Vtedy som to nechápal a dnes robím to isté. Na Slovensku je bežné, že všetci robia všetko. No žiaľ, to tak aj potom vyzerá. Preto som sa rozhodol, že pomôžem tým, ktorí sa rozhodli predať si nehnuteľnosť sami, dovoľte aby som vám poskytol pár užitočných rád pri inzercii a čo s tým súvisí.
1. Súkromný inzerent čelí v prvom rade množstvu telefonátov, ktoré sú ale v prevažnej miere od realitných maklérov a špekulantov. Množstvo realitných maklérov sa vám ani neprizná, že sú makléri, ale vás budú zavádzať a klamať. To zistíte hneď pri prvej návšteve, hlavne ak si budú chcieť vašu nehnuteľnosť fotiť. To si môžte byť istý, že sa tie fotky hneď objavia na inzertných portáloch.
2. Pozor na "zlodejov inzerátov". To sú zase realitní makléri, ktorí nepotrebujú poznať ani vašu nehnuteľnosť, ani vás. Ak sa im náhodou niekto pritrafí, určite vám zavolajú.
3. Pridaním inzerátu bez vodotlače (reklamy) stratíte kontrolu nad tým, kto, kde a ako bude Vašu nehnuteľnosť prezentovať. S tým súvisí aj cena, popis, kvalita fotiek, čiže celá prezentácia. V prípade, ak dovolíte maklérom, ktorí Vás kontaktovali, inzerovať Vašu nehnuteľnosť, môžte si byť opäť istý, že nehnuteľnosť uvidíte aj v kanceláriách, ktoré sa Vám vôbec neozvali. O týchto zlodejoch som už písal.
4. Sme už teraz tak ďaleko, že vaša nehnuteľnosť je inzerovaná všade, s rôznymi cenami (dokonca aj s nižšími ako je realita), rôznymi popismi, rôznymi fotkami. Čo myslíte, zvýšite šance na lepší a rýchlejší predaj alebo naopak? Ako na vás pôsobí taká nehnuteľnosť? Neevokuje to vo vás nejaký nedostatok, prípadne skryté vady... ? Čo sa stane v konečnom dôsledku s cenou? Bohužiaľ takáto nehnuteľnosť je skoro vždy znehodnotená, príde o svoju jedinečnosť a stratí svoju cenu.
5. Ak vás maklér zastupuje, mal by sa snažiť o čo najlepší výsledok, t. j. požadovanú a lepšiu cenu, za rozumný čas. V prípade mnohonásobnej inzercie, ide maklérovi väčšinou iba o to, aby získal províziu. Neháji vaše záujmy na 100%, častokrát ani nemôže, keďže sa s vami nikdy nestretol, neopýtal sa na vaše podmienky a motiváciu k predaju. Potom sa stane, že majiteľ častokrát akceptuje maklérom navrhovanú cenu, a netuší že by to mohlo byť inak, pretože vás maklér presvedčí, že jeho klient je tá najlepšia voľba.
Viete ako to vyzerá v praxi s ponukou inzerovaných napríklad bytov? Z ponúkaných bytov je reálnych, skutočných na predaj, len cca 30%. Pre mňa úplne zarážajúce číslo.