Prečo cvičíme na strojoch?

Písmo: A- | A+

V článku „functional movements“ popisujem, prečo nie je úplne ideálne cvičiť na strojoch. Že v CrossFite cvičíme len pohyby, ktoré sú pre telo prirodzené. Nikto tie pohyby nevymyslel. Tak prečo a ako vlastne vznikli tie stroje? Tento článok bude malý exkurz do histórie sveta fitnes. Ako to vlastne začalo a prečo je to tak populárne, aj keď existujú oveľa efektívnejšie spôsoby ako byť fit? (Ak vás zaujímajú podrobnosti, mená a vývoj, čítajte ďalej. Ak nie, preskočte len na „Záver“, kde popisujem dôsledky.)

Ako za úplne prvé posilňovne by sa dali považovať „činkárne“ najstaršieho mládežníckeho klubu na svete YMCA. YMCA združovalo mladých ľudí a dávalo im „zmysel“ voľného času. Jednou zo záľub u mladých bolo samozrejme dobre vyzerať a byť silný. Tieto kluby mali zameranie najviac na vzpieranie a weightlifting.

Postupom času sa v Amerike objavili 2 časopisy, ktoré publikovali s cieľom pomôcť ľuďom byť zdravší a silnejší. Jeden z nich mal prioritu propagovať tréningové náčinie (v podstate len činky a závažia) vyrábané jedným z majiteľov časopisu Calvert’s Strength. Druhým bol MacFadden’s Physical Culture a vďaka obom sa začali v hlavných metropolách USA otvárať tzv. health clubs (kluby zdravia). Poskytovali rôzne služby, ktoré by sme dnes nazvali wellness a popri tom mali aj miestnosti na cvičenie.

Niektorí prezieravejší a hlavne bohatí ľudia si založili celé siete týchto klubov po celej USA. Aby prilákali nových zákazníkov, začali si vyrábať prvé jednoduché náradia a stroje, ako napr. lavičku na bench press, stojan na drepy, hornú kladku, stroje na predkopávanie a zakopávanie.

V tomto čase mal monopol na tréningové vybavenie a doplnky jediný človek - Bob Hofman. V tomto vycítili príležitosť bratia Weiderovci a začali vydávať časopis o fitnes a zdraví. Bol zameraný prevažne na bodybuilding, v ktorom mali bratia skúsenosti.

Začali vznikať nové telocvične zamerané na širokú populáciu ľudí. Už nie len bodybuilding a vzpieranie, ale aj cvičenia pre ženy a pre chlapov, ktorých cieľom bolo len dobre vyzerať na pláži. Aby majitelia nalákali čo najviac ľudí, začali vytvárať krátke cvičebné programy (aby bežným ľuďom nebrali moc času). Oddelili dni v týždni pre mužov a ženy. Jednými z prvých boli Tanny a Lelanne.

Nasledujúcim veľkým posunom bol vynález a nápad Harolda Zinkina. Vymyslel prvé multifunkčné posilňovacie veže, ktoré zaberali oveľa menej priestoru, ako jednotlivé stroje, ktorými by si chcel človek precvičiť všetky dané pohyby. Jeho najlepším nápadom však bol spôsob marketingu. Vytipoval si obchodníkov pre každú oblasť USA zvlášť a im predal výhradné právo v danej oblasti predávať jeho „veže“. Obchodníci sa zamerali na stredné školy, nemocnice, rehabilitačné centrá, fyzioterapeutov a pod. Ich hlavným plusom bola bezpečnosť pohybu, pretože stroj vymedzoval presnú pohybovú trajektóriu.

Bol to obrovský boom, avšak po chvíli používania väčšina profesionálnych športovcov zistila, že strácajú silu a kondíciu. Takže sa vrátili späť k voľným váham a komplexným cvikom. Jediné trvalé využitie našli tieto stroje v rehabilitácii v rôznych inštitútoch a ústavoch.

A nakoniec prišiel na scénu Artur Jones so svojimi strojmi Nautilus. Marketing mal postavený na tvrdení, že prekvapenie roku 19 ročný Casey Viator vyhral AAU Mr. America (bodybuilderská súťaž) vďaka trénovaní špeciálnych programov na jeho strojoch. Nikdy to nebolo potvrdené a dokázané. Všetky pokusy napodobniť neuveriteľný progres, ktorý Jones tvrdil, že Casey dosiahol, skončili neúspešne. Avšak vďaka médiám, Jonesovým presvedčovacím schopnostiam, jeho znalostiam anatómie, fyziológie a biomechaniky a jeho rečníckym schopnostiam dokázal presvedčiť manažérov, trénerov a majiteľov rôznych vrcholových športových klubov (prevažne NFL), aby si stroje Nautilus kúpili. A toto spustilo lavínu objednávok a zákaziek od všetkých možných záujemcov a zákazníkov. „Veď keď na tom trénujú profíci, musí to byť to najlepšie.“ Samozrejme konkurencia nenechala na seba dlho čakať a rozšírili sa výroby a predaje najrôznejších strojov a náradí, ktoré neboli v ničom iné, ako tie predchádzajúce. Občas mali modernejší dizajn, atraktívnejší vzhľad a pod. Konkurencia donútila niektoré fitnes centrá ku kúpe viacerých sérii strojov od rôznych výrobcov. Ak to nestačilo, tak sa začali stavať bazény, kurty a rôzne ihriská a sály na všetky možné športy.

Záver

Ako môžete vidieť, súčasný trend „zdravia“, kondície a fitnes bol vytvorený obchodníkmi, investormi a ľuďmi, ktorým išlo o zisk. Žiadny odborníci na tréning, cvičenie, lekári, fyzioterapeuti a pod. Iba obchodníci, ktorí cvičeniu vôbec nerozumejú. Ale marketing majú zvládnutý perfektne. Ich novou generáciou sú teleshoppingové vynálezy na chudnutie bez námahy. Nič také neexistuje a takto to vôbec nefunguje. Ak niečo chcete, musíte niečo dať. Musíte si to zaslúžiť. Preto verte radšej ľuďom, ktorí majú potrebné vzdelanie (nemyslím tým víkendový trénersky kurz) a skúsenosti. A hlavne tým, čo majú výsledky. (o tomto viacej v článku „Doing common uncommonly well...“ a i ostatných.) 

Skryť Zatvoriť reklamu