Rušňovodič v tom nebol sám. Kto ešte stojí za bezpečnostným incidentom pri Žiline?

Dali by sa počítať sekundy, ktoré na železnici pri Žiline ostávali do zrážky dvoch osobných vlakov idúcich oproti sebe.

Rušňovodič v tom nebol sám. Kto ešte stojí za bezpečnostným incidentom pri Žiline?
(Zdroj: Foto: Facebook/Polícia SR-Žilinský kraj)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Podobný scenár sa odohral len tri dni predtým v Grécku, kde si čelná zrážka osobného a nákladného vlaku vyžiadala niekoľko desiatok mŕtvych a ďalšie desiatky zranených. Narozdiel od tejto tragédie, na Slovensku prišiel “zásah zhora”. Výpravca na ústrednom stavadle železničnej stanice Žilina pohotovo nariadil elektrodispečerovi okamžite odpojiť trolejové vedenia. Zrážke sa podarilo zabrániť v poslednej chvíli, od zdroja odpojené elektrické súpravy zastali len 140 metrov od seba.

Podľa médií je dôvod absolútne jasný: za nehodu môže rušňovodič, ktorý porušil predpisy. Áno, nerešpektoval návesť STOJ a na trať sa vydal aj napriek zákazu. Je to však len kúsok skladačky okolností, ktoré by pri lepšom nastavení mohli vzniku incidentu zabrániť. Budem preto veľmi zvedavý na závery vyšetrovania. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už dnes však môžem povedať, že pri tejto nehodovej udalosti zamestnanci - výpravca a elektrodispečer - zvládli svoje úlohy. Prispela aj duchaprítomnosť rušňovodičov, ktorí začali brzdenie.

Ale mrazí ma z toho, že vlaky zastavilo vypnutie napájania trakčného vedenia a nie moderné zabezpečovacie systémy. Čo by tie súpravy zastavilo, keby boli ťahané motorovými lokomotívami. Obávam sa, že Superman, ani Wonder Woman by na záchranu neprileteli. Zarážajúce je, že v spomínanom úseku je analógové rádio a aj GSM-R, ale nikto ho nepoužil.

Incident pri Žiline nás opäť vracia k otázke technickej úrovne našich železníc. Úroveň zabezpečenia našich tratí je dôležitá rovnako, ako úroveň vlakov, ktoré po nich jazdia. 

SkryťVypnúť reklamu

K tomuto incidentu vôbec nemuselo dôjsť, keby bola trať aj vlaky vybavené systémom ETCS úrovne 2 To je systém, ktorý v podstate kontroluje rušňovodiča. Plní príkazy dávané návestidlami? Dodržiava najvyššiu dovolenú rýchlosť? Ak nie, vlak samočinne zastaví. V tomto prípade by vlak neprešiel ani niekoľko metrov za návestidlo pretože ETCS úrovne 2 by mu nedovolil prejsť úroveň návestidla (semaforu) s návesťou STOJ (červená) a vlak, jeden aj druhý, by zastal 50 metrov pred návestidlom. 

Zaráža ma aj druhá vec. Pýtam sa, ak už nemáme ETCS (na tejto trati je momentálne v skúšobnej prevázke už niekoľko rokov, ale ak nemáte rušeň, vybavený príslušným kompatibilným vlakovým zabezpečovacím systémom, tak vám to vôbec neposlúži) , ako je možné, že slovenské železnice sú ešte stále odkázané na volanie cez mobil a následné vypnutie napätia? Riešením by tu mal byť tzv. generálny stop. Ide o núdzové volanie cez GSM-R (privátnu rádiovú sieť pre železnice v Európe), kedy výpravca postupným zatlačením troch tlačidiel telefónu vyvolá núdzové volanie a všetky vlaky v riadenej oblasti dostanú hlášku o okamžitom zastavení. V Česku je toto hlásenie prepojené s brzdením vlaku, kedy je vlak okamžite automaticky zabrzdený. Odpoveď, že nie sú na to peniaze, neberiem. 

SkryťVypnúť reklamu

Dokedy budeme odkladať potrebné bezpečnostné riešenia? To chceme čakať na tragédiu obrovského rozsahu ako v Grécku. Alebo máme z pekla šťastie a incident pri Žiline je pre kompetentných konečne tým signálom, že bez investovania do riadneho spravovania sa železnice nikam nepohnú? 

V Progresívnom Slovensku vyzývame kompetentných na okamžité prijatie krokov a jasných projektov k tomu, aby bezpečnostné systémy na železnici boli prioritou. 

Pretože je to nečinnosť štátu a jeho štátnych firiem, ktoré vytvorili podmienky na vznik spomínaného incidentu. Zlyhanie jednotlivca tu bolo len spúšťačom - tak, ako duchaprítomnosť ďalších jednotlivcov situáciu zachránili. Za nehodu je do veľkej miery zodpovedný štát, ktorý ignoruje potreby a požiadavky dopravy 21. storočia a neumožňuje dostatočne progresívny rozvoj bezpečnostných systémov moderných železníc. 

SkryťVypnúť reklamu

Ešte raz - vďaka patrí všetkým dopravným zamestnancom, ktorí zabránili nehode.


Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,077 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu