Rýchlejšie dostavanie diaľnice nás vyjde draho. A nielen v peniazoch

Celá diaľnica D1 medzi Turanmi a Hubovou bude stáť takmer dve miliardy eur. Je to výrazne viac, ako sa predpokladalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dôvodom vyššej ceny je najmä výstavba tunelov Korbeľka a Havran. Teraz sa čaká, kým ÚHP vyhodnotí veľmi skromnú štúdiu. Má na to, ako vždy, 30 dní.

Je tu možnosť, že ministerstvo dopravy pôjde cestou priameho rokovania pri výbere stavebných firiem pre diaľnicu D1. Aká je výhoda tohto prístupu? Mnoho ich nevidíme. Vyrokovanie lepšej ceny pre štát je možné, ale málo pravdepodobné. O to menej, že rokovania by zastrešoval Smer.  


Jediným reálnym prínosom priameho rokovania preto bude zrýchlenie procesov vedúcich k výstavbe. Problém je, že do týchto procesov nebudeme dostatočne vidieť. Otvorená verejná súťaž je transparentnejšia než priame rokovanie. Cenou za ňu je, že väčšinou trvá dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mám z toho zmiešané pocity. Samozrejme, dúfam, že sa začne budovať čím skôr a konečne sa dokončí chýbajúca časť diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Na druhú stranu však vnímam pachuť z obsahu novoprijatého zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície. Našťastie, prezidentka veľmi dobre vníma, že v tomto zákone je veľa vecí podozrivých a nateraz ho zastavila.  


Prvé právne kroky sa už urobili, no výstavba spomínaného úseku sa aj tak nezačne skôr ako v roku 2026. Presný termín dokončenia zatiaľ nie je stanovený. 

Nový zákon o strategických investíciách mal pomôcť urýchliť celý proces, ale cenou za zrýchlenie by bolo  oslabenie EIA procesu a uľahčenie vyvlastňovania až na hranicu zásahu do vlastníckych práv alebo neakceptovateľné zmeny vo verejných obstarávaniach. 

SkryťVypnúť reklamu

Chcieť budovať rýchlejšie je určite správne. Robiť to však ako bezohľadný valec, rozhodne nie. Za obeť výstavbe diaľnic nemôže padnúť právny štát ani príroda.



Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
INESS

INESS

110 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu