Novela zákona o cestnej premávke parkovanie áut na chodníkoch zakazuje úplne. Absolútny zákaz parkovania na chodníku mal byť pôvodne platný od februára 2022, no poslanci jeho účinnosť nakoniec odložili na 1. 10.2023
1.marca vstúpila do platnosti novela zákona o cestnej premávke. V nej mal platiť celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch s výnimkou na to vyznačených miestach.
Kto ako hlasoval si môžete pozrieť tu.
Tato zásadná zmena okamžite priniesla vlnu kritiky a žiadosť o odloženie účinnosti zákona a znova potvrdil, v akom chaose sa niektoré zákony v parlamente schvaľujú. Nakoniec sa účinnosť tejto zmeny posunula.
Zámerom posunutia termínu platnosti novely bolo umožniť samosprávam zariadiť sa tak a pripraviť toľko parkovacích miest, aby nelegálne parkovanie na chodníku nebolo pre vodičov jedinou možnosťou.
Pozmeňovací návrh k tomu, aby novela prišla do platnosti k 1. októbru 2023, podal poslanec NR SR Peter Cmorej (SaS). Ako uviedol, rok a pol je pomerne dlhá doba na to, aby si samosprávy prichystali vodorovné a zvislé parkovacie miesta mimo chodníkov.
Ako znie §, ktorý hovorí o parkovaní na chodníku? Pripravila sa Bratislava na túto zmenu?
Čo sa v samotnej novele, ktorá prešla 3 čítaním písalo?
§ 25 Vodič nesmie zastaviť a stáť písmeno q, na chodníku okrem prípadu podľa § 52 ods. 2
a
§ 52 odstavec (2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, pre automatizované doručovacie vozidlo, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla, kolobežky s pomocným motorčekom alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
V pozmeňovacom návrhu po vlne kritiky vtedy došlo k zmene:
Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel,“ uvádza sa v zákone.
Ako sa na to Bratislava s primátorom Vallom pripravila na účinnosť tohto zákona? Kedy magistrát konečne jasne verejnosti odpovie na základné otázky:
koľko vlastne má Bratislava parkovacích miest?
koľko parkovacích miest mesto vybudovalo od začiatku vyberania poplatkov za parkovanie?
koľko Bratislava vyznačila parkovacích miest na chodníkoch od začiatku prijatia zákona o zákaze parkovania?
prečo mesto neprotestovalo proti tomuto zákazu resp. podporuje primátor Vallo so svojim tímom zákaz parkovania na chodníkoch?
o koľko parkovacích miest Bratislava príde po začatí platnosti tohto zákazu?
o koľko tržieb prídu malé obchodíky a poskytovatelia služieb v meste z dôvodu zákazu parkovania na chodníkoch - je to znova ďalšia rana pre malých obchodníkov, obchodíky a poskytovateľov služieb po už zavedení parkovacej politiky...politici permanentne protestujú proti veľkým nákupným centrám a zahraničným reťazcom, ale keď človek chce ísť nakupovať do malého obchodíku niekde v meste nekončene dlho hľadá parkovacie miesto, musí si ho zaplatiť a niekde už vôbec nezaparkuje
koľko majiteľov rodinných domov bude postihnutých týmto úplným zákazom, keď pred svojimi domami nebudú môcť teraz parkovať, lebo autami i keď dodržujú súčasnú legislatívu už viac nebudú môcť tam parkovať
Keď sa nad tým zamýšľam, tak jednoznačne odsudzujem politikov, ktorí hlasovali za tento z môjho pohľadu nezmyselný zákaz.
Namiesto dôsledného vymáhania do vtedy platnej právnej úpravy parkovania na chodníkoch zo strany mestskej polície, prišlo k tomuto riešeniu. Ale vidím aj mnohé iné negatívne dopady tohto zákona:
Prístup k malým obchodom a prevádzkam v meste - zákaz parkovania na chodníkoch môže odplašiť zákazníkov, pretože tí budú mať ťažkosti s parkovaním v blízkosti obchodov. To môže mať negatívny vplyv na ich obchodné príjmy. Zákazníci ešte viac budú uprednostňovať veľké nákupné centrá.
Nedostatok alternatívnych parkovacích miest v Bratislave - Bratislava neponúka z môjho pohľadu adekvátne alternatívne parkovacie možnosti v blízkosti miest, kde je zákaz parkovania na chodníkoch. Čo čakajú politici, že obyvatelia začnú aktívne protestovať, pretože sa im zdá, že im je upieraný prístup k parkovacím miestam?
Očakávania zákazníkov a návštevníkov - návštevníci niektorých mestských štvrtí očakávajú možnosť parkovať blízko svojho cieľa, zákaz parkovania na chodníkoch môže a aj narazí na ich nevôľu a obmedzí atraktivitu miesta, ktorá je už čiastočne obmedzená zavádzaním poplatkov v rámci schválenej parkovacej politiky mesta.
Sociálne dôsledky - zákaz parkovania na chodníkoch môže a bude mať pravdepodobne aj sociálne dôsledky pre niektorých obyvateľov, napríklad pre tých, ktorí nemajú inú možnosť parkovania a sú závislí od svojich vozidiel.
Náklady a administratívne zaťaženie - implementácia a správa zákazu parkovania na chodníkoch bude vyžadovať zvýšené administratívne úsilie a náklady na monitorovanie a vynucovanie. Čiže polícia asi namiesto zvyšovaniu a zabezpečovaniu bezpečnosti sa bude venovať "pokutovaniu" a "vyberaniu pokút" - samozrejme všetko podľa zákona. Od októbra Vám budú môcť policajti za parkovanie na chodníku udeliť pokutu. V blokom konaní to môže byť 50 eur a v správnom konaní sa pokuta vyšplhá až do výšky 100 eur. Je potrebné počítať aj s tým, že je možné uplatniť objektívnu zodpovednosť. V tomto prípade môže prísť majiteľovi pokuta vo výške 78 eur.
Obmedzený prístup k parkovaniu pre obyvateľov nášho mesta - tento zákaz spôsobí, že niektorí obyvatelia budú mať obmedzený prístup k parkovacím miestam vo svojej blízkosti. Toto je už teraz významne obmedzované zavádzaním parkovacej politiky mesta.
Zvýšená konkurencia o parkovacie miesta - s obmedzeným počtom parkovacích miest na verejných parkoviskách a uliciach môže zákaz parkovania na chodníkoch viesť k zvýšenej konkurencii vodičov o dostupné miesta.
Zvýšené náklady pre vodičov - náklady spojené s parkovaním nám zase môžu stúpnuť, pretože vodiči budú musieť platiť za parkovanie na verejných parkoviskách alebo v parkovacích domoch.
Zvýšený objem premávky na cestách - s obmedzením parkovania na chodníkoch môže dôjsť k zvýšenému objemu premávky na cestách, čo môže spôsobiť dopravné zápchy a zhoršiť dopravnú situáciu. Zároveň to bude spôsobovať aj časové straty pre vodičov, lebo čas na hľadanie miesta na zaparkovanie sa v niektorých miestach a mestských štvrtiach Bratislavy výrazne predĺži.
Nevyhovujúca infraštruktúra pre parkovanie - v niektorých prípadoch - v niektorých mestských štvrtiach Bratislavy nie je dostupná dostatočná infraštruktúra pre parkovanie mimo chodníkov, čo môže viesť k nevyhovujúcemu parkovaniu na nevhodných miestach.
Uvedomili si tieto negatívne dopady politici, ktorí hlasovali za tento zákaz a za tento zákon? Takto idú politici proti potrebám väčšine obyčajných ľudí?
Takže ešte raz, koľko parkovacích miest zmizne v Bratislave pokiaľ sa skutočne stane, že od októbra tento zákon začne platiť a nový parlament ho nestihne zrušiť? Čo robil doteraz magistrát Bratislavy, pán primátor Vallo a jeho tím, aby ochránil Bratislavčanov pred negatívami a dopadmi tejto právnej úpravy?
Je samozrejme dôležité poznamenať a plne to chápem, že zákaz parkovania na chodníkoch bol zavedený s cieľom zlepšiť bezpečnosť chodcov, zvýšiť pohodlie cyklistov a zlepšiť verejný priestor.
Politici a mestá by však mali nájsť rovnováhu medzi potrebami rôznych zainteresovaných strán a zabezpečiť, aby akékoľvek zmeny v dopravnom režime boli dobre prekomunikované a primerane plánované, aby minimalizovali negatívne dôsledky.
V tomto konkrétnom prípade sa mi zdá, že to ide na úkor väčšiny obyčajných ľudí, malých obchodníkov a poskytovateľov služieb v mestách a zníženiu komfortu obyvateľov jednotlivých miest.
Na záver si kladiem otázku: Ako je možné, že žiadna politická strana nemá vo svojom volebnom programe návrh legislatívnej zmeny tejto "zjavnej nedomyslenej veci" za súčasného stavu a počtu parkovacích miest a to nielen v Bratislave, ale z môjho pohľadu väčšine miest Slovenska?