O novom cestovnom poriadku (grafikone)

Diskusie okolo návrhu nového grafikonu sú búrlivé a vášnivé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Niektorým kritikom ide skôr o predvolebnú kampaň, ďalší poukazujú na ozajstný problém, ktorému bude čeliť časť cestujúcich vlakom...

V hodnotení grafikonu by sme sa spoločne mohli odraziť od faktu, že potreba zavedenia národného plánu dopravnej obslužnosti sa stupňovala až príliš dlho. Zmena bola potrebná a nejako sa začať muselo. 

Grafikon v 80-tych rokoch robili tak, že grafikonisti prešli obce, potom si sadli spolu so zástupcami SADiek a výsledkom bolo, že vlaky s autobusmi spolu ladili a ľudia sa dostali do práce a späť v primeraných časoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nový grafikon sa v niečom javí ako krok späť.

Racionalizácia - teda rušenie zastávok a sťaženie prístupu k vlakom - v čase, keď Európa kladie dôraz na zlepšenie a posilnenie vlakovej dopravy ako najvýhodnejšej ekologickej alternatívy verejnej dopravy, tak naozaj pôsobí.

(Pre porovnanie: V roku 2019 sa v SR podieľala železničná doprava na celkovej produkcii emisií iba 1,1 %, kým cestná doprava až 93,9 %.)

Práve toto je niečo, čoho sa mnohí v predvolebnom zápale v komunálnych voľbách chytili - a nemám im to za zlé. Ťažko nesúhlasiť s tvrdením, každý občan si zaslúži možnosť, aby cestoval rýchlo, slušne a pohodlne. Ale musím dodať, že kritici nezobrali do úvahy všetky premenné. Roky tu chýbala koncepcia a teraz sa dobiehajú staré resty. 

V kvalite a dopstupnosti vlakovej dopravy hrajú zásadnú úlohu aj trate a stanice. Kvalita tratí je taká, źe miestami nám vlaky chodia 20 km rýchlosťou. Okrem iného si ŽSR celé desaťročia nevšímala, že má neúmerne veľa železničných staníc, ktorých poloha bola určená v 19. storočí. Ťažko vyhovejú cestujúcim v 21. storočí, ktorí by  napríklad museli ísť kilometer mimo dediny, aby prišli na stanicu. Riešením by mohol byť rozvoj INTEGROVANEJ DOPRAVY.

SkryťVypnúť reklamu

Prolematika nového grafikonu je zložitá a má veľa premenných. Poviem to tak, aby sme mohli v tomto prípade urobiť kroky vpred, musíme najskôr o kúsok ustúpiť. Pretože by bolo márne kričať, že chceme viac vlakov, keď nemáme trate, ktoré by nám umožnili sa tými vlakmi voziť viac a rýchlejšie. Verím, že k zlepšeniu situácie smerujeme. Napokon, nový grafikon prináša o 1,5 milióna viac najazdených kilometrov za rok.

Aký bol východiskový bod?

Máme málo zmodernizovaných tratí, máme mnoho nových vlakov a ich počet narastá, ale  stoja na každej medzi a treba byť rýchleši, racionálnejší a úspornejší.

Hlavnou úlohou bolo preto zracionalizovať počet vlakov a zefektívniť grafikon na existujúcej infraštruktúre. Nie zredukovať, ale zracionalizovať. Cieľom je, aby bolo viac rýchlejších a efektívnych spojov. Je to nevďačná úloha a jej výsledok jednoducho nemôže vyhovieť všetkým. Určité percento cestujúcich zostane veľmi nespokojné.

SkryťVypnúť reklamu

Diskusia o novom grafikone nie je len o tom, ako si svoje úlohy v dopravnej obslužnosti plní štát, ale aj o tom, ako tvoria plán dopravnej obslužnosti VÚCky. Ponúkam laické zamyslenie sa: bude rentabilnejšie nechať vlak stáť na každej medzi, alebo tam poslať autobus?

Problémom je - ako nám ukázala skúsenosť z minulosti - kedy po zrušení viacerých regionálnych spojov ľudia nepresadli do autobusov, ale do áut.

A to je riziko, ktorému sa ani súčasnou úpravou grafikonu nevyhneme.

Pre mňa má táto debata ešte jednu rovinu. Ukazuje, že štát (a teda aj ministerstvo dopravy) dlhé roky zlyháva v tom, že nie je schopný prebrať kompetencie. Dotiahnuť potrebujeme diskusie o Národnej dopravnej autorite, Dopravnej autorite, alebo skrátka o úrade, ktorý by už konečne dostal pod jednu strechu štát, VÚCky, SADky, mestá a obce. Debaty o nich začali už v roku 2008! Teraz, o štrnásť rokov neskôr, namiesto rozumného riešenia Slovensko opäť zažíva stres okolo grafikonu.

SkryťVypnúť reklamu

Rozumiem každému, koho sa zmeny dotknú. Každá zmena je však bolestivá a skutočne sa nedá urobiť k spokojnosti všetkých. Rovnako by bolo nerealistické, očakávať, že by tak komplexná zmena mohla byť úplne bez chýb. 

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
INESS

INESS

111 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,104 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

258 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu