Zaplatíme to však my – daňoví poplatníci. Ako sme pri politike strany Smer zvyknutí, nebude to lacné. A nie len čo sa peňazí týka.
#1 Predaj elektronických diaľničných známok – NDS odkúpila časť Skytollu
Národná diaľničná spoločnosť zaplatí SkyTollu takmer milión eur za prevzatie predaja elektronických diaľničných známok. Štát odkupuje časť podniku, o ktorej sa aj samotná NDS vyjadrila, že nemá budúcnosť. Že systém elektronickej diaľničnej známky postupne skončí a budúcnosť je spoplatnenie aj osobných áut podľa využívania diaľnic.
Za zmienku stojí aj fakt, že naprogramovanie elektronického systému na predaj známok je pomerne lacné, ide o sumu rádovo v (nižších) desiatkach tisíc eur. Po rokoch používania ho však SkyToll predal štátu za bezmála milión. Niekto tu mal skutočne bohaté Vianoce! Kým SkyToll nedaruje štátu ani cent, štát je voči SkyTollu neuveriteľne štedrý.
Nezabúdajme, že okrem toho SkyToll prevádzkuje elektronický výber mýta na základe rádovo väčšej a pre štát absolútne nevýhodnej zmluvy. Štát sa tejto spoločnosti parazitujúcej na výbere mýta nevie zbaviť už roky.
#2 Oprava mostov cez PPP
Vláda chce opravovať mosty, čo je ani nie tak chválihodné, ako prioritne potrebné. Financovať to však chcú cez PPP projekty, ktorých problémom špeciálne na Slovensku je predraženosť. Kým bol Smer v opozícii, tak to reflektovali. Ich vtedajší poslanec a neskorší minister dopravy Vážny dokonca sám povedal, že diaľnice cez PPP sú až o 70 percent drahšie ako bežné investície od štátu. Nie je dôvod myslieť si, že pri mostoch by to malo byť inak.
PPP sa môžu obrátiť proti štátu s devastujúcim vplyvom na štátne financie, ak sa ocitnú v rukách nepoctivej vlády. (Takže sa niet čoho obávať, veď vládne Smer. ;-)) Táto vláda evidentne chce stoj čo stoj investovať, aj keď nemá z čoho.
#3 Zákon o strategických investíciach
Nový zákon má skrátiť prípravu všetkých dôležitých stavieb, ako sú diaľnice či železnice. Čarovným prútikom má v tomto prípade byť úplné zrušenie územného rozhodnutia. Zároveň sa obmedzia kompetencie Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorého zmyslom je posudzovať plánované verejné investície z pohľadu ekonomiky. Povedané zjednodušene: pýta sa, či sa nám (ako spoločnosti) daná stavba oplatí.
Úplne rozumiem, že ľuďom okolo Smeru takéto otázky vadia ako dotieravé komáre, podobne aj legislatíva s akýmkoľvek kontrolným charakterom. Pritom počúvať ÚHP sa nám oplatí! doteraz odhalil možnosti ušetriť zhruba dve miliardy eur. Je to dôležité, pretože ak strategické projekty predražíme, nezostanú peniaze napríklad na výstavbu škôl alebo rozvoj samospráv.
#4 Spustenie EETS mýta
Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) dopravcom na Slovensku zjednoduší prechod hranicami aj platobný systém. Dopravca uzavrie zmluvu s jedným z poskytovateľov mýta, s jednou palubnou jednotkou a na jednu platbu potom môže bez čakania na hraniciach jazdiť po platených úsekoch ciest vo všetkých krajinách zapojených do systému. Bez debaty pozitívna vec. Kde je teda problém?
EETS mal začať 1. januára 2024, neskôr to minister posunul „na január“, potom na „prvú tretinu roka“. Nevieme, dokedy to bude posúvať, ale vieme, aký je toho skutočný dôvod. EETS totiž prinesie straty pre „našich ľudí“. Sprevádzkovaním tohto systému príde SkyToll o monopolné postavenie a z neho plynúci istý zisk.
#5 Oprava železničných zvrškov z peňazí z plánu obnovy
Plán obnovy je skvelá príležitosť, ako využiť prostriedky EÚ na obnovu a rozvoj železničnej dopravy na Slovensku. K vyspelejšiemu západu by nás priblížila napríklad digitalizácia alebo diaľkové riadenie dopravy. Túto príležitosť sa už predchádzajúci minister rozhodol nevyužiť. Získané prostriedky využijeme na obnovu zvrškov koľaj. To síce nie je málo, ale nemôžeme to považovať za zásadnú pridanú hodnotu do budúcnosti – konečne budeme mať normálne koľajnice.
Oprava železničných zvrškov je dôležitá vec, no financovaná musí byť z bežného rozpočtu alebo z doterajších zdrojov z eurofondov. Navyše, tieto opravy mali byť vykonané už dávno. Následne treba robiť pravidelnú kvalitnú údržbu tratí. Toto tu stále chýba.
Minister sa však nemôže vyhovárať, pretože aktuálny stav železníc je predovšetkým výsledok predchádzajúcich vlád Smeru.
ZÁVER
Apetít ľudí Smeru je obrovský a s jedlom rastie chuť. Ale žiaľ, nie je to chuť pomáhať, aby všetci ľudia na Slovensku bez rozdielu mali lepší život. Naopak, tí na to doplatia. Preto budeme konanie ministerstva naďalej pozorne sledovať a robiť všetko pre minimalizáciu strát.