Určite to dobre poznáte - reklama z televízie, v časopise alebo na boku zastávky MHD, farebné a pútavé pozadie, neprehliadnuteľný nadpis. Ponúkaná je pre nás vynikajúca služba alebo vec (úplne najradšej mám tie, ktoré stoja 0 Sk...), má to však malý háčik. Hviezdičku, za ktorou sa píše, že bohužiaľ, nič nie je zadarmo a nie je všetko zlato, čo sa blyští.
Robí to tak veľa firiem, spoločností, mobilných operátorov (všetci dvaja, ale nechcem bonzovať...) Aktivujete si super službu na mobil a príde vám účet za niekoľko tisíc. Zrušiť sa to samozrejeme nedá. Nebudem všetko hádzať do jedného vreca, pravdaže existujú aj dobré a výhodné akcie, ale ide o princíp - keď žltá a štavnatá kukurička má v sebe háčik v podobe hviezdičky.
Nerád píšem takto kriticky, ale k napísaniu tohto článku ma presvedčili dve skutočnosti.
Prvou bola včerajšia SMS-ka od T-mobilu: "Najlacnejsi program Fix 0 Sk s mesacnym poplatkom 0 Sk! K tomu hovory a novy telefon uz od 1 Sk! Ponuka plati len do 11.2. 2007! Pridte do predajni T-Mobile." No comment. Aspoň tú hviezdičku tam mohli dať.
Druhou bola reklama, čo krásne svietila pred rokom na zastávke MHD - kúpte si internet a zadarmo dostanete 12 filmov, a to za veľmi výhodnú cenu. Cena bola bez DPH, v ktorej ešte nebolo započítaných 399 Sk za telefónnu prípojku, pravdaže, aj táto cena bola bez DPH. Aspoň tých 12 filmov, pomyslím si. No ako som čítal ďalej, zákazník nedostane tie filmy na ruku, ale bude si ich musieť stiahnuť. Hneď ma napadlo, to by bol gól, keby ten internet bol obmedzený dátovo a teda by sa sa stiahnuté dáta nad limit platilo! Nanešťastie, bolo to tak... Ak sa nemýlim, Slovak Telecom stiahnuté dáta cez víkend nepočíta, ale tu ide o princíp! Nechcem byť rybou, ktorá dostáva reklamu ako žltú kukuričku nastoknutú na háčik - hviezdičku.
A tak, drahé (alebo dravé?) firmy, spoločnosti a nemenovaní mobilní operátori, chcel by som vás poprosiť o pár vecí:
Nevravte, že niečo stojí jednu korunu. Povedzte mi jasne a stručne, koľko ma to bude stáť.
Ceny udávajte zásadne s DPH. Nás, chudobných fyzických osôb je viac a tí, čo si môžu odčítať DPH o tom už asi vedia a na svoju možnosť sa určite opýtajú.
Neposieljte mi žiadne SMS-ky. Mimochdom, odkiaľ máte moje číslo? :-)
Nepoužívajte hviezdičky. Radšej povedzte všetko pekne na rovinu. Počet zákazníkov, ktorých získate svojim priamym prístupom bude aspoň taký, ako počet zákazníkov, znechutených nepresnými informáciami.
Keď už použijete hviezdičky - poprosil by som väčšie písmená. Ja ešte vidím dobre, ale čo starší ľudia?
Keď použijete hviezdičky v reklame v televízií - nech ten text beží pomalšie ako 6 km/hod. Človek by si to chcel aj prečítať, keď už tú reklamu videl stokrát.
Váš oddaný zákazník