
Chcel by som zachytiť nejaké myšleinky, ktoré ma napadli a zaujali pri čítaní úryvkov z Nového Zákona. Ide o dve krátke state. Jedna z Lukášovho a druhá z Jánovho spisu.
Niektorí z tých, čo tam boli v tom čase, rozprávali mu o Galilejčanoch, ktorých krv Pilát zmiešal s krvou ich obetí. 2 On im povedal: „Myslíte si, že títo Galilejčania boli väčší hriešnici ako ostatní Galilejčania, keď tak trpeli? 3 Nie, hovorím vám, ale ak nebudete robiť pokánie, všetci podobne zahyniete. 4 Alebo si myslíte, že tí osemnásti, čo na nich padla veža v Siloe a zabila ich, boli väčší vinníci ako ostatní obyvatelia Jeruzalema? 5 Nie, hovorím vám, ale ak nebudete robiť pokánie, všetci zahyniete podobne."
Ako šiel, videl človeka, ktorý bol od narodenia slepý. 2 Jeho učeníci sa ho spýtali: „Rabbi, kto zhrešil - on, alebo jeho rodičia -, že sa narodil slepý?" 3 Ježiš odpovedal: „Nezhrešil ani on ani jeho rodičia, ale majú sa na ňom zjaviť Božie skutky. 4 Keď to povedal, napľul na zem, urobil zo sliny blato, blatom mu potrel oči 7 a povedal mu: „Choď, umy sa v rybníku Siloe," čo v preklade znamená: Poslaný. On šiel, umyl sa a vrátil sa vidiaci.
Je tu veľmi pekne ukázané, ako Ježiš chápe a vysvetľuje kauzalitu jednotlivých udalostí. Za prvé ukazuje klasické myslenie ľudí, ktorí majú zakaždým potrebu spájať katastrofy, alebo ľudské choroby s niečím nadprirodzeným, s Božím zásahom. Presne tento typ myslenia nevymizol ani za 2000 rokov, a ešte dnes ľudia, ktorí si hovoria, že nasledujú Ježiša hľadajú za katastrofami Boží trest za hriechy ľudí, ktorých postihla nejaká katastrofa, pričom sami z danej situácie vychádzajú ako víťazi , keďže oni žijú. Jednoducho si kopnú do tragickej situácie tých ľudí, cítia sa spravodlivo a považujú to za správne. Príkladov je nespočet, ale len z posledných udalostí som počul mnoho kresťanov rozprávať, že zemetrasenie na Haiti je jednoducho Boží trest za spolčovanie sa s diablom.
Tento fenomén nie je neznámy ani iným náboženstvám a kultúram, takže ide o istú vlastnosť ktorú má celé ľudstvo spoločnú. V roku 2004 došlo k veľkému zemetraseniu v oceáne blízko Indonézie. V Banda Acehu, ktorý bol najviac zasiahnutý, a ktorý je najpočetnejšou moslimskou krajinou na svete imámovia obvinili zo spôsobenia tsunami laických moslimov, ktorí si vraj skracovali denné modlitby a žili materialisticky. Iný vraveli, že Allah sa hneval, že moslimovia zabíjali iných moslimov v občianskej vojne.
Na Srí Lanke, ktorá bola druhé najviac zasiahnuté miesto s tsunami, budhisti rozprávali príbeh o tsunami, ktorá zasiahla ostrov pred 2200 rokmi, keď vtedajší kráľ zabil istého budhistického mnícha. Lámali si hlavu nad tým, ktorý politický vodca naštval bohov mora tentokrát.
Ježiš teto spôsob myslenia jasne zavrhuje a vysvetluje, že udalosti, ktoré sa dejú vo svete majú prirodzený, alebo neutrálny charakter a nijako sa nespájajú s hriešnosťou, alebo svätosťou ľudí.
Ukazuje týmto nezmyselnosť dualistického chápania reality, ktoré je tak príznačné pre naše ľudstvo. Potrebu neustáleho súdenia a hľadania príčin tam, kde nijaké nie sú. Celú situáciu potom ešte Ježiš využil na upozornenie toho, že zomrieme aj tak raz všetci, a že je potrebné prehodnocovať svoj život (robiť pokánie) a nebrať ho na ľahkú váhu.
Rovnaký je prípad slepého, kedy ľudia znovu majú potrebu vysvetľovať tento neduh ako nejaký boží trest za hriechy jeho, alebo jeho rodiny. Ježiš tu jasne vyvracia mechanizmus trestajúceho boha, ktorý rozdáva choroby za to, že človek, alebo jeho predkovia zhrešili. Celý prípad otočil dokonca ešte do pozitívneho významu v tom, že danú chorobu vyliečil a oslobodil tohto človeka od slepoty, čím zjavil skutočnú Božiu vôlu. Nie trestať, ale oslobodzovať a liečiť.
A posledný postreh je taká perlička. Skutočne by som bol veľmi zvedavý, ako by sa k podobnému spôsobu vyliečenia slepého postavili dnešní kresťania. A som si celkom istý, že veľká väčšina by dnes takýto spôsob liečenia označila za pohanský alebo najmenej new age. Ježiš ale nemal nijaký problém použiť tieto dva živly, zem a vodu na spôsob, ktorým daného človeka vyliečil. Využil jednoducho kulturálne prvky danej doby, pretože živly boli v tom obodbí pre mnoho ľudí mocné ukazateľe. Ako sa lišiacky a provokačne spomína v knižke Chatrč, Ježiš nebol kresťanom.