Érsek ničí železničnú dopravu na trati Bratislava – Komárno

Začiatkom októbra 2019 vyhlásilo Ministerstvo dopravy súťaž na nového dopravcu na trati Bratislava – Komárno. Ide o najvyťaženejšiu jednokoľajnú trať na Slovensku kde sa počet prepravených cestujúcich približuje k 5 miliónom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Krátkosť času a zlé kritériá

Nastavil kritéria súťaže tak, že ich vlastne nevie nikto splniť ... ani súčasný dopravca. Regiojet má zmluvu do 12/2020. Od januára má začať jazdiť nový dopravca. O trať mali záujem 5 dopravcovia, jedného ministerstvo vylúčilo, 3 nepredložili ponuky (vrátane štátnej ZSSK) a jediný zostal v hre súčasný dopravca Regiojet. Všetci záujemcovia kritizovali krátkosť času na predloženie ponuky a prípravu súprav, personálu a pod. Len pripomeniem, že Regiojet mal pred nástupom na túto trať 14 mesiacov na prípravu súprav a nového personálu. Teraz dal minister 2 mesiace na prípravu ponuky. Dnes je už takmer marec a víťaz stále nie je známy. Do začiatku prevádzky tak zostáva len 9 mesiacov! Súčasný dopravca na trati má tiež problém splniť požiadavky ministerstva keďže súpravy nie sú jeho (typu Bombardier Talent). Formou operatívneho lízingu si ich prenajíma od nemeckého železničného dopravcu Alpha Trains a bude ich musieť vrátiť. Preto nebude môcť plniť 10 ročný kontrakt. V hre zostal už iba dodatok k pôvodnej zmluve pre Regiojet na približne 2 roky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rekonštrukcia trate už mohla začať

Cela súťaž bola od začiatku zle nastavená. Intervaly sa mali skrátiť a mali byť súpravy poschodové. Ak chce ministerstvo prilákať cestujúcich musí ísť úplne opačným smerom. Intervaly musia byť krátke cca 10 min. a vtedy môžu byť využité aj súpravy s menšou kapacitou. Dlhšie súpravy nie je správna cesta lebo sú potom dlhšie ako samotné nástupišťa. Bohužiaľ z technických príčin trať neumožňuje 10 min. intervaly. Preto mal minister hneď od roku 2016 kedy prišiel na ministerstvo tlačiť na rekonštrukciu trate, aby sa zdvojkoľajnila a elektrifikovala. Vždy pôjde o lokálnu trať a preto nie je nutné si dávať vypracovávať štúdie či nemá byť na trati náhodou rýchlosť 160 km/h. Odpoveď vieme dať okamžite. Paneurópsky koridor č. IV Praha – Bratislava – Budapešť vedie cez Nové Zámky a na tejto trati je potrebné mať prevádzkovú rýchlosť 160 km/h, do budúcna výhľad na 200 km/h. Ak by začal Eršék hneď robiť to čo má, dnes by už mohol vyberať zhotoviteľa na stavebné práce. Takto ľudia z Komárna, Dunajskej Stredy a satelitov Bratislavy budú jazdiť po starej a plnej trati ďalších 10 r. a stali sa tak obeťou ministrovej nekompetentnosti.

SkryťVypnúť reklamu

My sme pripravení spraviť pre rozvoj tejto trate maximum a od prvého dňa makať na jeho zdvojkoľajnení a elektrifikovaní tak, aby kultúra cestovania zodpovedala storočiu v ktorom sa nachádzame. Svoju neschopnosť neprekryje ani proforma vypísanou súťažou na nové súpravy 2 týždňe pred voľbami. Čo robil 4 roky? Prečo ju nevypísal skôr?

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu