
Mária Antoinetta. To je aj rovnomenný muzikál v prešovskom Divadle Jonáša Záborského. Libreto napísal Viliam Klimáček, hudbu zložil Gabo Dušík, pod texty piesní sa podpísal Peter Uličný a za choreografiami stojí Jaroslav Moravčík. Réžiu mal v rukách domáci Michal Náhlík.

Môj brat je falošný had, budem jeho kat! Kráľovský pár sa dočká potomka a predovšetkým následníka slávneho francúzskeho trónu až po dlhých ôsmich rokoch čakania. Kráľ sa najradšej venuje poľovačkám a kráľovná nachádza lásku v náručí švédskeho veľvyslanca grófa Fersena. Ich (ne)vládnutie sprevádzajú intrigy, faloš dvoranov a nehanebné pamflety rozširované po Paríži. Za všetkým stojí mocichtivý gróf de Provance - kráľov brat a potenciálny následník trónu.


Versailles - je na zemi raj. Prepychový život na francúzskom kráľovskom dvore na konci 18. storočia je v znamení prezdobeného rokoka. Výstredný život kráľovnej Márie Antoinetty je následkom nudy zo života na dvore a hlavne manželstva bez lásky. Skazená mocou, naplnená prázdnotou a opantaná bohatstvom ruinuje v priateľstve s madame de Polignac seba aj štátnu pokladnicu. Za zlatými bránami palácov sa Francúzsko zmieta v chudobe a ľudia zomierajú od hladu. V krajine to vrie.

Len pre nádej našich detí, ti hlava z výšky zletí. Situácia vo Francúzsku sa radikalizuje a prichádza revolúcia. A aj obraz toho, čo sa stane, keď sa moci chopí prízemná luza zaslepená nenávisťou. Na čelo sa stavia občan Maximilien Robespierre. Zvrátená moc šľachty je nahradená rovnako zvrátenou vládou ľudu. Sloboda, rovnosť, bratstvo. V mene veľkých ideí. Gilotína stína hlavy a nepýta sa prečo.


Neľutujem. Cez to všetko sa vinie životný príbeh Márie Antoinetty. Príbeh kráľovnej a príbeh matky. Príbeh ženy, ktorá po vzostupe zažila už len samé pády. Ženy, ktorá si je vedomá svojej viny, no svoj život neľutuje. Hlavnú postavu výborne alternujú Ľudmila Dutková a Stanislava Pázmányová. Rolu kráľa veľmi citlivo zvláda Silvester Matula.

Muzikál Mária Antoinetta bol dlho očakávanou divadelnou udalosťou. Predchádzal mu veľmi úspešný muzikál František z Assisi, ktorý automaticky nastavil veľké nároky na všetko, čo príde po ňom. Mária Antoinetta je výsostne moderný muzikál od scény, kostýmov, cez choreografie až po hudbu. Ozdobou sú herecké výkony a predovšetkým hudba a piesne v pôsobivých choreografiách. Rokokové kostýmy a scéna v modernom poňatí však často podsúvajú myšlienky, že menej je niekedy viac. Predstavenie sa nevyhlo aj slabším častiam a napriek mnohým výborným partiám mu miestami chýba spád a celkovo aj určitá kompaktnosť. Zimomriavky, ktoré miestami behajú po chrbte, sa rýchlo strácajú.

Inscenácii by sa dalo vytknúť mnoho vecí, oveľa viac vecí by sa však dalo aj vyzdvihnúť. To však nič nemení na fakte, že v konečnom dôsledku Mária Antoinetta mnohým priniesla sklamanie práve skrz prehnané očakávania po Františkovi z Assisi. Avšak aj keď to možno nebude predstavenie, ktoré budú diváci chcieť vidieť aj niekoľkokrát, stále napriek všetkým nedokonalostiam ostáva hodnotným divadlom, ktoré má čo divákovi ponúknuť a ktoré mu prinesie zážitok zo zaujímavého životného príbehu francúzskej kráľovnej Márie Antoinetty, ktorá ožila na doskách Divadla Jonáša Záborského v Prešove.
