V Čechách realita, na Slovensku utópia.

Pred pár dňami som zachytil v médiách informáciu, že české podniky chcú využiť svetový trend automatizácie železničnej dopravy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

V Čechách počítajú do dvoch rokov s prvými testami autonómnych vlakov a v roku 2025 už majú začať jazdiť. Pracujú na tom už tri roky, pričom prvé testovacie jazdy bez cestujúcich a za prítomnosti rušňovodičov majú naplánované na rok 2020. Potom, už bez rušňovodičov, ich chcú využívať na regionálnych tratiach, ktoré sú ekonomicky náročné. Vlaky sa nebudú musieť ani otáčať, pretože budú jazdiť tam a späť. Keďže cena práce pôjde nahor aj na železnici, pri týchto vlakoch ušetria.

Autonómne vlaky na Slovensku? V súčasnosti v danej situácii skôr utópia. Technický stav železníc ako takých je katastrofálny. Zápasia o zabezpečenie funkčnosti súčasných vlakov a vidíme sami čo sa deje – horiace vlakové súpravy, pomalé vlakové cesty, nedostatok náhradných dielov či už na samotnú vlakovú cestu alebo aj na samotné rušne, nedostatočná údržba, slabo platený personál a celkovo podhodnotené financovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pritom autonómne vlaky už dávno vo svete fungujú. Je to veľmi jednoduché riešenie, keď vlak ide po jednej koľaji a má presne definované úseky. Vie, kde má zastaviť a kde spomaliť, nepotrebuje ani žiaden semafor. Všetky informácie sa do riadiaceho vozidla prenášajú bezdrôtovo. Celé to riadi jeden dispečer, ako keď sa hráme so železničným modelom.

Áno, Česi majú oproti nám bohatú históriu vo vývoji aj výrobe železničných lokomotív, napr. ČKD alebo Škoda a tieto spoločnosti úspešne fungujú dodnes. My tú výhodu nemáme, no u nás je momentálne veľmi silný automobilový priemysel, ktorý okrem výroby potrebuje podporu vo forme pritiahnutia výskumu a vývoja do našej krajiny. Na Slovensku budeme čoskoro vyrábať elektroautá. Preto by sme mali stále viac apelovať na naše automobilky, aby ich u nás vo väčšej miere testovali a aby sem presunuli aj testovanie autonómnych áut. Pre tento krok ale budeme musieť vybudovať infraštruktúru (cesty, 5G mobilnú sieť) a prispôsobiť aj legislatívu.

SkryťVypnúť reklamu

A keď u nás na železniciach dáme do poriadku všetko to, čo sa tam dlhé roky zanedbáva, potom budeme môcť začať dobiehať svet aj zavedením autonómnych vlakov. Môžem vás uistiť, že budem medzi prvými cestujúcimi

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu