Lenže nerobia kroky, aby projekt fungoval. Zato robia všetko pre to, aby stál čo najviac peňazí.
Cestovať by sme mohli trebárs z dediny na Žitnom ostrove do dedinky niekde za Tatrami – na jediný lístok, aj keď by sme na presun potrebovali viacerých prepravcov. A aj keby sme si vyberali medzi konkurenciou, platili by sme rovnako. To je bezpochyby dobrá vec. Pre poriadok si povedzme, že ju nevymyslela táto vláda. Ide o domácu úlohu, ktorú od nás vyžaduje Európska únia prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti.
Ako sa tejto úlohy zhostila vláda Smeru? Presne tak, ako by ste to od vlády Smeru (& Co.) očakávali. Keby sme nepoznali Smer, hovorili by sme o chybách. Po toľkých rokoch však smelo môžeme povedať „it's not a bug, it's a feature“:
Zle si stanovili priority
Ministerstvo kladie dôraz na mobilnú aplikáciu. Tá by naozaj mohla zvýšiť komfort cestovanie verejnou dopravou. Avšak bez riešenia hlavných problémov verejnej dopravy – spoľahlivosti, nadväznosti spojov a dĺžky cestovného času – nepriláka cestujúcich. Poznáte niekoho, kto zanevrel na vlaky a autobusy pre absenciu jednotnej aplikácie? A naopak takých, ktorým vadí nespoľahlivosť spojov, meškania a dlhé cestovné časy?
Nerobia kroky nevyhnutné k tomu, aby projekt fungoval
Predpokladom fungovania projektu je zjednotenie taríf. Akýkoľvek posun k dohode so samosprávnymi krajmi ako objednávateľmi regionálnej dopravy však doteraz nenastal.
Zámer ministerstva dopravy zošrotoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP). Pripomínam, že ten patrí pod ministerstvo financií tej istej vlády, takže sa pravdepodobne v ostrosti svojho vyjadrenia ešte krotil. ÚHP doslova odporučil prioritne sa zamerať na prípravu a schválenie vyhlášky, ktorá v spolupráci s krajmi nastaví pravidlá jednotných taríf. Pretože bez toho ostanú rôzne ceny na tú istú trasu. Ľuďom sa nezjednoduší cestovanie a nenaplnia sa ani ciele Plánu obnovy a odolnosti SR. Samotná aplikácia teda nestačí! Nuž… opozičný politik by to hádam ani nepovedal lepšie.
A čo ministerstvo? To tvrdí, že na zjednotení taríf pracuje. Konkrétne výsledky však nikto nevidel. Vyhovárajú sa ako žiačik, ktorý pred učiteľom tvrdí, že domácu úlohu mu zožral pes.
Prestrelili cenu projektu
Výška odhadovanej investície za vytvorenie aplikácie sa vyšplhala na 21,9 milióna eur. Keď k tomu prirátate náklady na prevádzku a marketing (tzv. podporné aktivity) počas desať rokov, dostanete sa na odhadovaných 44,5 milióna eur. Za mobilnú aplikáciu. To však nemôže byť problém z pohľadu niekoho, pre koho je v poriadku dať takmer miliardu eur na ústrednú webovú stránku štátnej správy. (Mimochodom, tam zmizlo na „podporné aktivity“ nejakých 30 miliónov eur. Používate vďaka reklame tento portál? Ak nie, tak by ste ho zrejme nepoužívali ani po kampani za 300 miliónov.)
Projekt, ktorý má zmysel, nemá konkurenciu a funguje, nepotrebuje marketingovú podporu v hodnote miliónov eur. Takéto niečo sa predáva samo. Napríklad v Nemecku urobili pokus so 49-eurovým mesačným lístkom pre neobmedzené cestovanie miestnou a regionálnou dopravou po celej krajine, s výnimkou rýchlovlakov. Projekt bol úspešný. Dopravu z ciest na železnice sa Nemcom podarilo presunúť vďaka cenovo výhodnému mesačnému lístku, nie masívnej kampani.
Podobné systémy by sa pri dobrej vôli dali obstarať oveľa lacnejšie. Banskobystrický kraj dal za podobný projekt 400-tisíc eur, Žilinský kraj len 200-tisíc eur.
Existujú alternatívy v podobe rozšírenia už existujúcich aplikácií, čo by bolo lacnejšie. Ministerstvo však nechce ušetriť čas, ani financie. Nechce namiesto vývoja novej aplikácie využiť už hotové riešenia, ktoré používajú napríklad spomínané samosprávy. Náklady na vytvorenie aplikácie samozrejme nerastú úmerne s počtom zapojených dopravcov.
Ale z čoho by potom žili „naši ľudia“?
Tender šili na mieru svojim ľuďom. Ostatným vytvorili diskriminačné podmienky
Podmienky súťaže na tvorbu aplikácie vopred vylúčili prípadných menších záujemcov, ktorí už dodali podobné riešenia iným regiónom. Požiadavka na integráciu minimálne 6 miest a 15 dopravcov mohla diskriminovať dodávateľov menších regionálnych systémov.
Požiadavka na finančnú stabilitu uchádzača (6,5 milióna eur) zas znevýhodnila menšie firmy. To ale v pohode ustála spoločnosť Asseco Central Europe, ktorá sa dlhodobo umiestňuje medzi najväčšími príjemcami štátnych IT zákaziek. Pod súčasnou vládou získala firma ďalšie významné zákazky.
Víťaz súťaže neobjasnil, ako vypočítal náklady
Čo presne zahŕňa ponuka víťaznej firmy Asseco a či je porovnateľná s inými riešeniami, to samotný víťaz, ani ministerstvo nevedia doložiť. Pritom náklady na prevádzku systému sú vyššie, ako je bežné pri štátnych IT systémoch.
Míňať peniaze chcú na technológie, ktoré nie sú prioritou
Súčasťou tendra je aj dodávka 5 120 bluetooth majákov a 500 GPS zariadení pre celú MHD na Slovensku. Takýto paušálny nákup však neodráža reálnu potrebu. Tieto zariadenia by sa mali kupovať postupne podľa potreby.
Hrozí, že projekt nespustia včas
Systém má fungovať od júla 2026, aby bol financovateľný z plánu obnovy. Víťaz deklaroval, že ho dodá za 14 mesiacov, no podobné IT projekty v štáte často meškajú. S veľkou pravdepodobnosťou to celé zaplatia slovenskí daňoví poplatníci.
Projekt CELOSLOVÁK by ste našli aj vo volebnom programe Progresívneho Slovenska, je to dobrá vec. Ale chytila sa jej vláda Smeru. Keby ministerstvo dávalo prednosť drahému IT riešeniu namiesto riešenia základných problémov verejnej dopravy, nerobilo by to inak. Keby zároveň nastavilo podmienky verejného obstarávania tak, aby znevýhodnili lacnejšie alternatívy, neurobilo by to inak.