Ako efektívne študovať angličtinu

O výhode dobre ovládať angličtinu dnes snáď už nikto nepochybuje. Učia sa ju malé deti v materských školách, žiaci na základných školách, študenti na stredných školách i dospelí v najrôznejších jazykových kurzoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Ako rýchlo a efektívne „make progress“ v štúdiu angličtiny?

V poslednom období rastie počet materských a jazykových škôl, ktoré ponúkajú vyučovanie angličtiny pre najmenších. V tomto období by výučba mala prebiehať hravou formou, nenútene, s využívaním prirodzeného entuziazmu malých detí po objavovaní nových vecí. Začať s angličtinou odmalička nie je len módna vlna - je to ideálne obdobie pre osvojenie si správnej (nativelike) výslovnosti. Rozhodujúcim elementom pri výučbe malých detí je osobnosť vyučujúceho. Mal by to byť odborník – pedagóg pre danú vekovú kategóriu so schopnosťou upútať malé deti a vytvoriť u nich pozitívny vzťah k angličtine. Kým prihlásite svoju ratolesť na hodiny angličtiny, uistite sa, či vyučujúci spĺňa tieto kritériá. V opačnom prípade hrozí riziko, že dieťa nadobudne nesprávne návyky či v horšom prípade až averziu k angličtine.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od 5. ročníka základnej školy je výuka jedného cudzieho povinná a klasifikovaná (známkovaná). Väčšina žiakov svoj štýl učenia sa prispôsobí tomu, ako ich vyučujúci skúša, testuje a známkuje. Veľmi dobre vieme, že kvalita vyučovania angličtiny na základných školách je rôzna. Mnohí riaditelia sú radi, ak sa im vôbec podarí obsadiť miesta učiteľov angličtiny, hoci aj dôchodcami či nekvalifikovanými učiteľmi. Vždy máte možnosť prihlásiť svoje dieťa do jazykového kurzu alebo na súkromné doučovanie, hoci to samozrejme nie je zadarmo. Záruka kvalitnej výuky je tu však výrazne vyššia. Počas letných prázdnin je dobré dieťa prihlásiť do letného jazykového tábora a dať mu tak možnosť precvičiť si angličtinu trochu inak ako v škole.

SkryťVypnúť reklamu

Stredoškoláci sú už väčšinou pomerne samostatní ľudia, avšak štýl vyučovania a testovania vyučujúceho stále pomerne výrazne ovplyvňuje ich systém učenia sa. Pri dostatočnom počte hodín (aspoň 4 týždenne), zodpovednom a kvalifikovanom prístupe vyučujúceho a vlastnom systematickom precvičovaní si učebnej látky by stredoškolák nemal mať závažnejšie problémy ovládať angličtinu na stredne pokročilej úrovni (intermediate) na konci štúdia (ak začal so štúdiom angličtiny na základnej škole). Ovládanie jazyka na vyššej úrovni si vyžaduje zvýšený čas venovaný pre samoštúdium, resp. absolvovanie extra hodín v jazykovej škole, príp. formou súkromných hodín. Výbornou pomôckou a zároveň motiváciou je pobyt v anglicky hovoriacej krajine počas letných prázdnin, čo sa ale podarí len málokomu.

SkryťVypnúť reklamu

Dospelí majú viacero možností, ako sa zdokonalovať v angličtine – samoštúdium, súkromné hodiny, kurzy v jazykovej škole, pobyt v zahraničí... V súčasnosti je najmä vo väčších mestách dostatočný počet jazykových škôl ponúkajúcich kurzy rôzneho zamerania, intenzity výučby a rôznej úrovne od začiatočníkov po pokročilých. Pri výbere kurzu sa neunáhlite, obehajte si všetky dostupné jazykovky - prepočítajte si cenu za vyučovaciu hodinu, zistite si počet študentov v skupine, používané materiály, kvalifikovanosť a skúsenosti vyučujúcich, možnosť získania medzinárodne uznávaných certifikátov, skrátka všetko, čo s kurzom súvisí. Najkvalitnejšie, ale zároveň najdrahšie sú kurzy „one to one“ (od 400 SK/45 min. vyššie), v ktorých má študent sám k dispozícii učiteľa, ktorý sa takto môže maximálne prispôsobiť potrebám študenta. Takúto vysokú cenu si však môže málokto dovoliť. Jednou z možností je nájsť si súkromného učiteľa, s ktorým si sami dohodnete cenu za vyučovaciu hodinu. Tá sa bežne pohybuje od 100 SK vyššie. Skúsený kvalifikovaný učiteľ si samozrejme zapýta viac ako povedzme študentka VŠ, ale pravdepodobne vám zároveň poskytne kvalitnejšie hodiny. Lacnejšie sú skupinové kurzy. Spravidla platí, že čím viac študentov je v skupine, tým je nižšia cena kurzu. Zároveň sa však znižuje čas, počas ktorého komunikujete priamo s vyučujúcim, resp. počas ktorého vás priamo kontroluje. Tempo napredovania s učebnou látkou je pri nižšom počte študentov v skupine spravidla o niečo vyššie. V štvorčlennej skupine ale neurobíte pri približne rovnakej kvalite výuky za rovnaký čas dvojnásobne väčší pokrok ako v osemčlennej skupine. Seriózne jazykové školy nezaraďujú do skupiny viac ako 10-12 študentov pri všeobecných kurzoch a viac ako 6-8 študentov pri konverzačných kurzoch. Cena pri skupinových kurzoch väčšinou vychádza od 60-120 SK/45 min. v závislosti od počtu študentov. V jazykových školách vyučujú slovenskí učitelia angličtiny a rodení používatelia jazyka (native speakers). Slovenskí učitelia spravidla vyučujú začiatočníkov a mierne pokročilých, kde môže porovnávanie angličtiny so slovenčinou a vysvetľovanie gramatiky v slovenčine urýchliť pokrok študenta. Pri vyšších úrovniach (upper-intermediate, advanced) a konverzačných kurzoch je vhodnejšie mať ako vyučujúceho native speakera, hoci nie vždy platí, že native speaker, hoci samozrejme perfektne ovláda angličtinu, je aj dobrým pedagógom a didaktikom. Ako študenta ma postupne učili viacerí native speakeri, ktorých učiteľské majstrovstvo bolo u niektorých na vysokej úrovni, ale u ďalších na slabej úrovni. Platí tu upravené príslovie: „Nie je všetko záruka kvalitnej výuky (zlato), čo je native speaker (sa blyští).“

SkryťVypnúť reklamu

Lacnejšie ceny kurzov ako jazykové školy ponúkajú niektoré stredné školy, spravidla za 30-50 SK/45 min. Kurzy zvyčajne vedú učitelia z danej školy, ktorí si takto privyrábajú k svojmu nevysokému platu. Kvalita kurzov nemusí byť nevyhnutne nižšia ako v jazykových školách. Je však otázne, či vyučujúci po odkrútení si riadnej pracovnej doby dokáže neskoro popoludní či večer ešte podať adekvátny výkon a zodpovedne sa na tieto hodiny pripravovať. Treba však poznamenať, že i v mnohých jazykových školách externe vyučujú stredoškolskí učitelia či dokonca študentky angličtiny. Niektoré jazykovky ponúkajú svoje kurzy v štýle: „U nás sa naučíte angličtinu 4-krát rýchlejšie a bez námahy...“ Pri takýchto reklamách obyčajne platí nepriama úmernosť – čím bombastickejšia reklama, tým pochybnejšia kvalita kurzu. Cieľom takýchto reklám je nalákať čo najviac naivných ľudí, aby vopred zaplatili za kurz, ktorý potom mnohokrát ani nedokončia. To isté platí o reklamách na najrôznejšie výukové audio CD, DVD či CD-ROMky pre samoukov. Ak by skutočne existovala nejaká prevratne efektívna a pohodlná metóda pre rýchle nadobudnutie jazykových vedomostí a zručností, už by dávno bola rozšírená a nepotrebovala by reklamy o veľkosti polovice novinovej strany.

Pokiaľ už má niekto dobré základy a chce angličtinu ovládať na „advanced“ alebo „proficiency“ úrovni, ideálne je stráviť aspoň rok v anglicky hovoriacej krajine, bývať tam v domácej rodine a zároveň denne navštevovať jazykovú školu. Neplatí však automaticky, že v danej krajine sa naučíme cudzí jazyk skôr ako doma. Ak niekto ide do Londýna so žiadnou alebo slabou znalosťou angličtiny a tam strávi rok prácou na stavbe a pobytom na ubytovni s Ukrajincami, Čechmi, Poliakmi a inými Slovákmi, urobí oveľa menší pokrok, ako keby doma navštevoval kvalitný intenzívny jazykový kurz. Tzv. „picking up“ (osvojovanie si cudzieho jazyka pobytom v cudzojazyčnom prostredí bez vedomého učenia sa) je pomalšia metóda, ako keď sa vhodne skombinuje s vedomým štúdiom.

Základom dobrého ovládania cudzieho jazyka je dostatočný rozsah slovnej zásoby, ktorá pozostáva z aktívnej slovnej zásoby (slová, ktoré vieme správne použiť pri rozprávaní/písaní) a pasívnej slovnej zásoby (slová, ktorým rozumieme pri počúvaní/čítaní, ale nevieme ich aktívne používať). Na plynulé dorozumievanie sa potrebujeme aktívne ovládať aspoň 5000 slov. Ťažko stanovovať všeobecne efektívny systém pre rozširovanie si slovnej zásoby, potreby a možnosti má každý študent iné. Dôležité ale je osvojovať si nové slová a opakovať si staršie nielen izolovane, ale i v zmysluplnom kontexte. Pri štúdiu cudzieho jazyka je nevyhnutnou pomôckou slovník. Neexistuje jeden „najlepší“ slovník a neplatí pravidlo, že čím rozsiahlejší je slovník, tým je lepší. Stredne pokročilý študent by mal používať výkladový slovník (definície slov v angličtine + príklady použitia) pre danú úroveň (intermediate) a stredne veľký obojstranný prekladový slovník (SJ-AJ / AJ–SJ). „Password“ je kombinovaný výkladový a prekladový slovník, ak by som mal spomenúť aspoň jeden konkrétny slovník vhodný pre stredne pokročilého študenta.

Ďalším dôležitým faktorom pre efektívne napredovanie je dobré ovládanie gramatiky a schopnosť aktívne ju používať v ústnom/písomnom prejave. Na trhu je dostupných množstvo kvalitných učebníc a zároveň cvičebníc anglickej gramatiky. Ich využívaním je možné výrazne zefektívniť svoje štúdium či už na strednej alebo v jazykovej škole. Pri gramatike, tak ako pri slovnej zásobe platí pravidlo, že kombinácia vedomého štúdia a nevedomého „picking up“ (podchytávania) je efektívnejšie ako samotné „picking up“.

Ďalšou možnosťou ako zlepšovať najmä porozumenie jazyka a rozširovať si slovnú zásobu je a sledovanie filmov v angličtine – v ideálnom prípade na DVD, kde si môžete podľa potreby meniť jazyk i titulky a opakovane prehrať dané pasáže. Počúvaním a sledovaním BBC si môžete napočúvať a vylepšiť výslovnosť – moderátori používajú štandardnú britskú výslovnosť (tzv. RP - received pronunciation) – výslovnosť, ktorá slúži ako modelová pri zostavovaní slovníkoch britských vydavateľstiev. U stredoškolákov je populárne počúvanie/čítanie textov piesní. Treba si však uvedomovať, že textári často porušujú gramatické pravidlá a iné zákonitosti jazyka. Prínos vedomého sledovania textov piesní je i napriek tomu viac pozitívny ako negatívny.

Alfou a omegou úspešného napredovania v ovládaní angličtiny je motivácia k štúdiu. U detí má preto vyučujúci základnú úlohu podnietiť a udržiavať motiváciu svojich žiakov. Dospelí majú motiváciu k štúdiu angličtiny viac-menej plne vo svojich rukách a stredoškoláci sú v tomto smere kdesi v strede medzi vnútornou (vlastnou) motiváciou a vonkajšou motiváciou (vyučujúci, známky, nová maturita...). Za druhý najdôležitejší faktor považujem prístup študenta k štúdiu – jeho systematickosť, svedomitosť a úsilie. Tretím dôležitým faktorom sú odborné znalosti a skúsenosti vyučujúceho, ktorý je zároveň zodpovedný za výber vhodných učebných materiálov vzhľadom k úrovni ovládania daného jazyka, veku a potrebám svojich študentov. Treba ale poznamenať, že úspech v štúdiu jazyka je do veľkej miery ovplyvnený vlohami študenta. Môže sa stať, že dvaja rovnako starí študenti s približne rovnakou úrovňou motivácie, úsilia a kvality výuky sú po rovnakom čase štúdia na diametrálne odlišnej úrovni v ovládaní jazyka, čo je spôsobené ich rôznymi vrodenými dispozíciami pre osvojovanie si cudzieho jazyka. V zásade však platí, že každý mentálne zdravý jedinec za normálnych okolností skôr či neskôr dosiahne takú úroveň ovládania jazyka, aby sa v ňom dokázal dohovoriť v rozsahu bežných životných situácií.

Na záver chcem zdôrazniť, že neexistuje JEDINÁ a NAJLEPŠIA efektívna metóda pre čo najrýchlejšie zvládnutie cudzieho jazyka. Navyše platí, tak ako vo všetkom, že čo vyhovuje jednému, nemusí vyhovovať aj druhému. Pokrok študenta = talent + motivácia + systém výučby + kvalita výučby + intenzita výučby + intenzita picking up. Pokrok si vyžaduje istý čas. Navyše, ak aj už dosiahnete istú úroveň, ľahko sa môžete vrátiť späť, ak jazyk dlhšiu dobu nepoužívate. So take your time and remember that practice makes perfect.

Daniel Miklošovič

Daniel Miklošovič

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  35x

Učiteľ angličtiny. Záľuby: beh, turistika, cyklistika, šach, hudba. Zoznam autorových rubrík:  BehAngličtinaŠkolstvoVieraPolitikaPostrehy

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

275 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu