Bratislava nám aktuálne ponúka živú ukážku tej druhej kategórie – výstavbu električkovej trate do Petržalky. Projekt, ktorý mal byť symbolom modernej a ekologickej dopravy, sa stal skôr symbolom posúvaných termínov a neviditeľných spojov medzi realitou a plánovaním.
Začalo sa to pomerne nevinne – koncom novembra 2021. Slávnostné prestrihnutie pásky, vizualizácie električiek brázdiacich najväčšie slovenské sídlisko, a sľuby, že na konci roka 2023 si Bratislavčania konečne sadnú do vozňov a prevezú sa cez Petržalku bez zápch. Lenže rok 2023 prišiel a odišiel. Rovnako ako ďalší termín – september 2024 – ktorý si, zhodou okolností, niekto zapísal ceruzkou. Pre istotu. A dobre spravil.
V decembri minulého roka sa po dlhej odmlke konečne objavila električka. Ale nie pre vás, milí obyvatelia. Bola to len prvá skúšobná jazda. Zábery na električku, ktorá si s gráciou razí cestu po opustených koľajach, pôsobili ako z dokumentu o „neviditeľnom pokroku“. Ľudia sa ešte stále neodvezú. Lebo električka je síce tam, ale nie pre nás.
Primátor Matúš Vallo nám pred pár týždňami oznámil ďalší konečný termín. Konečný, ale len kým nepríde ďalší. Prelom mája a júna 2025, hovorí. Reálnejšie vraj až jún. My, ktorí si pamätáme, že to malo byť už minulý december, sa len pousmejeme. Nejde totiž len o koľaje, ktoré sú už „položené“. Ide tentokrát podľa primátora o betón. O ten, ktorý sa musel zbíjať a nanovo zalievať, lebo praskol. Presne ako dôvera občanov v termíny mestských projektov.
Nejde len o električku. Ide o vzťah – medzi mestom a jeho obyvateľmi. Vzťah, v ktorom sa sľuby menia na domnienky a dátumy na orientačné body. Električka do Petržalky bude. Niekedy. Možno. Medzitým si však Bratislavčania môžu urobiť vlastnú výstavu – z posúvaných termínov, opravovaných podloží a nikdy nejazdiacich vozňov.
A keď raz, naozaj raz, električka napokon pôjde – bude to malý zázrak. Alebo aspoň veľké víťazstvo trpezlivosti. Pretože v Bratislave sa ukazuje, že najťažšia trať nevedie cez Dunaj – ale cez chaos, improvizáciu a betónové kompromisy.
Matúš Vallo a jeho koalícia získali absolútnu väčšinu na magistráte a ovládajú všetky kľúčové pozície v meste. Čo sľuboval Vallo?
Aká by mala byť doprava po 4 rokoch vládnutia Matúša Valla (citujem Vallov program a niektoré sľuby, s ktorým kandidoval v prvom volebnom období (2018) v Bratislave?
"Bratislavčania sa budú pohybovať po meste rýchlejšie, menej času strávia v zápchach a budú zažívať menej stresu pri parkovaní.
Menej áut vchádzajúcich do mesta dosiahneme postavením záchytných parkovísk na okraji mesta...
Dobudujeme električkovú trať v Petržalke, zmodernizujeme Karloveskú, Vajnorskú a Ružinovskú radiálu, predĺžime električkovú trať v Dúbravke a v Ružinove a zavedieme električku cez Nivy do Podunajských Biskupíc."
Koniec citátu.............
To boli sľuby Matúša Valla v roku 2018, s ktorými vyhral voľby a 4 roky panoval v Bratislave do roku 2022. Dnes sme v roku 2025...čo z toho splnil?