
Najväčším nepriateľom kupujúceho je často on sám. Na začiatku je to neochotou prispôsobiť kritériá výberu realite na trhu, neskôr pohodlnosťou pri hľadaní od stola alebo predpojatosťou pri obhliadkach. Najväčším nepriateľom si však je v momente, keď je potrebné definitívne sa rozhodnúť.
Časy, keď musel kupujúci pod tlakom rastúcich cien urobiť instantné rozhodnutie, inak o nehnuteľnosť prišiel, sú síce za nami, neznamená to však, že dnes podobný osud nehrozí. Stále sa pomerne často stáva, že kupujúci po obhliadke pre neho zaujímavej nehnuteľnosti zaváha a predbehne ho preto iný záujemca. Je totiž samozrejmé, že nadpriemerné nehnuteľnosti majú viac ako jedného záujemcu.
Iný pomerne častý prípad je, keď kupujúci chodí na nekonečný rad obhliadok, pričom mnohé zvažuje na kúpu no nikdy sa k žiadnemu definitívnemu rozhodnutiu nerozhýbe. Takýto kupujúci zvyčajne po dlhom hľadaní kupuje, v jeho očiach príliš kompromisnú ponuku a je dlhodobo i tak nespokojný. Má totiž až príliš veľa mätúcich informácií.
Ponuka nehnuteľností na trhu je v danom čase obmedzená a ak kupujúci absolvoval istý počet obhliadok nehnuteľností, viac či menej vyhovujúcich jeho kritériám, má o aktuálne ponuke už veľmi realistický prehľad. Jeho rozhodnutie, keď narazí na zaujímavú ponuku môže byť teda rýchle a informované. Má istotu aj pri rokovaní o podmienkach obchodu, pretože pozná ním priradenú hodnotu vybranej nehnuteľnosti a nehrozí mu “kognitívna disonancia” teda pocit rozčarovania a pochybností nasledujúcich po kúpe.
Skúsenosti hovoria, že niekoľkodňové zvažovanie pre a proti, za účasti širšej rodiny, priateľov a odborných poradcov, máva často za následok žiadne, neskoré či neuspokojivé rozhodnutie. Dobre informovaný kupujúci nemá prečo váhať. Triezve zváženie parametrov nehnuteľnosti oproti kritériám výberu, jej porovnanie s tým, čo už videl a to všetko zvážené počas jednej, často neprespanej, noci sú na rozhodnutie viac než dosť.
Rýchle a suverénne rozhodnutie kúpiť je aj v očiach majiteľa nehnuteľnosti alebo zastupujúceho realitného makléra signálom, že rokuje so serióznym partnerom, ktorý vie čo chce. Podmienky celej transakcie a celá iniciatíva v rokovaní sú potom v rukách kupujúceho, čo vedie k výhodnejšej a aj príjemnejšej kúpe.