Statik prišiel, videl, uzavrel - z hodiny na hodinu a kompletne. "Veni, vidi, vici!," mohol si po obhliadke povedať. Stav mosta je kritický natoľko, že nebezpečenstvo hrozilo nielen vodičom áut, ale aj cyklistom a chodcom. V meste je vyhlásená mimoriadna situácia, pretože most bol súčasťou najdôležitejšieho dopravného ťahu. Postupne sú určované obchádzkové trasy pre dopravu, autobusové spoje, peších a cyklistov. Ovplyvnená je aj železničná doprava.

Kým sa most nezbúra a na jeho mieste sa nepostaví nový, čo potrvá približne dva roky, tak nepriame ekonomické dopady za vyradenie takéhoto mosta budú obrovské. Nikto si ich však nevšimne, pretože budú rozmenené na jednotlivcov a spoločnosti, ktorí musia nachádzať náhradné riešenia dopravy. Tie ich budú stáť peniaze navyše vďaka zvýšenej spotrebe pohonných hmôt na obchádzky ako aj čas. A čas sú peniaze.
Ako je možné, že tak dôležitý úsek uzavrú z čista-jasna, v podstate okamžite po návšteve statika? Nie, nestala sa tam náhla nehoda, most dokonca nebol ani terčom bombového útoku. V tomto prípade útočil čas v kombinácii s až trestuhodným nezáujmom situáciu riešiť.

“Železničný most”, ako mu hovoria v Seredi, je v dezolátnom stave už roky. Pribúdajúce chyby a prejavy opotrebenia sa však neopravovali, ale len zakrývali. Technický stav nadjazdu sa takto zhoršoval už asi dvadsať rokov.
V roku 2011 sa urobila diagnostika mostnej konštrukcie, ktorá identifikovala celkovo 75 typov porúch mostnej konštrukcie a viac ako 30 porúch na vozovke. Niekoľko z nich bolo vyhodnotených ako závažné. Spravilo sa s tým niečo?
Ani nie. Po ďalších piatich rokoch používania tohto mosta, v roku 2016, sa zrealizovala ďalšia diagnostika. Na jej základe sa vyhodnotil stavebno-technický stav mosta stupňom 5 – zlý. Vypracoval sa návrh na odstránenie zistených porúch, ktorý odporučil most na celkovú opravu. Čo bolo ďalej?
V podstate nič. Až kým v roku 2019 neurobili ďalšiu mostnú prehliadku, na základe ktorej sa technický stav objektu označil najvyšším stupňom 7 – havarijný stav. Presne v tomto bode mal byť most uzavretý. Bol?
No nebol. Most uzavreli len pre ťažkú nákladnú a autobusovú dopravu.
Most dokázal slúžiť osobnej doprave a chodcom ďalšie štyri roky, až do 14.00 hodiny, 11. mája roku 2023. Pre korektnosť treba dodať, že počas tohto obdobia bol most neustále monitorovaný, jeho stav a pohyby zaznamenávali technické zariadenia inštalované priamo v moste. Nákladnú dopravu z mosta vylúčili už skôr, aby ešte aspoň niečo vydržal.
Podobných mostov je na Slovensku veľa. Koľko? Teraz sa držte. V zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave sme k 1.1.2022 mali až 2165 mostov. Dôvodom je dlhodobo zanedbaná údržba. Problém sa odsúva na neskôr, pričom neustále rastie. Rok predtým ich bolo 1737. Mostov v najhoršom stave (havarijnom) bolo pred rokom 37. Čo s tým?

Odpovede typu “nedá sa”, “priority sú inde”, alebo “nie sú peniaze” už nemôžu byť dôvodom na ďalšie odsúvanie tohto problémy. Čím viac sa totiž potreba rekonštrukcie mostov odsúva, tým je riešenie drahšie. Náhle a kompletné uzavretie dôležitého mosta v Seredi pre hrozbu samozrútenia je varovným signálom. Zatiaľ sa tu nestala veľká tragédia, ale modlitby sa nám už možno minuli. V Progresívnom Slovensku nechceme čakať na budíček, kedy bude cena privysoká.
Oprava mostov nemusí byť atraktívna ako budovanie nových úsekov diaľnic, ale kto vníma dopravu triezvo a odborne, tak chápe, že bez toho sa ďalej nepohneme.
V PS si uvedomujeme, že je nevyhnutné definovať plán preventívnej údržby cestnej infraštruktúry a ten aj dodržiavať. Takto sa predíde riziku padania mostov v havarijnom stave a znížia sa tak potrebné investície v dlhodobom horizonte do cestnej infraštruktúry.