Dá sa to aj transparentne

Práve v čase zásahu NAKA v centrále NDS jej predstavitelia strihali pásku na novom obchvate Košíc – úsek Budimír – Bidovce.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Pred viac ako 3 rokmi sa začala výstavba úseku D1 Budimír – Bidovce ktorého vysúťažená cena bola 297,44 mil. EUR. Zákazku vyhrala spoločnosť SKANSKA SK, a.s. Dnes po 3 rokoch sa dal tento úsek do prevádzky s konštatovaním, že zhotoviteľ neprekročil cenu za stavebné práce a taktiež načas. To je za posledné roky nevídaný kúsok.

Na druhú stranu treba dodať, že úsek je vedený v mierne svahovitom teréne bez mimoriadne náročných stavieb akou sú tunely, teda nie je jeden z tých najnáročnejších aký na diaľniciach máme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa vrátime trochu v čase tak ešte v roku 2006 dostala firma SKANSKA s ďalšími účastníkmi verejného obstarávania rekordné pokuty za kartelovú dohodu. Táto pobočka švédskej firmy reagovala ako prvá. Pokutu zaplatila a vymenila vedenie spoločnosti. Za úplnú prioritu si dala „čisté ruky“ a berú etický kódex naozaj vážne. Tento prístup ju vyšiel draho, prišla počas zákazu o niekoľko lukratívnych zákaziek (vrátane tunela Višňové). Ostatné firmy z kartelu veselo podnikali ďalej. Celkový výsledok po viac ako 10 rokoch je nasledovný:

  •  Skanska stavia na čas a podľa cien z kontraktov (viď D1 Budimír - Bidovce)

  • Ostatné stavebné firmy sa zmietajú v škandáloch ako neplatenie subdodávateľom, daňové podvody, pochybné súťaže a nakoniec je všetko postavané po termíne a s prekročením ceny kontraktu

Môžeme si len domýšľať ako by dnes vyzeral úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, v ktorom bola SKANSKA istý čas vyhlásená za víťaza. Možno by dnes nebola verejnosť traumatizovaná zásahmi NAKA a nedostavanou diaľnicou.

SkryťVypnúť reklamu

Na záver dodám, že sa nezastávam firmy SKANSKA, ale poukazujem na to, že kde je vôľa tam je cesta a dá sa to, pán minister, aj transparentne. Súčasné stavebné firmy budú musieť do budúcnosti zásadne zmeniť svoje myslenie a prestať fungovať na princípe ako v 90. rokoch, kde sa dalo vybaviť všetko cez kamarátske vzťahy. 

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu