Nová MHD skutočne JE lepšia!

Internetové stránky mhd.sk uverejnili veľmi zaujímavý text opisujúci SKUTOČNÝ stav po zavedení nového linkového vedenia v Bratislave. Po niekoľkých tendenčných článkoch v popredných periodikách som doslova nútený ho - so súhlasom prevádzkovateľa - uverejniť aj na mojom blogu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (89)
Obrázok blogu
(zdroj: foto autor)

Poraďte mi!!!

"Ako sa dostanem na stanicu?! Na stanicu v Petržalke!" - pýta sa rozhorčená staršia pani na Šafárikovom námestí. Až na jedného jej nikto z čakajúcich poradiť nevie. Po obdržaní odpovede, že má ísť linkou 95 jednu zastávku na Farského a ďalej autobusom č. 99 priamo pred budovu stanice sa pani ukľudňuje. Dodáva, že je už na tretej zastávke a ani z jednej jej tam nič priamo nejde. Uvedený prípad je len jedným z tisícov. Cestujúci zjavne nepochopili, že moderná mestská hromadná doprava nie je o cestovaní bez prestupov linkami, ktoré majú dlhé intervaly, ale o cestovaní s prestupom linkami, ktorých intervaly sú krátke. Zmeniť systém je ľahké, zmeniť zmýšľanie cestujúcich je však ťažké. Mnohí boli doteraz zvyknutí 20 minút stáť na zastávke, a tak nečudo, že majú problém vymeniť dlhé čakanie na jeden spoj za niekoľkosekundové rozmýšľanie, ako sa dostať do cieľa s prestupom. Tridsiatnik Igor uvažuje, čo by sa stalo, ak by bol doteraz zavedený prestupný systém s krátkymi intervalmi a dopravný podnik by za rozhodol zaviesť dlhé linky s riedkymi intervalmi: "Všetci by nadávali, čo to DPB robí za hlúposti. 'Veď my sme zvyknutí prestupovať a takto od nás chcete, aby sme na spoj čakali 20 minút?!' Bol by okolo toho rovnaký krik."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac sa sťažujú tí, ktorí si nové linky najmenej preštudovali

"Ako sa z Nám. hraničiarov dostanem z a do nemocnice v Podunajských Biskukpiciach? Piatimi autobusmi? Tiež peši?" - rozčuľuje sa 57-ročná pani v e-maile, ktorý poslala namiesto dopravnému podniku stránkam imhd.sk. Následne už skĺza do vulgarizmov a vyhrážania sa trestným oznámením a trestom smrti. Z Námestia hraničiarov však do menovanej nemocnice existujú spojenia tri - linkou 88 s prestupom na sedemdesiatku na zastávke Wüstenrot alebo z neďalekej zastávky Starohájska linkou 68 resp. 96 s prestupom na autobus č. 70 na zastávke Košická resp. Prístavný most. Vecnej kritiky je v sťažnostiach pomerne málo. Napriek tomu, že je dva týždne v každom vozidle a v každej väčšej zastávke vyvesená schéma petržalských liniek, väčšina cestujúcich ju ignorovala. Teraz sa snažia cestovať po trase pôvodných liniek a nie po najvýhodnejšej trase. Peter z Dvorov s úsmevom prípomína, aké fámy sa šírili: "Niekto tvrdil, že Starý most je už uzavretý, iný zase, že namiesto Záporožskej, Kremnickej a Einsteinovej bude iba zastávka na moste." Obe tvrdenia sú samozrejme nepravdivé. V jednej z prvých jázd linky 99 dokonca cestovalo niekoľko ľudí z Ovsišťa k petržalskému Tescu. Namiesto toho, aby využili linku 98, ktorá na Lúky príde do siedmich minút, šli radšej 25 minút autobusom č. 99. "Ľudia musia niektoré linky objaviť," dodáva jeden z autorov linkového vedenia.

SkryťVypnúť reklamu

Všetci Petržalčania chcú ísť na Hlavnú stanicu

"Ak sa chcem dostať s batohom, alebo väčšou taškou do autobusu, smer Hlavná stanica, tak jedine taxíkom. Ale kto mi ho zaplatí?" - tak znie otázka Márie z Dvorov. Odpoveď, ako sa dostať po novom na Hlavnú stanicu, je jednoduchá - rovnako, ako doteraz na Autobusovú stanicu Mlynské nivy, kam neviedla žiadna priama linka - teda prestúpiť. Cestujúci sa takmer v každom e-maile sťažujú na prestupovanie s batožinou, ak raz pôjdu na Hlavnú stanicu. Od tých, ktorí denne dochádzajú z Hlavnej stanice, nám však neprišla ani jedna sťažnosť. Cestujúci nereptajú na to, že na Hlavnej stanici musia prejsť desiatky schodov, kým sa dostanú na nástupištia, hlavným problémom sú štyri schody do a z autobusu. V sťažnostiach neuvažujú nad tým, že im pribudli nové spojenia na Železničnú stanicu Petržalka a Mária z Dvorov rovnako nezohľadňuje nové priame spojenie s Mlynskými nivami.

SkryťVypnúť reklamu

Autori sa vraj nevozia v MHD

Kritici najradšej používajú formulácie "tí, čo to vymysleli určite nie sú z Petržalky", "podplatila ich firma XY", "vozia sa len autami", "koľko za to dostali miliónov", "robia to od stola" a podobne. "To, že autori pravidelne cestujú petržalskou MHD, pretože sme nedostali milióny a nevozíme sa bavorákmi, už nikoho z nich nezaujíma. Ku konštruktívnej kritike sa často ani nedostanú," hovorí jeden z autorov systému. "Trasovanie liniek je podložené prieskumami vyťaženosti a ja sám osobne každý deň cestujem z a do Petržalky nejakým iným spojením a cez iný most, aby som mal dokonalý prehľad o tom, kde sú vysoké nároky na kapacitu, a kde nie. Väčšina Petržalčanov vidí len samých seba. Napríklad nadávajú, že na Lachovej nestojí linka 95, ale už ich nezaujíma, že obyvatelia Lúk a Hájov sú vďaka tomu rýchlejšie v centre. Nedá sa vyhovieť všetkým," uzatvára rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu

Problémy s kapacitou?

Na niektorých zastávkach a linkách sa v rannej špičke objavili problémy s nedostatočnou kapacitou. Netreba však zabúdať na to, že celý systém začne štandardne fungovať až po cca jednom mesiaci, keď cestujúci nájdu najlepšie spojenia a začne sa vyučovanie na vysokých školách. Ľudia by sa preto nemali ponáhľať so závermi. Podľa našich informácií ak sa nebude dať do niektorej linky nastúpiť, nasledovať bude jej posilnenie. V sedle a popoludňajšej špičke sa problémy s kapacitou nevyskytli, napokon kapacita na mostoch bola výrazne zvýšená. Azda najlepšie situáciu vystihuje Robert: "Konečne som sa cítil ako človek a nie ako dobytok."

Niektorí si už zvykli

"Nechápem, prečo všetci nadávajú," čuduje sa študentka z Lúk. "Aj mne zrušili sedemdesiatosmičku, ale teraz mi ide rovno spred domu každé štyri minúty deväťdesiattrojka a aj s prestupom na autobus 31 alebo 39 to mám stále rovnako dlho do školy a navyše nemusím toľko šľapať na zastávku." Dvadsaťročný Matej si zase na Šafárikovom námestí pochvaľuje rýchlu linku 95: "Za štvrťhodinu som bol z konca Lúk v meste." Rovnako aj v diskusnom fóre na imhd.sk nájdete príspevok od spokojného cestujúceho: "Super: Linka 68, cesta z Markovej na Záhradnícku ťažko uveriteľných 12 minút. Je to aj prakticky mnou overené." Aj dve cestujúce linkou 98, ktoré spočiatku nadávali, nakoniec uznávajú, že to nie je také zlé a vyhlasujú "Toto bude náš autobus!"

Vrátiť späť pôvodný stav?

Mnohí stále veria, že sa vráti späť stav spred 5. septembra. Všetci však veria zbytočne. Ak by sa aj vrátili pôvodné trasy liniek, už by na pôvodné intervaly nezostalo dosť vozidiel. DPB v priemere vyradí jeden autobus za mesiac a v kruhoch blízkych DPB sa povráva o veľkom vyradení 14-16-ročných vozidiel, ktorých životnosť je 7 rokov. Magistrát na priamu otázku, ako ďalej mieni nákup kĺbových autobusov, keď sa za posledných 7 rokov nekúpil ani jeden odpovedá iba vyhýbavo. Nie je to v možnostiach mesta. Nie sú peniaze. DPB však už rezervy vo vozovom parku nemá. Ak by sa vyradilo všetkých zostávajúcich 30 rozpadnutých Ikarusov 280, doprava by skolabovala. Ktovie, čo by sa stalo, keby v pondelok 5. septembra prišiel ako prvý ranný spoj linky 87 pre primátora a jeho dopravného námestníka namiesto 7-ročného Ikarusu 435 (teda jedného z najnovších kĺbových autobusov) 16-ročný hrdzavý Ikarus 280... Otázka nákupu nových vozidiel je kľúčová, avšak v súčasnosti je aktuálna iná otázka - je lepší nový systém liniek MHD, alebo starý systém s horšími intervalmi, kapacitou a so zrušením vybraných liniek bez náhrady z dôvodu nedostatku vozidiel?

Matej Michlík

Matej Michlík

Bloger 
  • Počet článkov:  128
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Toto je veľmi starý blog. Zoznam autorových rubrík:  Pražské zápiskySúkromnéFotografieOstatnéMédiáMobilyDopravaBratislava & SlovenskoTechnika4x4

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu