Tieto peniaze môže teraz spoločnosť reinvestovať do modernizácie vozového parku, udáva agentúrna správa.
Zisk podľa ZSSK vznikol „efektívnym riadením nákladov a zvýšením výnosov, ako aj pozitívnou situáciou na trhu z pohľadu nakupovaných tovarov a služieb“. Zjednodušene: dokázali poskytovaním služieb zarobiť a dobrým hospodárením zároveň ušetriť. Pripomínam, že ide o pohľad, ktorý ponúka vedenie železníc.
Pozrime sa na to z iného uhla. Hodnotenie auditu ZSSK sa začína vetou:
„130 miliónov eur. To je suma, ktorú by mohla Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) usporiť alebo využiť efektívnejšie na svoj ďalší rozvoj.“ Vidíte ten rozdiel?
Národný dopravca dostal zo štátneho rozpočtu na svoju činnosť okolo 300 miliónov eur. Na budúci rok to bude ešte viac. Nehovorím, že tieto finančné injekcie nepotrebujú. Naopak, bez nich sa nezaobíde, pre rozvoj železníc sú veľké investície nevyhnutné.
Ale chváliť sa ušetrenými 6,8 miliónmi a nespomenúť kontext je veľmi skresľujúce. Z pohľadu auditu to vyzerá skôr na to, že zo 130 miliónov, ktoré mohli ušetriť, až 123 miliónov mohlo byť využitých hospodárnejšie. Relatívnosť v praxi, všetko závisí od uhla pohľadu.
Ani fakt, že ľudia cestujú vlakmi, nie je zásluha vedenia spoločnosti. Plusový výsledok sa dopravcovi podarilo dosiahnuť v dobe, kedy kvalita ponúkaných služieb nie je chválitebná, možno ani dobrá. (Kto cestujete vlakom, napíšte mi potom do komentárov, akou známkou by ste ich hodnotili.)
Teraz si však predstavte, aký hospodársky výsledok by ZSSK dosiahli, keby ich vlaky chodili spoľahlivo. Načas a s vyššou frekvenciou. Prišlo by veľa nových cestujúcich, platiacich zákazníkov, ktorí by sa ochotne presunuli zo svojich áut do vlakov. To by ešte viac zvyšovalo zisky. Dá sa to, ak sa veci robia správne.
Železnice však nie sú len o samotných vlakoch. Koľajnice, po ktorých jazdia, sú v takom zlom stave, že v súčasnosti príliš veľký rozvoj neumožňujú. Preto vždy, keď hovoríme o vlakoch, musíme hovoriť aj o koľajniciach – teda infraštruktúre.
▪️ Aby sme mali rýchle vlaky, potrebujeme dobrú infraštruktúru.
▪️ Aby boli vlaky spoľahlivé, potrebujeme opravené trate.
▪️ Aby sa na trať zmestilo viac vlakov, treba viac koľajníc.
▪️ Aby sa koľajnice využívali efektívne, treba k nim kvalitný systém riadenia a kontroly.
Keď sa bude poctivo pracovať na spomenutých podmienkach, postupne získame železničnú dopravu hodnú 21.storočia. Dúfam, že vďaka novému vedeniu to nebude až niekedy po roku 2080.