. Problém bol, že v skutočnosti boli školy zatvorené, pretože okresy nemali správnu farbu.
V tomto čase už nebol žiaden dôvod obmedzovať všetky deti, pretože niektorí starí ľudia uverili dezolátskej informačnej scéne a politikom ako Róbert Fico a nedali sa zaočkovať. Preto mala byť prezenčná výučba obnovená na posledné 2 mesiace školského roku 2020/2021 a školy už viac nemali byť zavreté.
Podľa wikipédie to bolo takto: "Školské vyučovanie v školskom roku 2020/2021 bolo prerušené od 12. októbra 2020 a do konca kalendárneho roka 2020 sa neobnovilo. Obnovilo sa len pre materské školy, prvý stupeň základných škôl a posledné ročníky stredných škôl, ktoré sa od 8. februára 2021 na základe COVID automatu mohli vrátiť do škôl.".
Ako som uviedol vyššie, v skutočnosti bola väčšina detí ZŠ a SŠ aj tak na dištančnom vyučovaní, pretože ich okres nemal dobrú farbu. Na začiatku školského roku 2020/2021 deti išli do školy (vysokoškoláci asi nie, ale pri úrovni našich VŠ je to jedno).
Rozhodnutie ministra školstva z 29.11.2021 však opäť plošne zatvorilo školy. A toto bolo úplne neodôvodnené. Učitelia boli zaočkovaní (možno už 3x), žiaci zvládali kovid bez ťažkostí, takže benefity neprevážili negatíva dištančnej výučby. Ja som sa k tomu vyjadroval v júli 2021 a septembri 2021, v októbri 2021 o tom diskutovali aj psychologičky na platforme veda pomáha, napriek tomu sa školy zatvorili.
Takže v časti článku, v ktorej som naznačil, že destkí psychológovia s varovaním nad výpadkom prezenčnej školskej výučby boli ignorovaní a že deti mali chodiť do školy, som hovoril o období po zaočkovaní najzraniteľnejších od jari 2021 a nie o celom období pandémie, keď nikto nemohol dopredu tušiť, kam to bude smerovať a dobre to odhadli len vo Švédsku.
Výsledok nielen u nás - teda veľa mŕtvych a psychické problémy detí - veru nie je win-win situácia.