
Ak máte to šťastie a viete kedy váš vytúžený spoj príde, stačí len malý kúsok šťastia a za chvíľu sa v ňom už veziete. Ak to šťastie nemáte a nejaká dobrá duša si cestovný poriadok strhla aby ste nedajbože nezistili odchody, začnete nadávať. Na dopravný podnik. Ako inak.
Samozrejme, dopravnému podniku nemôžeme vyčítať, že sa niekomu zapáčili ich cestovné poriadky. Úlohou DP je však aj dbať na poctivo vylepené cesťáky všade tam, kde majú byť (link). Ak boli vandali milosrdní, nestrhli aspoň číslo na dopravný dispečing, kde je šanca získať čas odchodov aj nahlásiť chýbajúci cestovný poriadok. Situácia sa ale trochu komplikuje, ak to číslo (02/5950 5555) nemáte. Vtedy je len na vás, či si zavoláte taxík alebo nie. Pri intervale nočných spojov (max. 2 hod. 15 min. medzi spojmi) by som to ale vrelo odporúčal.
Skutočná situácia v nočnej doprave je takáto:
Posledné odchody väčšiny denných liniek z jednej konečnej na druhú (obvykle už len v jednom smere): 23:00
Ukončenie jázd denných liniek: 23:30
Prvý odchod nočných liniek: 23:50 (v piatok a sobotu sú linky 506 a 507 do Petržalky posilnené ďalším autobusom idúcim 5 minút pred bežným odchodom)
Druhý odchod nočných liniek: 1:05
Tretí odchod nočných liniek (niektoré linky ho vynechávajú): 3:20
Začiatok premávky denných liniek: 4:30
Z prehľadu vidno, že medzi poslednými dennými a prvými nočnými spojmi vzniká až hodinová "diera", ráno býva tento čas v niektorých prípadoch ešte dlhší. Diery medzi samotnými nočnými spojmi sú tiež hrozivé. S takouto dopravnou obsluhou Bratislava len tak ľahko neožije, to je jasné. Taxikárska lobby si však vymohla svoje a nič na tom nezmenia ani niektoré stotisícové (!) slovenské mestá, v ktorých premávajú nočné spoje až osemkrát za noc. Zahraničie? Pche, aj za rohom v Brne je polhodinový interval cez víkendy bežný. Nočný život je v ňom na vyššej úrovni - prečo asi?
Prečo je na tom nočná hromadná doprava v Bratislave tak zle? Odpoveď je tentokrát trochu zapeklitá a nikto vám ju nepotvrdí, lebo by možno aj "letel" (aj ja to uvádzam len ako najpravdepodobnejšiu verziu reality): Podľa oficiálnej zákazky Magistrátu hl. mesta SR adresovanej Dopravnému podniku Bratislava slúžia nočné spoje len na odvoz vodičov dopravného podniku z nočnej, resp. na dennú zmenu. Len rôznymi neoficiálnymi kľučkami DPB dosiahol možnosť prepravovať zákazníkov (nazývaných aj prepravný substrát, vyberte si). Pravdou je aj to, že niekoľko rokov nebolo možné si tieto informácie overiť a dodnes sa situácia nezmenila. V princípe by tento "zádrhel systému" bolo možné obísť. To by sa zas nepáčilo taxikárom, ktorým by utekali kšefty. (A mám za to, že práve vďaka nim je systém takto zaseknutý v polomŕtvej polohe už pár rokov.) A tak sa nočná doprava bude aj naďalej vykazovať ako služobné spoje a bratislavčania sa budú baviť tam, kam nemusia cestovať. Veď nočný život by aj tak len zbytočne rušil staromestských dôcodcov, všakže?
A tak sa končí jeden smutný príbeh. Kde je vôľa, tam je cesta... Lenže kde sú peniaze, tam sa vôľa akosi stráca. Magistrátnikom ku šťastiu stačí priazeň taxikárov a známy fakt, že nočná doprava sama seba tak ľahko neuživí.