Sexualita je jedna z najúžasnejších vecí, aké dostávame do vienka pri narodení. Prečo ale za každú cenu všade pcháme dvojzmyselné narážky na sex, ešte aj na praobyčajný cukor? Pripadá mi to nevkusné, ba až primitívne. Keď už slogan na obale od cukru, očakával by som skôr niečo ako „Osladím Ti život.“
Reklamy často využívajú narážky na sex. Spomínam si na jednu na prostriedok na umývanie riadu: „So mnou to budeš chcieť robiť viackrát za deň!“ Autor reklamy to zrejme považoval za vtipné. Mne to skôr pripadalo riadne trápne.
Dom farieb v Trnave mával reklamu v regionálnom týždenníku s tromi obnaženými ženskými zadkami. Vydavateľovi to dlho neprekážalo. Zmenil ju až po sťažnostiach čitateľov.
Blog.sme.sk poskytuje odkaz na stránku zena.sme.sk/kaviaren pomocou obrázku hraničiaceho s erotikou. Žena je predsa oveľa viac ako objekt sexuálnej túžby muža. Stačí sa pozrieť na výklad v stánku PNS – čo obálka časopisu, to polonahá kráska. Bulvárne denníky si bez pretvárky zvyšujú náklad zverejňovaním erotických fotografií. Erotické, či až pornografické MMS pozadia sú ponúkané aj v bežných časopisoch (i v týždenníku Oko predávajúcom sa aj s denníkom SME, ktorý sa považuje za seriózne noviny). Inzercia na sex po telefóne je tiež ich teraz už neodmysliteľnou súčasťou.
Nezabúdajme, že všetko to už od útleho veku vnímajú naše deti. Tým nechcem povedať, že im máme pred sexualitou zakrývať oči. Nemyslím si však, že toto je ten najvhodnejší spôsob jej prezentácie. Deťom treba informácie o sexualite sprístupňovať, ale primerane ich veku a doma, v rodine. Prieskumy ukazujú, že veľa rodičov sa ostýcha hovoriť so svojimi ratolesťami o tejto chúlostivej téme, preto plne súhlasím so snahami o skvalitnenie sexuálnej výchovy na školách.
Sex je nanajvýš intímna záležitosť a nemal by byť človeku vnucovaný všade, kam sa otočí. Dvojzmyselné slogany so sexuálnym podtónom či verejné vystavovanie nahoty považujem za vulgarizáciu a dehonestovanie ľudskej sexuality. Ak dospelý človek pociťuje potrebu dívať sa na obnažené telá či sex cudzích ľudí, má možnosť využívať erotické a pornografické časopisy, videá a web stránky. Ak sa svojprávni ľudia dobrovoľne aktivizujú na ich príprave, distribúcii, predaji a užívaní, je to ich vec a ich problém. Ostatní, vrátane mňa, sa takýmto službám jednoducho vyhýbajú.
Žijeme v demokratickej spoločnosti, a kto chce dvojzmyselné slogany, erotiku, porno, horúce MMS-ky, či sex po telefóne, nech si ich užíva do sýtosti. Ale tam, kde to iných neotravuje a kde sa to nevystavuje na oči aj deťom! Nestrkajte nám to všade – do novín, do bežných časopisov, na bilbordy, do reklám, či ešte aj na obyčajný cukor.