
1. From Father to Son(Religion, Tradition and Being)
„AmerickíIndiáni sú zo zeme, či je to krajina lesov, prérií, puebiel alebo náhorných rovín. Vstúpili do krajiny. Ruka, ktorá utvorilazem, takisto utvorila človeka pre jeho krajinu. On rástol v súlades prírodou ako divé slnečnice; patril jej tak ako bizón. ...“
LutherStanding Bear (1868? – 1939)
Oglala Siouxchief
„Vedelsi, že všetko, čo robili Indiáni, dialo sa v kruhu. Je to tak, leboSila Zeme takisto pracuje v kruhu a všetko smeruje k tomu, abybolo okrúhle... Nebo je okrúhle, a počul som, že aj Zem je okrúhla akoguľa a také isté sú aj hviezdy. Vietor sa, v svojej najväčšej sile,víri. Vtáky stavajú svoje hniezda do kruhu. Majú to isté náboženstvo ako my.... Takisto aj ročné obdobia tvoria jeden veľký kruh pri svojom striedaní saa vždy sa vracajú späť tam, kde už boli. Život človeka je rovnako kruh, oddetstva k detstvu a tak je to všade, kde je a pôsobí Sila.“
Black Elk(1863 – 1950)
Oglala Siouxholy man

„Bolisme učení veriť, že Veľký Duch vidí a počuje všetko a nikdy tonezabudne. Preto v budúcnosti dá každému človeku duchovný domov podľa jehozásluh. ... V toto verím ja, a všetci moji ľudia veria v to isté.“
Joseph/Hinmaton Yalatkit/ (1830 - 1904)
Nez Percéchief „Všetkyveci na svete sú dve. V našej mysli sme dvojakí – dobrí a zlí. Našimiočami vidíme dve veci – veci, ktoré sú správne a veci, ktoré sú ohavné.... Máme pravú ruku, ktorá robí zlo a ľavú ruku plnú dobroty, blízko prisrdci. Jedna noha nás vedie na cestu zla, druhá nás vedie k dobru. Tak súvšetky veci dve, všetky po dve.“
Eagle Chief/Letakots – lesa/ (late 19th century)
Pawnee
„... ja verím, že Veľký Nebeský Otec, ktorý sa na nás bude zhora pozerať, dávšetkým kmeňom svoje požehnanie, aby sme mohli ísť napred v mieri, aby smevšetky svoje dni prežili v mieri. A že bude dávať pozor na naše detia že nás nakoniec vezme ďaleko hore nad zem. A keďže náš Nebeský Otecbude dávať pozor na naše deti ako na svoje deti, tak všetky kmene by mali byťjeho deťmi, a tak ako si dnes podávame ruky na tejto šírej prérií, takmáme žiť naveky v mieri.“
RedCloud /Makhpiya – luta/ (late 19thcentury)
Oglala Siouxchief

„Nemámežiadne kostoly, žiadne náboženské organizácie, žiaden sobotný deň, nijakésviatky a predsa uctievame Boha. Niekedy sa celý kmeň zhromaždí a spieva a modlí sa; niekedylen malý počet, možno len dvaja – traja. Piesne majú pár slov, ale nie sú formálne. Spevák príležitostne pridá takéslová, aké si praje, napriek zvyčajnému zneniu. Niekedy sa modlímev tichu; niekedy sa každý modlí nahlas; niekedy sa nejaká veľmi staráosoba modlí za nás všetkých. Inokedy niekto vstane a hovorí námo našich povinnostiach voči nám navzájom a k Usenovi. Našeobrady sú krátke.“
Geronimo/Goyathlay/ (1829 - 1909)
„Napočiatku všetkých vecí múdrosť a poznanie mali zvieratá. Tirawa, ten hore,nehovoril priamo k človekovi. Posielal určité zvieratá povedať človeku, žespozná seba cez šelmy a že z nich, z hviezd a zo slnkaa mesiaca sa má človek učiť. ... všetky veci hovoria o Tirawovi.“
Eagle Chief/Letakots – lesa/ (late 19th century)
Pawnee
„... všetko na zemi má účel, každá choroba má bylinu na vyliečenie a každýčlovek nejaké poslanie. Toto je indiánske učenie o bytí.“
MourningDove /Christine Quintasket/ (1888 – 1936)
Salish
„Od Wakan – Tanku, VeľkéhoTajomstva, prichádza všetka sila. Je to od Wakan – Tanku, že svätý muž mámúdrosť a silu na liečenie a na robenie svätých čarov. Človek vie, ževšetky liečivé rastliny sú od Wakan – Tanku; preto sú sväté. Takisto aj bizónje svätý, lebo je to dar od Wakan – Tanku.“
Flat – Iron /Maza Blazka/ (late 19th century)
Oglala Siouxchief

„Tradície nášho ľudu súodovzdávané z otca na syna. Náčelník je poslaný k tomu, aby bolnajučenejší a vodcom kmeňa. Lekár , akokoľvek, by mal mať viac vnuknutí. Je predurčený byťv spoločenstve s duchmi. ... Lieči choroby kladením rúk, modlitbamia spievaním a posvätnými piesňami. Nalieva nový život do choréhoa vykonáva veľmi krásne činy podľa jeho šikovnosti na základe skúsenosti.... Oblieka sa do kože mladých, nevinných zvierat, napríklad ako sŕňa;a ozdobuje sa perím nevinnýchvtákov, napríklad ako holubica a hučiaci vták. ...“
SarahWinnemuca (1844 – 1891)
Paiute
„Veľký Duch je vo všetkých veciach;je vo vzduchu, ktorý dýchame. Veľký duch je náš Otec, ale našou matkou jezem. Ona nás živí tak, že to, čo vložímedo zeme, ona nám vráti ...“
Big Thunder/Bedagi/ (late 19th century)
WabanakiAlgonquin
„Život Indiána je ako letvetra. Preto si pamätáš, že sokol vie, ako dostať svoju korisť. Indián je akoon. Sokol sa vrhne dole na svoju korisť, tak to robí aj Indián. V svojom žialije ako zviera. Napríklad, kojot jeľstivý; taký je aj Indián. Orol je taký istý. Preto je Indián vždy pripravenývstať; je príbuzný krídlam vetra.“
Black Elk(1863 – 1950)
Oglala Siouxholy man

„... Som chudobný a nahý,ale som náčelník kmeňa. Nechceme bohatstvo, ale chceme správne učiť naše deti.Bohatstvo nám neprinesie nič dobré. Nebudeme si ho môcť zobrať s nami nadruhý svet. Nechceme bohatstvo. Chceme mier a lásku.“
RedCloud /Makhpiya – luta/ (late 19thcentury)
Sioux chief
„Cez indiánsky postojk životu prichádza veľká sloboda - sila a prijímanie láskyk prírode; úcta k životu; obohatenie pravej viery o NajvyššiuSilu; a zásady pravdy, čestnosti, ušľachtilosti, spravodlivostia bratstvo ako návod na pozemské vzťahy.“
LutherStanding Bear (1868? – 1939)
Oglala Siouxchief

„Ó ľudia, budete vyliečení; život znova prinášam k vám.
Ó ľudia, budete vyliečení; život znova prinášam k vám. Cez Otca, cez všetko konám to ja. Život znova prinášam k vám. “
Good Eagle/Wanbli – Waste/ (late 19th century)
Dakota Siouxholy man