Dôvodom vyššej ceny je najmä výstavba tunelov Korbeľka a Havran. Teraz sa čaká, kým ÚHP vyhodnotí veľmi skromnú štúdiu. Má na to, ako vždy, 30 dní.
Je tu možnosť, že ministerstvo dopravy pôjde cestou priameho rokovania pri výbere stavebných firiem pre diaľnicu D1. Aká je výhoda tohto prístupu? Mnoho ich nevidíme. Vyrokovanie lepšej ceny pre štát je možné, ale málo pravdepodobné. O to menej, že rokovania by zastrešoval Smer.
Jediným reálnym prínosom priameho rokovania preto bude zrýchlenie procesov vedúcich k výstavbe. Problém je, že do týchto procesov nebudeme dostatočne vidieť. Otvorená verejná súťaž je transparentnejšia než priame rokovanie. Cenou za ňu je, že väčšinou trvá dlhšie.
Mám z toho zmiešané pocity. Samozrejme, dúfam, že sa začne budovať čím skôr a konečne sa dokončí chýbajúca časť diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Na druhú stranu však vnímam pachuť z obsahu novoprijatého zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície. Našťastie, prezidentka veľmi dobre vníma, že v tomto zákone je veľa vecí podozrivých a nateraz ho zastavila.
Prvé právne kroky sa už urobili, no výstavba spomínaného úseku sa aj tak nezačne skôr ako v roku 2026. Presný termín dokončenia zatiaľ nie je stanovený.
Nový zákon o strategických investíciách mal pomôcť urýchliť celý proces, ale cenou za zrýchlenie by bolo oslabenie EIA procesu a uľahčenie vyvlastňovania až na hranicu zásahu do vlastníckych práv alebo neakceptovateľné zmeny vo verejných obstarávaniach.
Chcieť budovať rýchlejšie je určite správne. Robiť to však ako bezohľadný valec, rozhodne nie. Za obeť výstavbe diaľnic nemôže padnúť právny štát ani príroda.