
Koniec? Nie, toto je začiatok novej hry Karola Horáka Buridanov osol uvedenej na javisku Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove. Výbuch v bani je ideálny začiatok predstavenia, v ktorom sa celý čas bude prelínať minulosť s prítomnosťou. V ktorom divák prežije celé 20. storočie, aby zastal s pohľadom upreným na horizont prebiehajúcej súčasnosti. V ktorom sa bude divák pohybovať medzi nebom a zemou, alebo ak chcete – medzi zemou a očistcom. S výhľadom na Mars.

Starý baník Vendelín Ivčic stvárnený výborným Vasiľom Rusiňákom, na ktorého herectvo sa nezabúda, retrospektívne prechádza svojím životom, ktorého väčšiu časť prežil v ére zločinných režimov. Moderný kapitalizmus prináša komplikovaný vzťah a rozohrávanie hry manželstva jeho dcéry (Ľudmila Lukačíková) a zaťa (Ľubomír Mindoš). Poslednou ostáva postava vnuka (Vladimír Čema) žijúceho v postmodernej situácii, ktorý sa snaží vymedziť nielen voči dobe, ale aj voči svojim predkom.

Každý je poznačený dobou, v ktorej žil. Každý však žije v inej dobe, aj keď sú súčasníci. Životy každého tvoria vzostupy a pády. Osudy každého sú osobité a dostávajú sa do vzájomných konfliktov. Horák obdivuhodne pracuje s postavami, motívmi a detailmi, aby takto vytvoril dokonalú mozaiku novodobých slovenských dejín a rukami vojnového veterána nastavil oslepujúce postmoderné zrkadlo slovenskému človeku.

Buridanov osol si nevedel vybrať medzi dvoma kôpkami sena, aby nakoniec biedne zahynul. Rozhodovanie patrí k najťažším veciam v živote človeka a v dejinách ľudstva. Nová Horákova dráma je rozhodne výzvou pre diváka. Náročná kompozícia a symbolika zabiehajúca k postmoderne núti diváka nezľaviť v pozornosti. Len jeho múzickosť hovorí o tom, koľko významov nájde v tomto predstavení. Aj keby však ostal len na povrchu a sledoval iba herecké výkony, neobíde naprázdno. Nerozhodný Buridanov osol zomrel od hladu. Nebuďte nerozhodní a navštívte niektoré z predstavení DAD-u. Nasýtite sa kvalitnou kultúrou.
